Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Här kommer en hund.

    Märkt med FM Ronneby Sweden M 86 210. Gravyren va inte lätt att fota. Ca 20cm hög.
    Bifogade filer

    Comment


    • Trevligt, jag sitter och njuter av bilderna som läggs in i FM-tråden. Efter alla dessa år är det fortfarande intressant att se bredden i tråden, se färg och form, att följa era inköp. Vilken tur att vi gillar olika!

      T.ex. Cenedeses klarglasäpple i inlägg 4800. Det var ett fint äpple! Har vi sett den modellen tidigare i FM-tråden? Jag kommer inte ihåg! Någon som vet?

      Flames, din klarglashund M-86, mycket fin modell. Den hunden tilltalade mig. Att fota signeringar är sannerligen inte lätt, det brukar vara en utmaning att få till det!
      Nu när du har din fina hund så får du börja leta efter matchande katt!
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2019-08-31, 18:39.

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Flames, din klarglashund M-86, mycket fin modell. Den hunden tilltalade mig. Att fota signeringar är sannerligen inte lätt, det brukar vara en utmaning att få till det!
        Nu när du har din fina hund så får du börja leta efter matchande katt!
        Är detta en M-87?
        I så fall har jag redan hittat en.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
          Är detta en M-87?
          I så fall har jag redan hittat en.

          OBS! rättelse, se inlägg 4806


          Nej, din katt uppfattar jag inte som en M-87.

          Din katt jämfört med bilden i Silverkatalogen.
          Jag tittar på vridningen på huvudet.
          Vi har sett tidigare modeller (t.ex. fåglar) där en modell tittar rakt fram, en annan tittar åt höger, eller åt vänster, och dessa föremål har haft olika modellnummer.

          Man kan även jämföra hur det grå går upp i/fyller ut hela huvudet på modellen i Silverkatalogen, men inte på din.

          Jämföra hur modellen är formad nedtill, dvs. fötterna.

          Olika detaljer, om möjligt se hur ögonen är utformade.

          Jämför etiketter. Noterar att din katt är lite tidigare än din hund.
          Last edited by alegni; 2019-09-04, 01:04.

          Comment


          • Tack för svaret.
            Tycker det kan va lite svårt att tolka vissa modeller, mot katalogbilderna.
            Då får jag leta vidare och hoppas att jag hittar en M-87.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
              Tack för svaret.
              Tycker det kan va lite svårt att tolka vissa modeller, mot katalogbilderna.
              Då får jag leta vidare och hoppas att jag hittar en M-87.

              Hej igen, Flames,

              Leta inte! Det är nog så att du redan har en M-87.

              Min bror frågade mig om jag hade googlat, och nej, det hade jag ju inte gjort, men det hade han! Tack brorsan/Nyfyr, ibland kan man behöva en spark i rätt riktning. Jag tröstar mig med att jag inte är ensam om att INTE googlat denna katt.

              Både M-86 och M-87 var nya våren 1981.
              Det kan vara så att din katt är tillverkad t.ex. våren 1981. Under en tidsperiod görs ändringar i formgivningen, och katten på bild i Silverkatalogen (ca 1983) skiljer sig nu lite åt i utseende jämfört med din katt.

              Jag håller med dig om att det kan vara svårt att se detaljer på en katalogbild, och beroende på vinkel när dom fotar kan det vara svårt att se utformning av föremålet. T.ex. om/hur huvudet är vridet. I Silverkatalogen ser det ut som katten M-87 tittar rakt fram.

              Nåja, efter att ha googlat runt och hittat några signerade M-87 så tror jag att du kan ha en tidig M-87.

              Sorry att det blev lite förvirrat!

              Vad har vi alla lärt oss här? Jo, att vi ska googla!!!!
              Last edited by alegni; 2019-09-04, 02:41.

              Comment


              • Hejsan!

                Vad kul, att det är en M-87 som jag har! Tack!

                Ja, när de gör ändringar sådär, är det klart att man blir lite förvirrad. Att samma modell kan ändra sig så pass, under en kort tid.

                Jag har en fågel, som skiljer sig lite från bilden i katalogen. Det är tur den är märkt med modellnr.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
                  Hejsan!
                  Vad kul, att det är en M-87 som jag har! Tack!
                  Ja, när de gör ändringar sådär, är det klart att man blir lite förvirrad. Att samma modell kan ändra sig så pass, under en kort tid.
                  Flames, har du nu själv googlat, och tittat på samma referensmaterial/katter som jag har tittat på?
                  Det gäller att vi båda är på samma våglängd, dvs. FM-bandet.

                  Rent allmänt. Om ni lägger ihop 2+2=5 så rättar jag er, om jag gör samma sak så får ni rätta mig.

                  Att produkter förändras i utseende är inget annat än produktutveckling. Fullt normalt.

                  Om vi tar M-87 som exempel.
                  Ny våren 1981.
                  Jag vet inte exakt datum för Silverkatalogen men den kanske kom hösten 1983? På våren 1983? Jag kan omöjligt säga exakt när något sker.
                  Då skulle din modell funnits i produktion runt två år.
                  Att en modell/produkt förändras (eller tas ur produktion) efter en period är standard.
                  Dessa ändringar är inget som förvirrar någon då … men för oss samlare, som nu försöker pussla ihop det hela ca 40 år senare, är det en utmaning.




                  Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
                  Jag har en fågel, som skiljer sig lite från bilden i katalogen. Det är tur den är märkt med modellnr.
                  Spännande! Vilken modell är det?
                  Har den etikett? Perfekt vid tidsdatering.
                  Signering, då har vi indikation på vilken sida om 1983 vi befinner oss.

                  Comment


                  • Google och jag samarbetade visst inte på detta, då jag inte hittade nåt.

                    Synd att bröderna och deras anställda inte tänkte på oss nördar, under deras storhetstid. Då hade vårt samlande varit något enklare, fast kanske inte lika spännande.


                    Det är denna fågel jag har, som skiljer sig något från sin katalogbild.
                    En M-198 med Marcolinetikett och gravyr i botten.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
                      Google och jag samarbetade visst inte på detta, då jag inte hittade nåt.
                      jag sökte på Marcolin cat



                      Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
                      Det är denna fågel jag har, som skiljer sig något från sin katalogbild.
                      En M-198 med Marcolinetikett och gravyr i botten.
                      Intressant. Noterar att din är mer lik den i grått än den i klarglas. Modellerna skiljer sig åt, det är handgjort, och det visar att samma modellnummer uppenbarligen kan se lite olika ut.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        jag sökte på Marcolin cat
                        Nu hittade jag några (bland alla glasögon!)
                        Och ja, jag tycker att de påminner om min.


                        Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Intressant. Noterar att din är mer lik den i grått än den i klarglas. Modellerna skiljer sig åt, det är handgjort, och det visar att samma modellnummer uppenbarligen kan se lite olika ut.
                        Det håller jag med dig om.
                        Handgjort och vackert!

                        Comment


                        • Min nästa presentation blir dessa två lejon.
                          Det i klarglas är ca 12cm och helt omärkt. Det röda är ca 13cm och har både etikett och signering.
                          De skiljer sig även lite i utseende.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
                            Min nästa presentation blir dessa två lejon.
                            Det i klarglas är ca 12cm och helt omärkt. Det röda är ca 13cm och har både etikett och signering.
                            De skiljer sig även lite i utseende.
                            Spännande! Två modell R-4 på en gång! En i rött har vi inte haft med tidigare!

                            Modell R-4 var ny 1977.
                            Den röda har trevligt nog kvar sin etikett så det ger oss en tidsram. Om jag läser rätt så står det Handiwork (?) på etiketten, och då hamnar vi runt 1977-1978.

                            Ny 1977 var även R-5, brevpress.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Den röda har trevligt nog kvar sin etikett så det ger oss en tidsram. Om jag läser rätt så står det Handiwork (?) på etiketten, och då hamnar vi runt 1977-1978.

                              Ny 1977 var även R-5, brevpress.

                              Det stämmer mycket bra! Det står "Handiwork" på etiketten, om än lite slitet.

                              Ooh en R-5 villhöver ju jag!

                              Comment


                              • Två små fåglar på en gren och en är "ringmärkt" med FM. Kanske hane och hona?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X