Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    svar: ja
    Trevligt, tackar

    Comment


    • Fågelsträck

      Tricoloren från Ronneby! Fåglarna sträcker söderut i blått, vitt och rött så här i slutet av oktober.
      Men vi vill också vara med!! En gulvit skönhet och en med gröna skepnader och är bara "Made in Sweden" men från Ronneby väl??
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2020-10-20, 18:29.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Tricoloren från Ronneby! Fåglarna sträcker söderut i blått, vitt och rött så här i slutet av oktober.
        Men vi vill också vara med!! En gulvit skönhet och en med gröna skepnader och är bara "Made in Sweden" men från Ronneby väl??
        Hej Lars,

        Det blev en fin färgkombination på din första bild, illustrerad med trevliga föremål. Övriga är inte heller fel.


        " en med gröna skepnader och är bara "Made in Sweden" men från Ronneby väl?? "

        På din fråga här är tystnaden dånande!!! Var är alla FM-samlare/intresserade?

        Det kan vara FM men något gjorde mig lite osäker. Funderar på andra glasbruk…har andra glasbruk gjort liknande…och i så fall vilka?
        Kan vi ta och titta lite på bottenslipningen. Kan du lägga in bild så vi ser hur den är slipad under, samt även hur kanten ser ut.
        Och så hoppas vi att fler hoppar in i diskussionen. Det finns säkerligen folk som sitter hemma med ’precis en sån’, som till och med har en etikett på sin fågel.


        Det är bäst, i alla sammanhang, att alltid titta på detaljer.
        Jag har roat mig med att botanisera i listningar på både Tradera och eBay, och kreativiteten är större än någonsin. Det gissas friskt, och resultaten blir därefter. Etikettmärkta samt signerade föremål blir till något annat. Jag förstår att man ibland kan missa att tyda en signering korrekt, men en tydlig etikett kan aldrig bli fel.

        Comment


        • Här kommer en fin uggla från mitten 1980-tal

          signerad Marcolin Sweden
          höjd 13 cm
          Bifogade filer

          Comment


          • Trevlig uggla tycker en som gillar fåglar,
            milifiori till ögon talar för Italien
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • Funderade på några olika idéer för FM-tråden, men det går ju tyvärr inte att hitta på något utan deltagare…. så vi gör något annat istället.

              Vi kan prata fumato – notera stavning, det heter inte sfumato.

              När jag började samla FM Marcolin så var det den grå effekten som jag fastnade för. Såg i priskuranterna att det stod t.ex. ametist+rök, eller på engelska amethyst+smoke. Ni kan läsa om ”rök” i inlägg 338.

              Från FM-tråden ut i stora världen. Eller snarare ut på Facebook. Olika glasgrupper till en början, men så kom jag med i några Muranogrupper, och där används italienska termer.
              Jag började använda sfumato som alla andra, tills en dag då någon sa att den rätta termen är faktiskt fumato, dvs. inget s i början. Detta var värt att titta närmare på.

              Vi har:
              rök - på svenska
              smoke - på engelska
              fumato - på italienska
              infumega - på Muranodialekt

              Shop online garanted and certified Murano Glass: selected Art Works, Glass Sculptures, Vases and Plates, Jewelry, Drinking Glasses, Lighting, Mirrors, Collectible Glass. All the product are handcrafted by the most skilled hands of Muranese masters. Buy authentic Murano Glass, free shipping all over the world.


              Så nu säger vi fumato, och inget annat.

              Avslutar med några bilder som illustrerar fumatotekniken. Det är den pålagda röken som är fumatotekniken, inte mönstret.
              Bifogade filer

              Comment


              • Tack Ingela för namnet (fumato) det hade jag inte kommit på!

                Texten kan ju vara lite svår att tyda-fatta hur fenomenet fumato uppstår,
                det står att glaset är märkt med metallverktyg, det betyder att man har olika optikformar med massa mönster
                som man pressar ned glaset i, dom kanske hade vedeldade ugnar där på 1930 talet,
                men det fungerar även med olja och gaseldning, alla eldningssätten måste ha tillsatt luft för att få hög värme,
                stryper man då luften så ryker ugnen, då håller man den glasbiten som är optikformad över ugnshålet som framkallar rök på grund av syrebrist, jag har testat så det fungerar, ofta använder man invärmningsugnen som håller högre temperatur än glasugnen, lättare att styra den ugnen så du får fram rök.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Jag började använda sfumato som alla andra, tills en dag då någon sa att den rätta termen är faktiskt fumato, dvs. inget s i början. Detta var värt att titta närmare på.

                  Vi har:
                  rök - på svenska
                  smoke - på engelska
                  fumato - på italienska
                  infumega - på Muranodialekt

                  Shop online garanted and certified Murano Glass: selected Art Works, Glass Sculptures, Vases and Plates, Jewelry, Drinking Glasses, Lighting, Mirrors, Collectible Glass. All the product are handcrafted by the most skilled hands of Muranese masters. Buy authentic Murano Glass, free shipping all over the world.


                  Så nu säger vi fumato, och inget annat.
                  En kort utvikning - ditt inlägg gjorde mig nyfiken på varför ordet fått ett s- i början som inte skulle vara där. Fick en google-träff på Encyclopædia Britannicas websajt som berättar att begreppet sfumato används inom måleri och teckning för att beteckna tonande övergångar (inte konstigt att orden blandas ihop!). Där står även att sfumato kommer från italienskans sfumare, som betyder att tona ner eller gå upp i rök. På en grammatiksajt läser jag att prefixet s- på italienska betyder att någonting rör sig. Och rökeffekten i glasföremål är ju inget som rör sig eller tonar över.

                  Comment


                  • Tack Hirvi och Anna-Carin för era svar. Visst är det intressant att titta närmare på olika termer/tekniker.

                    Hirvi, det var en bra genomgång av tekniken.
                    Om vi nu tar ena Halvan, och lägger ihop med andra Halvan (se inlägg 338+340) så har vi en bra sammanfattning.


                    Olika formar används men den länk som finns i inlägg 338 fungerar inte längre, men ni har exempel på form här.

                    Beroende på vilket mönster som önskas så används olika formar/verktyg.

                    Ska vi använda t.ex. termen Fumato i Sverige?
                    Det skulle kännas konstigt om vi började säga Åfors Bullicante Fumato, eller Iittala Fumato. Så har vi inte sagt tidigare, och vi ska väl inte börja nu.
                    När vi kommer in på ett Muranoforum så används Bullicante, Sommerso, Fumato osv., och där blir det mer naturligt att använda de italienska termerna.

                    Marcolin (Ronneby), i sina priskuranter, använde i början +rök eller +rökeffekt. Senare hade Marcolin olika benämningar som ni ser exempel på här, från ca 1983 (se färgkod 20, 22, 27).
                    Bifogade filer
                    Last edited by alegni; 2020-12-03, 05:03.

                    Comment


                    • Varvet runt, och ett nytt år är på ingång.
                      Jag säger som jag brukar.....
                      tack för i år, och väl mött nästa år!

                      GOTT NYTT ÅR!
                      Bifogade filer
                      Last edited by alegni; 2020-12-31, 18:58.

                      Comment


                      • Gott nytt År!
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • Guld & silver

                          Hej,

                          Jag undrar om någon här kan tala om hur många olika pjäser FM Ronneby har gjort med äkta guld och silver i. Det jag söker är de pjäser med bubblor och guld/silverunderlägg i glaset.

                          Med vänlig hälsning, Roger

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Closen Visa inlägg
                            Hej,

                            Jag undrar om någon här kan tala om hur många olika pjäser FM Ronneby har gjort med äkta guld och silver i. Det jag söker är de pjäser med bubblor och guld/silverunderlägg i glaset.

                            Med vänlig hälsning, Roger

                            Hej,
                            med de föremål som du har i din samling, samt de tips du redan fått här i FM-tråden, kan jag inte komma på fler föremål just nu att lägga till listan.
                            Det finns ingen specifik Marcolin guld/silver-serie. Det dyker upp olika modeller emellanåt, och man får försöka lägga på minnet det som dyker upp.
                            Last edited by alegni; 2021-01-20, 03:10.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Closen Visa inlägg
                              Hej,

                              Jag undrar om någon här kan tala om hur många olika pjäser FM Ronneby har gjort med äkta guld och silver i. Det jag söker är de pjäser med bubblor och guld/silverunderlägg i glaset.

                              Med vänlig hälsning, Roger


                              Hej igen,

                              sitter och tittar på bilden av din samling som du har visat upp tidigare i tråden. Jättefin, och vad mycket du hade fått ihop på kort tid. Det skulle vara väldigt trevligt att få se din samling idag, vad som tillkommit under åren, både i guld och silver. Du kanske har hittat något som vi ännu inte har haft med i FM-tråden. Lägg gärna in bilder på din samling av idag. Det kanske stimulerar till fler tankar och tips om dessa föremål.

                              Comment


                              • Hej och god fortsättning FM-vänner!

                                Ganska längesedan jag var här och jag har inte hunnit gå igenom vad som diskuterats sedan dess tyvärr, men här kommer iaf lite fåglar i grönt och blått.

                                Den första här har jag inte sett tidigare och kanske är det t.o.m en nyhet i tråden?
                                Signerad FM Ronneby Sweden.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X