Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Delfinen

    Lite bättre bilder hoppas jag. När tror ni den gjordes?
    Bifogade filer

    Comment


    • Hej!

      Fin delfin!
      Du undrar när den är gjord....Det är svårt att säga med säkerhet....min teori är 70-talet med denna etikett och jag har inte hittat någon dokumentation som ger något säkert årtal på denna etikett. Jag söker och forskar hela tiden, så hittar jag något svar återkommer jag direkt med det här.

      Mvh Pjotr

      Comment


      • Ursprungligen postat av regni Visa inlägg
        Lite bättre bilder hoppas jag. När tror ni den gjordes?


        Kan du lägga in en närbild på etiketten?
        Svårt att se på bilden! Står det "Handsculptured FM ....."?


        ..................................



        Här kommer förresten tips på ett program som förminskar bilder snabbt och enkelt:

        Image Resizer

        Jag har skrivit om detta i en annan tråd:


        Jag använder alltid detta program - superbra!

        Och ett önskemål från min sida är att när ni lägger in en bild så använd
        om möjligt största tillåtna storlek.
        Om ni använder t.ex. jpg/jpeg så är Maximal filstorlek 146.5kb,
        maximal bredd 800, maximal höjd -.
        Det blir lättare att se detaljer och etiketter då..... Tack!



        .
        Last edited by alegni; 2008-06-20, 02:28.

        Comment


        • Delfinen

          Här kommer en bild på delfinens etikett.
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av regni Visa inlägg
            Här kommer en bild på delfinens etikett.
            Tack för bild på etiketten!

            Under 1970-talet användes några olika varianter av silveretiketten. Att få
            fram exakt årtal på varje variant är inte helt lätt som Pjotr nämner.

            Ni kan förresten se en del etiketter på sidan 10 (med början inlägg nr 96) och början av sidan 11.

            Vi får utgå ifrån det vi redan vet!

            1) silveretiketten "Handiwork FM ..." fanns i bruk 1971
            2) sedan kom silveretiketten "Handsculptured FM ..."
            3) silveretiketten "Genuine Handmade FM ... (med svensk flagga)" fanns i
            bruk 1980. Denna etikett fanns även i en genomskinlig/transparent variant.

            Jag skulle därför datera din delfin till mitten/slutet av 1970-talet.


            .

            Comment


            • Ursprungligen postat av Annette Visa inlägg
              Men det ju precis sådan som min ser ut... och den är i guldgult taft.. tydligen orginalskärmen som jaghar då..det gör ju saken lite roligare även om jag inte tycker att den passar i storlek.....

              Vad kul om det är orginalskärmen till din lampa! Grattis!
              Du kan väl sätta in en bild så jag får se hur den ser ut.....

              Här är en bild på min lampa med skärm.


              .
              Bifogade filer

              Comment


              • Gillar din lampa..kommer att leta mer från FM...

                Här är lampan med skärmen som var med när jag köpte den..av din beskrivning tidigare så är detta nog orginal.....men jag tycker att den verkar stor...
                Bifogade filer
                Varför göra livet krångligare än vad det är.....

                Comment


                • I dag blev det en tur till Brunnsparken igen på loppis/samlarmarknad.
                  Och till min stora förvåning fanns giraffen kvar! etikettmärkt 26cm hög.

                  Hittade också en fin grå fisk ca.11cm hög,etikettmärkt.

                  Stor blågrön and/svan ca 25cm hög,omärkt.
                  (kan någon bekräfta om det är en Fm?)

                  Stor blå pigvin ca.22cm hög,etikettmärkt.

                  Håll till godo!
                  Bifogade filer
                  Loppisadiktus

                  Comment


                  • Tror inte jag sett den här tidigare.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Hej!

                      Kul att få se lampan med guldskärmen....Det ser ut som orginalskärm.

                      Sänder med en Björn som längtar till vintern´s snö och kyla

                      Pjotr
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • .

                        Härligt med så många fina bilder. Tack för det!


                        _______________________________________________



                        Ursprungligen postat av Gaspardin Visa inlägg
                        ... Och till min stora förvåning fanns giraffen kvar!
                        Stor blågrön and/svan ca 25cm hög,omärkt. (kan någon bekräfta om det är en Fm?)
                        Och där har vi giraffen! Grattis! Kul att se färginlägget och att den hade en tidig etikett.

                        "Stor blågrön and/svan ca 25cm hög,omärkt." Vad jag kan se av färg och form så verkar det vara en FM.

                        .

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          .

                          Och där har vi giraffen! Grattis! Kul att se färginlägget och att den hade en tidig etikett.

                          "Stor blågrön and/svan ca 25cm hög,omärkt." Vad jag kan se av färg och form så verkar det vara en FM.

                          .
                          Tack för svaret,tidig etikett på Giraffen skrev du när kan den vara gjord?
                          Tanten jag köpte svanen/anden av sa att det var en Fm,roligt att få det bekräftat.

                          Fina lampfötter!,gillade speciellt din alegni med blommorna.
                          Ångrar att jag inte köpte en lampfot i Ronneby,den var i skiftande färger gult och rött.

                          Pjotr:det var en fin björn men nog den enda på forumet som vill ha is och snö
                          Loppisadiktus

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Gaspardin Visa inlägg
                            Tack för svaret,tidig etikett på Giraffen skrev du när kan den vara gjord?
                            Jag daterar din giraff till ca 1963.

                            .

                            Comment


                            • Tack för ett snabbt svar alegni!
                              Då är min Giraff 45 år gammal,häftigt!
                              Med tanke på att jag är en nybliven samlare så är det roligt att ha ett så ovanligt objekt

                              Jag har en fråga till alla er som samlar,hur har ni era glas?
                              I vitrinskåp,bokhyllor,fönsterkarmar?

                              Jag tycker färgerna kommer fram mest om glaset står i ett fönster men det kan ju vara lite opraktiskt med de större glaspjäserna.

                              Sen undrar jag ni som samlar Fm-glas,är det bara de ovanliga/stora objekten som ni är ute efter eller har ni hela sortimentet från den minsta lilla fisk eller fågel?
                              Last edited by Gaspadin; 2008-06-24, 16:00.
                              Loppisadiktus

                              Comment


                              • Stor och liten...

                                Ursprungligen postat av Gaspardin Visa inlägg
                                Jag har en fråga till alla er som samlar,hur har ni era glas?
                                I vitrinskåp,bokhyllor,fönsterkarmar? Jag tycker färgerna kommer fram mest om glaset står i ett fönster men det kan ju vara lite opraktiskt med de större glaspjäserna.
                                Fönsterkarmar? Låter inte som någon bra idé! Jag skulle inte ställa min samling i fönstret, samlar damm och alltför lätt att riva ner i golvet. En olycka händer så lätt!
                                Jag använder (från IKEA) BILLY bokhyllor med vitrindörrar + BERTBY väggvitrinskåp. Jag vet några som även har DETOLF vitrinskåp (också från IKEA), bra för större föremål.


                                Ursprungligen postat av Gaspardin Visa inlägg
                                Sen undrar jag ni som samlar Fm-glas,är det bara de ovanliga/stora objekten som ni är ute efter eller har ni hela sortimentet från den minsta lilla fisk eller fågel?
                                Ja, det är upp till tycke, smak, plånbok och utrymme! För egen del, eftersom jag samlar på föremål från ett glasbruk, FM, så blir det ett urval (tvärsnitt) ur hela deras sortiment av djurfigurer, vaser, skålar och brevpressar. Stort som smått, olika färginlägg, etiketter och inskriptioner.

                                Tar som avslutning med en bild som visar en stor och en liten!

                                .
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X