Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köper lite Muranoglas när jag hittar det men den här blev jag fundersam över. Fick följa med hem iallafall då den var kraftfull i sitt utryck, men, har jag råkat köpa min första FM-pjäs? Har gått igenom alla 50 sidor och sett att en del har socklar men ser inte materialet i dem, är det sten?

    Från sockeln till örspets,21 cm.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • Ser ut som murano ändå.. inte en marcolin iaf, men snygg är den!

      Comment


      • Det är lite roligt att läsa inläggen här.När jag var liten det måste ha varit någon gång på 60-talet så gick jag och rotade på deras glashögar i ronneby.När man sen åkte ut till Ekenäs så hade dom en stuga där bl a fönstren var uppbyggda av glasplattor med mönster.Det var fascinerande att se alla dessa underbara färger.jag önskar bara att jag sparat allt jag kunde tagit hand om.Pratade mycket med glasblåsarna som tyckte det var kul med någon så ung som tyckte om deras glas.Jag hade länge en underbar blå glasbit kvar.Det är mycket nostalgiska minnen som väcks

        Comment


        • Ursprungligen postat av Annette Visa inlägg
          .... har du någon aning om hur lampskärmen ska se ut... min hade en guldfärgad som i mitt tycke inte alls hör till... den känns för stor för foten...

          Har inte hittat någon passande lampskärm till min ännu men så här är det tänkt att det ska se ut!

          .
          Bifogade filer

          Comment


          • FM Konstglas elefant

            Jag har presenterat mina FM elefanter i en annan tråd, tematråden: Elefantparaden (och andra elefanter)
            men dom ska ju självklart in även här i FM tråden.....

            .
            Bifogade filer

            Comment


            • FM Konstglas elefant

              Här kommer en till .....

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • FM Konstglas elefant

                Och slutligen en i grönt .....

                .
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  Köper lite Muranoglas när jag hittar det men den här blev jag fundersam över. Fick följa med hem iallafall då den var kraftfull i sitt utryck, men, har jag råkat köpa min första FM-pjäs? Har gått igenom alla 50 sidor och sett att en del har socklar men ser inte materialet i dem, är det sten?

                  Från sockeln till örspets,21 cm.
                  Hej!

                  Denna häst har jag sett tidigare någonstans.....Den kom ifrån Gränna Glas så jag tror på att den kommer därifrån.

                  Pjotr

                  Comment


                  • Gränna

                    Hejsan.

                    Det där ser ut som Gränna, på svart diabas från Göinge. Jag kan kolla med farsan senare. Huvudet är i all fall i "muranesisk" tradition, s.a.s.


                    Mvh

                    Paul



                    Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Köper lite Muranoglas när jag hittar det men den här blev jag fundersam över. Fick följa med hem iallafall då den var kraftfull i sitt utryck, men, har jag råkat köpa min första FM-pjäs? Har gått igenom alla 50 sidor och sett att en del har socklar men ser inte materialet i dem, är det sten?

                    Från sockeln till örspets,21 cm.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Har inte hittat någon passande lampskärm till min ännu men så här är det tänkt att det ska se ut!

                      .
                      Men det ju precis sådan som min ser ut... och den är i guldgult taft.. tydligen orginalskärmen som jaghar då..det gör ju saken lite roligare även om jag inte tycker att den passar i storlek.....
                      Varför göra livet krångligare än vad det är.....

                      Comment


                      • Hej Glasvänner!

                        Här kommer en Madonna med barn Signerad L18
                        Höjd ca 23 cm.

                        Mvh Pjotr
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Hej alla.
                          Läser ofta denna tråd och försöker lära mig lite. Samlar inte på FM glas men har ändå några svanar och förra veckan köpte jag en delfin på vår bakluckeloppis. Samtliga inköpta bara för jag tyckte om just dom. Lägger in en bild här på delfinen då jag inte sett den här i tråden. Den är etikettmärkt på "glassockeln".
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Båten

                            Hej Alegni
                            Jag har en liknande båt men med etikett G. LINDKVIST, G.L. GLAS, URSHULT.
                            Båten har även FH ingraverat på "seglet" och i fören står Fröken Grön.
                            Var det många glasbruk som gjorde liknande alster? Eller finns något samband mellan din och min båt?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Hej regni!

                              Fina grejor du har! Får man önska större bilder så man kan se mer i detalj.
                              När du lägger in din bild så ser du hur stor bilden får vara.....ta största möjliga!

                              Jo, din båt ser ut som FM Konstglas.
                              Försöker se på inskriptionen och undrar om det står FA och inte FH. I så fall
                              kan det vara Folke Andersson som seglade Gotland Runt med båten Fröken Grön
                              (en Shipman 28:a).

                              "etikett G. LINDKVIST, G.L. GLAS, URSHULT"
                              Förädlingsföretag? Dom har gjort inskriptionen och satt dit sin etikett?
                              Vad säger ni andra PESare om detta?
                              Last edited by alegni; 2008-06-18, 12:19.

                              Comment


                              • Båten

                                Hej Alegni
                                Tack för så snabbt svar. Och visst har du rätt, det står FA.
                                Har försökt tagit bättre bilder och inte förminskat dom så mycket.
                                Vad roligt med historien bakom min båt.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X