Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Därefter kommer en: "M-650, Bald eagle" i limiterad utgåva, varvid det här är nr 48 av totalt 250 exemplar.
    Den är ca: 33 cm hög, 29 cm bred, 20 cm lång och väger 2222 gram.

    Signerad på sidan: "(J/G?).Marcolin, "48/250", Flight and Struggle".
    Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Vad roligt, det är ju redan en trevlig pjäs och signatur, men med ett "G" så blev den än lite trevligare tycker jag.


    Visst är det en trevlig pjäs. Josef Marcolin var en skicklig glasmästare.

    Jag har en fisk i begränsad upplaga, även den signerad av Josef Marcolin själv.

    G. Marcolin = Giuseppe Marcolin.


    .
    Bifogade filer

    Comment


    • .

      Skogens, har du glömt bort sista gissningen ... den gröna!

      Vad är det? Jag kan slänga in en gissning till ... en myskoxe

      Dags att presentera svaret!
      Last edited by alegni; 2019-04-13, 23:10.

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        .

        Skogens, har du glömt bort sista gissningen ... den gröna!

        Vad är det? Jag kan slänga in en gissning till ... en myskoxe

        Dags att presentera svaret!
        Ang det tidigare inlägget:

        Din fisk är helt fantastisk, en enastående pjäs och jag visste/mindes inte att den även var limiterad, mkt trevligt!

        Jo, i mitt tycke är Josef och Benito, eller "FM/Marcolin" i allmänhet, bland det absolut bästa man kan hitta, hur partisk jag än må vara i frågan.
        Jag har ju verkligen inte sett allt, men jag tycker ändå deras föremål utmärker sig på punkt efter punkt.
        Jag har inte sett bättre fiskar och djur m.m och man får ju inte glömma att det på vissa föremål är samma person/er som går från tanke, penna och papper, till att blåsa och forma, etc!
        För mig betyder detta väldigt mkt, särskilt med tanke på hur en stor del av "skapandeprocessen "ser ut idag.

        Hos "FM/Marcolin" känner jag verkligen "själ och hjärta", att deras svett, blod och tårar är förenat med glaset och att man även kan följa konstnären genom flera lager av arbetet (i de två fall av föremål vi nu har visat här sist, så är det väl då hela "kedjan" ner till gravyrpennan), det är ju helt fantastiskt.
        Så jag tycker de innefattar så väldigt många delar man kan både hänföras och imponeras av.
        Jag kan inte säga att jag känner riktigt samma sak, den "mångfalden", gällande de föremål från Kosta Boda, mfl, som står här i hyllorna..



        Ang gissningen:
        ..så borde det bli tredje gången gillt och visst är det en oxe, stort grattis!

        Den är ca 12 cm hög, 18 cm lång och väger 1354 gram, samt signerad: "FM Ronneby Sweden B 166-15".

        Jag var faktiskt rädd att den modellen skulle bli först ut, att objektet och särskilt första bilden av "frisyren" var lite för utmärkande.


        Mvh Skogens
        Bifogade filer
        Last edited by Skogens; 2019-04-14, 13:11.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
          Signerad på sidan: "(J/G?).Marcolin, "48/250", Flight and Struggle".

          Jag känner mig lite osäker på om den är signerad "G" eller "J" och hade gärna hört era åsikter om detta!
          Jag har sökt runt lite och tycker det är likt "G", men bokstäverna är ju så klart mkt lika varandra och det är svårt att både tolka och skriva gravyr, så jag antar absolut ingenting, utan tar ödmjukt och tacksamt emot åsikter och tankar om det.


          OBS! Rättelse - signerat J. Marcolin


          Signering

          Någon sa till mig för flera år sedan att det var signerat G. Marcolin för Giuseppe Marcolin. Att det var så Josef signerade sina begränsade upplagor.
          Giuseppe är Josefs italienska födelsenamn.

          Jag fann ingen anledning då att betvivla detta men när Skogens nyligen frågade om det var J eller G så började jag fundera. Vad är korrekt? Kanske bäst att kolla upp saken själv.

          Nu har jag besked från säker källa:

          Det är signerat J. Marcolin. Det är så Josef Marcolin signerar.

          Beklagar att det blev fel.

          Nu glömmer vi bort G. Marcolin i detta sammanhang– det ska vara J. Marcolin och inget annat.

          .
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
            Ursäkta den något sena återkopplingen, men tack Cenedese! Jo, det får man. Men skam den som ger sig, tids nog har man nog fått ordning på det hoppas jag.

            Grattis till alla fina föremål du hittat och skål..
            Men det var bland annat en trevlig fågel i guld!
            Gällande de 2 fåglarna i klarglas, så tycker jag det fanns detaljer som påminde om Ronneby, ögon bl.a. Men utan ett verifierade exempel eller dylikt, så är det nog kanske lite svårt att säga något med säkerhet tyvärr?

            Mvh Skogens


            Hej och välkommen!

            Jo, jag tycker nog det ser ut som en "B 16", men vågar inget säga säkert än dock.
            Men gör gärna ett nytt försök så man får se hela modellen. Alla detaljer som kan lämnas är bra för en ev identifikation, så både mått, vikt och bild uppskattas.

            Ett tips ang kapade hörn:
            Välj inte "infoga in line", utan välj bara "klar" när du laddar upp bilderna. Då går det att scrolla bilden i sidled sedan och höger sida klipps därmed inte bort.

            Mvh Skogens
            Tack Skogens!
            Jag har Inte fattat hur man gör för att se om man fått svar på sitt inlägg om du undrar varför jag inte gett någon respons! Sorry för det!
            Tror jag klickat i nått nu i inställningar...får se om det fungerar som det ska!
            Tycker inte att jag fyllt i nån "inom ramar" men det kanske är något som aktivt måste väljas bort?
            Ska försöka lägga in bättre bilder🙃

            Comment


            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Vera, vad är det för storlek på fisken?



              som jag skrev bilderna finns dä

              Tips! använd funktionen "Zooma in", och voila så ser ni hela bilden.

              Prova er fram, här har jag testat 80%.
              Tack!!! Nu ska jag kunna få till ett svar, ska mäta och väga och ta nya bilder så lägger jag in dom i tråden igen sen!
              Skyrrans bananer för tipsen ;-)

              Comment


              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

                Vi kan rent allmänt titta på färg, design/formspråk, samt ev. etikett/signering om sådan finns.
                I det här fallet så har vi en signering som ger oss en tidsram.
                Även om man inte har tillgång till priskuranter/katalog så finns en grundkunskap dokumenterad i FM-tråden.

                Jag testade nu för att se hur ni omsätter den kunskapen.
                Zeruel, du hamnade inte helt rätt med din tidsram.
                Försök gärna igen.
                Om jag försöker igen, så blir det, till skillnad mot första försöket, en ren gissning.
                Första halvan 80-talet?
                Och jag är förstås väldigt nyfiken på svaret.

                Comment


                • Eftersom vi har autografvisning här nu så kan jag passa på och visa signeringarna på mitt fiskmåspar.
                  Click image for larger version

Name:	fm-20170317-4.jpg
Views:	2
Size:	127,0 KB
ID:	570881
                  Click image for larger version

Name:	fm-20190420.jpg
Views:	1
Size:	67,4 KB
ID:	570880

                  Comment


                  • Glad Påsk på Er!
                    Här kommer ett ägg.
                    Click image for larger version

Name:	fm-20190420-1.jpg
Views:	1
Size:	134,8 KB
ID:	570886

                    Click image for larger version

Name:	fm-20190420-2.jpg
Views:	1
Size:	138,8 KB
ID:	570885

                    Click image for larger version

Name:	fm-20190420-3.jpg
Views:	1
Size:	139,7 KB
ID:	570884

                    Click image for larger version

Name:	fm-20190420-4.jpg
Views:	1
Size:	138,8 KB
ID:	570883

                    Click image for larger version

Name:	fm-20190420-5.jpg
Views:	1
Size:	82,2 KB
ID:	570882

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                      Ang gissningen:
                      ..så borde det bli tredje gången gillt och visst är det en oxe, stort grattis!
                      Den är ca 12 cm hög, 18 cm lång och väger 1354 gram, samt signerad: "FM Ronneby Sweden B 166-15".
                      Jag var faktiskt rädd att den modellen skulle bli först ut, att objektet och särskilt första bilden av "frisyren" var lite för utmärkande.
                      Skam den som ger sig. Till slut trillade polletten ner. Helt plötslig såg jag en myskoxe, och gissa kan man alltid göra. Det är jättelätt att gissa, rätt eller fel, endast fantasin sätter gränser för gissningarna.
                      Men det var nog en aning för knepigt denna gång så lite lättare kan nog vara mer stimulerande, fler ledtrådar hjälper också.

                      Jättefin, och tack för fina bilder.




                      Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                      Eftersom vi har autografvisning här nu så kan jag passa på och visa signeringarna på mitt fiskmåspar.
                      Tack för autografvisning. Trevligt att du har bådas signaturer på ditt fina måspar.




                      Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                      Om jag försöker igen, så blir det, till skillnad mot första försöket, en ren gissning.
                      Första halvan 80-talet?
                      Och jag är förstås väldigt nyfiken på svaret.
                      Tidsram var ingen gissning utan där ska polleterna trilla ner. Kunskap kommer med tiden, men något system för att hålla reda på kunskapen behövs. Men det blev en bra övning trots allt.
                      En ungefärligt tidsram blir 1970-1982. Skulle vi t.ex. även haft en etikett i detta fall kunde vi ha snävat in tidsramen ännu bättre osv.
                      Beroende på vilket/hur mycket underlag man har tillgång till styr naturligtvis hur nära man kan komma tidsmässigt, men jag höll detta rent allmänt, dvs. baserat på den information som finns i FM-tråden.
                      Föremålet vi diskuterade hade en signering, det var det vi jobbade med som underlag.

                      Zeruel och Skogens var med och testade kunskaperna. Tack till er båda för det.




                      Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                      Glad Påsk på Er!
                      Här kommer ett ägg.
                      Ett härligt påskägg, och fint fotat. Kul effekt på sista bilden.

                      Har detta ägg någon signering?




                      Gissning

                      Tänkte ta en liten gissning som avslutning. Lätt eller svår? Vi får se hur det går. Jag börjar med en bild.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ögonen avslöjar ripan.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Har detta ägg någon signering?
                          Tänk att det glömde jag ju!
                          Det är signerat "Marcolin Sweden", samt detta artikelnummer:
                          Click image for larger version

Name:	fm-20190426.jpg
Views:	1
Size:	87,5 KB
ID:	570905

                          Kan det kanske vara M-516-8? Eller möjligtvis M-510-8?

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                            Tänk att det glömde jag ju!
                            Det är signerat "Marcolin Sweden", samt detta artikelnummer:
                            Kan det kanske vara M-516-8? Eller möjligtvis M-510-8?
                            Tack för bild. Jag tycker det ser ut som M-516-8.

                            Jag hittar inte M-516 i det material jag har men M-510 hittar jag som ekorre.





                            Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                            Ögonen avslöjar ripan.
                            Grattis! Helt rätt, Drechbrel. Visst är det en ripa.

                            Ingen etikett men signerad: FM Ronneby Sweden B-950
                            Den är ca 21 cm lång / 13 cm hög
                            Vikt 1969 g


                            Jag har visat upp ripor tidigare, se inlägg 4008.


                            .
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • .

                              Tips!
                              Det är klokt att själv spara informativa sidor/inlägg som referensmaterial, eller åtminstone notera vilka sidor informationen finns på så ni hittar tillbaka.

                              Vi har ett arbetsmaterial (i FM-tråden) som vi jobbar med, diskuterar, sammanställer, samt reviderar när något nytt dyker upp.

                              Jag har sedan en tid sidreferenser längst ned i mina inlägg. Har ni t.ex. frågor om etiketter/tidsramar så finns hjälpen nära!

                              Sidan 438 - Uppskattad tidsdatering av etiketter FM/Marcolin Ronneby
                              Sidan 431 - Uppskattad tidsdatering av etiketter Marcolin efter Ronnebytiden
                              Bifogade filer
                              Last edited by alegni; 2019-05-04, 21:31.

                              Comment


                              • .

                                ingen etikett
                                signerad Marcolin Sweden B-18

                                höjd 25 cm
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X