Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: FM Konstglas Ronneby / Marcolin

    Hej!

    Jag söker allt om FM Konstglas Ronneby(Marcolin)
    Bilder Kataloger Tidningsklipp Fd. Anställda Historier mm.
    Om ni hör ser eller vet något kontakta mig

    Tacksam för svar

    Pjotr
    Last edited by Maria; 2019-04-08, 20:02.

  • #2
    Marcolin, vad menas med det?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Hej!

      FM Konstglas .....Står för Färe-Marcolin Konstglas och på en del etiketter står det Marcolin. Det är efternamnet på två Italienska bröder som drev glastillverkning i Ronneby 1961-1991.De kom till Sverige på 50-talet till Glimma och fortsatte till Reijmyre innan de startade eget.Det var väldigt kortfattad historia.

      Pjotr

      Comment


      • #4
        Har jag fattat det rätt att du enbart är intresserad och söker material OM FM, inte glas?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Hej!

          Jag samlar även glaset men av ekonomiska skäl kan jag inte köpa så mycket Jag försöker lära mig genom att samla på mig kunskap... Vad det är jag köper.
          Har du något intressant? Sänd gärna en bild

          Mvh

          Pjotr

          Comment


          • #6
            Nej jag har inget just nu vad jag vet, kanske ngt litet djur möjligen, men det är ofta jag stöter på det glaset utan att handla, om det är ngt särskilt, eller en viss kategori du söker, kunde jag hålla ögonen öppna!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Har börjat titta efter den lilla etiketten du har som avatar. Kan du lägga ut lite bilder på FM-glas så är det lättare att veta vad kan ska leta efter.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Hej!

                Det som jag upptäckt är att det finns ganska mycket små olika djur i olika former och vinklar....Det är väl inte så intressant om det inte har ett speciellt utseende eller signering....svårt att beskriva.
                Därför har det blivit så att jag sökt efter Kataloger prislistor mm.
                De har också använt ett flertal olika etiketter som det skulle vara bra att kunna tidsbestämma.

                Jag kommer att skicka in några bilder på fina saker senare

                Mvh Pjotr

                Comment


                • #9
                  FM Konstglas Ronneby
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Gjorde de bara glasdjur eller var det andra typer av glas också, typ skålar?

                    Comment


                    • #11
                      Hej!

                      Det tillverkades vaser skålar fat lampfötter svärd dolkar figurer brevpressar skepp Snobbenserie mm. Det största området var djur.Tekniken var venetiansk eftersom de var italienare och var upplärda i Murano hos de stora tillverkarna. De exporterade 90 % av allt de tillverkade i Sverige och de stängde inte pga av dålig orderingång utan problem att hitta kompetent arbetskraft.Jag har ingen koll på hur vanliga dessa föremål är i södra Sverige på loppisar auktioner mm

                      Pjotr

                      Comment


                      • #12
                        Det verkar som om verksamheten fortsatt i Salzburg. Här verkar en av marcolinarna vara aktiv med smycken.
                        Hittade en uppgift som säger att Mats Jonason arbetade där. Stämmer det? I så fall kan väl kontakt med honom ge lite information.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Hej!

                          Jag har också hört det att Mats hade jobbat där ....så jag mailade och fick svar att det hade han inte gjort.Undrar vart det ryktet kommer ifrån?

                          Pjotr

                          Comment


                          • #14
                            Såg en tjusig elefant cirka 20cm hög med FM-etikett på Esplanaden i Lund i lördags. Säljaren ville ha 1200 kr!!! Påstod att auktionshusen får 2000-2500 kr för liknande pjäser. Yrade han eller finns det rimlighet i hans påstående?
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Hej!

                              Priset lät väldigt högt.....Hade den något speciellt utseende......Guldinslag....Signering....Beskriv lite till
                              Eller såg den ut som någon av dessa bilder som jag skickar med .Priset på en elefant som dessa brukar ligga mellan 60 - 150 kr på tradera och hos de antikhandlare jag sett dessa föremål.

                              Mvh Pjotr
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X