Sidan 498 av 499 FörstaFörsta ... 398 448 488 495 496 497 498 499 SistaSista
Resultat 4 971 till 4 980 av 4987

Ämne: FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Hej Alegni,
    Jag har skickat ett meddelande till dig
    Med vänlig hälsning,
    Jonas

Seniormedlem Skogenss avatar
    Reg.datum
    apr 2018
    Citat Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Tusen tack för ditt utförliga svar.

Vi har olika infallsvinklar här. Min spontana tanke när jag såg din delfin var sen produktion.

Jag kom först att tänka på min Jellyfish M-436, färgkod 29, ny 1988. Jag kollade, inga svarta prickar i min M-436.
    Här finns mitt ex på bild med etikett Marcolin Art Crystal (utan FM logga).
    Inlägg 997 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post104745
    .
    katalogbild
    Bifogad fil 187347
    .

Jag tänker på olika Marcolinsnäckor som finns med denna effekt/samma typ av mönster, färgkod 29.
    Jag googlade och hittade denna: https://picclick.com/Mid-Century-Swe...543449083.html
    .
    katalogbild på snäckmodell katalog/priskurant 1986.
    Bifogad fil 187346

Jag tittar på formspråk, teknik, färg, mönster, och jag uppfattar detta som sen produktion, mitten/andra halvan 1980-tal.

Du nämner svarta prickar.
    Jag tar en kommentar från inlägg 338:
    ”Ta upp pipan med det nu lätt stelnade glaset och placera pipan "över" invärmningsugnen så att röken därifrån fastnar på glaset. Ta sedan klarglas ovanpå det stelnade, "rökta" ametistglaset och börja skulptera.”
    Rök fastnar på glaset. När det varma klarglaset läggs ovanpå röken så startar det en reaktion, och bubblor bildas på den rökta ytan.
    Om det blir lite svarta partiklar kvar i bubblorna så kan det i så fall ses på kombinationen klarglas+rök men blir svårare/omöjligt att se mot ett färgat/mörkt glas.

- betr. storlekar: jag kan tillägga att från 1981 och framåt finner jag följande tre storlekar: 19, 22 resp. 29 cm
    - länken till kiselkarbid. En annan teknik, ej relevant här.
    - du refererar till ”vit med röda ögon och röd näbb”. Jag kan nämna att ”vit” är inte samma som klar+rök.
    exempel på detta är svan F-102 vit med röd näbb, se bild nr 2 i inlägg 111.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post27897

Det är alltid stimulerande med den här typen av frågeställningar. Det ger förnyad inspiration att titta runt i olika priskuranter/kataloger.

Stort tack för svar!

Ja det är mkt möjligt att det är senare tillverkning, den ser ju lite modernare ut i formen av basen om man jämför med bilderna jag har från början av 70-talet.
    Men borde den inte ha varit signerad isf? Jag har dock även föremål av senare tillverkning som är osignerat, så jag är också medveten om att det förekommer.
    Men finns det en uppfattning på ett ungefär om när signering blev mer vanligt förekommande?

Jag noterar samma strl i mitt underlag runt 86 och strl 25 i första halvan av 70.
    Jag har en kurant som troligen är från 1968, men där finns den inte med.
    Jag håller helt med dig, jag gick igenom mina rökta exemplar igen och hittade en gammal bortglömd favorit och jag har ju faktiskt en snäcka enligt bilden du postade. Hittar dock inga svarta prickar i den heller. Bifogar bild.

Så troligtvis har då den svarta färgen iaf ingen koppling till själva bildandet av bubblan, utan tillkommer av yttre påverkan snarare. Det tycker jag låter mkt rimligt och jag tror kiselkarbid hade lämnat fler spår/rester om det hade använts. Men jag tror prickarna hade synts i de flesta färger bortsett från ametist eller dylikt, de ser verkligen svarta ut. Särskilt från ett vanligt perspektiv utan objektiv inblandat. Men hur synligt det är har väl även lite med placering och lager att göra antar jag.

Men är det då alltså sot från röken som har fångats i vissa av bubblorna?
    Jag tycker det ser så selektivt ut.
    Prickarna på fågeln och den röda kulan jag bifogar bild på, tycker jag också känns väldigt medvetet orsakat/placerat, medans delfinen känns mer "slumpmässig" med det lilla området runt stjärten enbart.

Men man kan se en mer rökigt svart yta i vissa bubblor när man zoomar in ordentligt, så det kan ju påvisa att det inte är något annat än rök som färgat bubblorna, och man kan även se exempel på rökfärgade bubblor i den röda kulan.
    Jag noterade även de svarta "strängar" man kan se runt några av de svarta prickarna, jag hittade även liknande inslag av det i den klara fågeln.
    Oavsett om det bara är rök eller ej, så är ju iaf effekten mycket intressant och dramatisk. Jag hade gärna sett fler exempel.

Jag hoppas verkligen bilderna blev bra nog att visa de detaljer jag tar upp här.

Mvh
    Bifogade bilder Bifogade bilder                

Seniormedlem Skogenss avatar
    Reg.datum
    apr 2018
    Avslutningsvis lite bilder på kulor. Bör nämnas att det enbart är skuggor i den klara överst till höger.

Mvh

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Vad är jag...?

..undrande Marcolin-pippi på loppis.

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    ..undrande Marcolin-pippi på loppis.
    Den undrande fågeln ser ut att vara en R-1, och heter inte helt otippat "Fågel".
    Här är en till: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post265304

Reg.datum
    mar 2009
    Pippin R-1, tack för det, känns bättre nu när man vet vem man är.
    Dessutom att Alegni tycker att man är jättefin som grädde på moset.

Citat Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Ja det är mkt möjligt att det är senare tillverkning, den ser ju lite modernare ut i formen av basen om man jämför med bilderna jag har från början av 70-talet.
    Men borde den inte ha varit signerad isf? Jag har dock även föremål av senare tillverkning som är osignerat, så jag är också medveten om att det förekommer.
    Men finns det en uppfattning på ett ungefär om när signering blev mer vanligt förekommande?

Tack för fina bilder, bra fotat. Jag kan nog inte bidra så mycket mer här med teorier om olika tekniker.
    Jag tycker det är väldigt intressant att studera olika tekniker, att fundera över hur dom tillverkat/fått fram olika effekter. Ibland tar det tid innan man hittar information om hur något tillverkats, kanske svaret dyker upp i någon annan frågeställning när man minst anar det. Eller så får man fortsätta undra ett tag till…

Vi FM-samlare brukar stämma av med varandra emellanåt vad vi hittar signerat, och brukar komma fram till samma svar varje gång. Vi har hittills inte hittat några FM-föremål från 1960-talet som varit signerade.
    Så slutsatsen blir: FM-föremålen från 1960-talet verkar aldrig vara signerade, medan föremål från 1970-talet och framåt ibland är signerade.
    Senast redigerat av alegni den 2021-10-05 klockan 05:04.

Reg.datum
    mar 2009
    Hej alegni !

Med tanke på ovanstående har jag en helt anonym
    tung fågel i klarglas, tror att det ska vara en Större
    Korsnäbb med tanke på att näbben under och över
    går omlott. Kan det möjligen vara en tidig FM, alltså
    60-tal ? (planslipad botten).
    PS Tyvär svårt att fotografera tjocka klarglasföremål.

Mvh prylsnubben.

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hej alegni !

Med tanke på ovanstående har jag en helt anonym
    tung fågel i klarglas, tror att det ska vara en Större
    Korsnäbb med tanke på att näbben under och över
    går omlott. Kan det möjligen vara en tidig FM, alltså
    60-tal ? (planslipad botten).
    PS Tyvär svårt att fotografera tjocka klarglasföremål.

Mvh prylsnubben.

Jag håller med. Att fota klarglas är helt klart en utmaning men du väljer själv förutsättningarna när du ska fotografera samt presentera ditt föremål.
    Här har du valt onödigt små bilder, i klarglaset syns trädens höstfärger+hus, du visar ingen bild på botten, du ger inga måttangivelser, och eftersom du nämner att den är tung så kan ju även vikt vara med.
    Vid frågor om id så är det nödvändigt att ge ett bra underlag. Att kunna se olika detaljer är avgörande.

Jag funderar på om det vore bättre att du gör ett separat inlägg för denna fågel. Då får du chans att nå fler medlemmar på PES.

Reg.datum
    mar 2009

Jag funderade...

...att om jag lägger in den på FM-tråden
    så kanske någon av FM-pesarna kan av-
    göra om det kan vara ett FM-föremål.
    Om inte så ber jag om ursäkt och föreslår
    att inläggen raderas.

http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=korsn%E4bb

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 7 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 7 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •