Sidan 470 av 499 FörstaFörsta ... 370 420 460 467 468 469 470 471 472 473 480 ... SistaSista
Resultat 4 691 till 4 700 av 4987

Ämne: FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Jag började gå igenom tråden för att se om jag kunde hitta min fisk i den men inser att jag kommer få sitta till i morgon om jag ska gå igenom allt🤣
    Jag har denna fisk som jag undrar om den kan vara FM Ronneby, är det nån som känner igen den?
    Hoppas jag fick till bilderna nu!
    Namn:  20190322_150801.jpg
Visningar: 147
Storlek:  65,9 KBNamn:  20190322_151126.jpg
Visningar: 142
Storlek:  105,7 KBNamn:  20190322_150733.jpg
Visningar: 140
Storlek:  31,3 KBNamn:  20190322_151326.jpg
Visningar: 143
Storlek:  74,8 KB

Ser ju ut för mig som om bilderna blev väldigt avhuggna? Knas. Men ni kanske kan på ett ungefär se ändå?

Seniormedlem Skogenss avatar
    Reg.datum
    apr 2018
    Citat Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Hej,

Skogens, håller med att allt blir lite rörigt.
    Artiklarna är i kronologisk ordning som Alegni skrev.
    Men för att få ihop all information i tråden får man hålla tungan och tankarna rätt...

Jag tar upp ett gammalt fynd som jag gjorde uppe i Blekinge.
    Jag ställde en generell fråga för många år sedan i en egen tråd.
    Men med mer insikt undrar jag nu om dessa två massiva ankor är från FM?
    De kanse inte är ankor, ena ser ut som en fiskmås nu när jag tittar.
    De är fint gjorda och slipade plana o polerade i botten
    Båda ankorna tittar bakåt.
    Höjd. 100mm resp 70mm.
    Mvh
    Cenedese.
    Ursäkta den något sena återkopplingen, men tack Cenedese! Jo, det får man. Men skam den som ger sig, tids nog har man nog fått ordning på det hoppas jag.

Grattis till alla fina föremål du hittat och skål..
    Men det var bland annat en trevlig fågel i guld!
    Gällande de 2 fåglarna i klarglas, så tycker jag det fanns detaljer som påminde om Ronneby, ögon bl.a. Men utan ett verifierade exempel eller dylikt, så är det nog kanske lite svårt att säga något med säkerhet tyvärr?

Mvh Skogens

Citat Ursprungligen postat av VeraE Visa inlägg
    Ser ju ut för mig som om bilderna blev väldigt avhuggna? Knas. Men ni kanske kan på ett ungefär se ändå?
    Hej och välkommen!

Jo, jag tycker nog det ser ut som en "B 16", men vågar inget säga säkert än dock.
    Men gör gärna ett nytt försök så man får se hela modellen. Alla detaljer som kan lämnas är bra för en ev identifikation, så både mått, vikt och bild uppskattas.

Ett tips ang kapade hörn:
    Välj inte "infoga in line", utan välj bara "klar" när du laddar upp bilderna. Då går det att scrolla bilden i sidled sedan och höger sida klipps därmed inte bort.

Mvh Skogens

Reg.datum
    apr 2018
    Hej kära Fm-vänner!

Jag spinner nu vidare här medans det finns en "röd tråd" att följa enligt mina tidigare inlägg.
    Förra modellen jag visade var iofs helt färglös på "ren" svenska, men "glassockeln" har vi ju som en gemensam nämnare här då iaf..

Så här kommer nu en för mig, mkt efterlängtad pjäs!

Den väger 1835 gram, är ca 16 cm hög, 10 cm i diameter (av kulan) och signerad: "FM Ronneby Sweden 6.79".
    ..och jag tycker nog modellen påminner väldigt mkt om en "T 1" med färgkod 15..? (Enligt de exempel man kan finna i "silverkatalogen". Bild bifogas)

Så vad säger då egentligen signeringen här?

Siffrorna stämmer ju inte så värst väl med några eventuella dimensioner, även om jag vet att det kan vara ganska radikala mått ibland..

Den har också en genomskinlig "Studio line"-etikett (verksam ca 80-82?) och om jag nu minns rätt, så är "silverkatalogen" från ca 88?
    ..Så jag funderade då först på om min modell kanske var lite väl "tidig" jämfört med katalogen.
    Men då noterar jag ju att 2 av exemplen på bilden i katalogen bär samma etikett som min modell.

Så, skulle då möjligtvis "79" kunna vara årtal och att det är fråga om en datummärkning"?

Samt, vet någon när "T" kom som nyhet, vad "T" eventuellt står för, eller vem som formgivit?

Hoppas verkligen någon här kan skänka lite ljus över det här. Jag tar ödmjukt emot alla tankar och idéer ni har!

Hoppas ni alla får en trevlig helg!

Mvh Skogens
    Bifogade bilder Bifogade bilder                    
    Senast redigerat av Skogens den 2019-03-23 klockan 17:58. Anledning: Rättar efter ett trött och rörigt huvud.

Citat Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Jag tar upp ett gammalt fynd som jag gjorde uppe i Blekinge.
    Jag ställde en generell fråga för många år sedan i en egen tråd.
    Men med mer insikt undrar jag nu om dessa två massiva ankor är från FM?
    De kanse inte är ankor, ena ser ut som en fiskmås nu när jag tittar.
    De är fint gjorda och slipade plana o polerade i botten
    Båda ankorna tittar bakåt.
    Höjd. 100mm resp 70mm.
    Mvh
    Cenedese.

Det är många glasbruk som gjort djurfigurer. Nej, det här ser inte ut som FM i mina ögon.

Jag började gå igenom tråden för att se om jag kunde hitta min fisk i den men inser att jag kommer få sitta till i morgon om jag ska gå igenom allt藍
    Jag har denna fisk som jag undrar om den kan vara FM Ronneby, är det nån som känner igen den?
    Hoppas jag fick till bilderna nu!
    Ja, det här tycker jag ser ut som FM.

Bilderna finns där i sin helhet. Det är forumet som har något fel i formatet för bildvisning.

Vera, vad är det för storlek på fisken?

som jag skrev bilderna finns där.

Tips! använd funktionen "Zooma in", och voila så ser ni hela bilden.

Prova er fram, här har jag testat 80%.

Citat Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Så här kommer nu en för mig, mkt efterlängtad pjäs!

Den väger 1835 gram, är ca 16 cm hög, 10 cm i diameter (av kulan) och signerad: "FM Ronneby Sweden 6.79".
    ..och jag tycker nog modellen påminner väldigt mkt om en "T 1" med färgkod 15..? (Enligt de exempel man kan finna i "silverkatalogen". Bild bifogas)

Så vad säger då egentligen signeringen här?

Grattis, den här vet jag att du längtat efter!

6-79
    Jag har funderat på denna typ av numrering tidigare, och det är alltid bra med ett varv till. Nya frågor kan stimulera till nya infallsvinklar.

Jag hittar denna typ av numrering på några föremål i priskurant för ”Spring 1981”. Om den funnits med i någon tidigare priskurant kan jag inte svara på.
    Även priskurant för 1982 innehåller denna typ av numrering.
    Med början i priskurant för 1983 noterar jag istället T-nummer.

Jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga här. En viss typ av artikelnummer används på några föremål under en specifik period. Artikelnummer ses över, och så presenteras allt i en ny katalog/priskurant.

Silverkatalogen brukar vi datera runt 1983.

I inlägg 4432 visade jag upp en 23-79
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post273814
    Senast redigerat av alegni den 2019-03-24 klockan 03:40.

Reg.datum
    apr 2018
    Citat Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Grattis, den här vet jag att du längtat efter!

6-79
    Jag har funderat på denna typ av numrering tidigare, och det är alltid bra med ett varv till. Nya frågor kan stimulera till nya infallsvinklar.

Jag hittar denna typ av numrering på några föremål i priskurant för ”Spring 1981”. Om den funnits med i någon tidigare priskurant kan jag inte svara på.
    Även priskurant för 1982 innehåller denna typ av numrering.
    Med början i priskurant för 1983 noterar jag istället T-nummer.

Jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga här. En viss typ av artikelnummer används på några föremål under en specifik period. Artikelnummer ses över, och så presenteras allt i en ny katalog/priskurant.

Silverkatalogen brukar vi datera runt 1983.

I inlägg 4432 visade jag upp en 23-79
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post273814
    Stort tack Alegni!
    Ja, den har jag haft ögonen på länge och är väldigt glad över.

Även stort tack för klargörandet ang årtal och för länken, det var högst intressant!
    (Jag behöver ta ett nytt varv i tråden också märker jag, man glömmer ju så oerhört mkt)

Men har då alltså alla modeller på "T" denna typ av beteckning innan 83, inkl "T 30" och "T 24" utan sockel?
    Det tycker jag isf är mkt intressant!
    Finns det även fler exempel?

Jag tänker lite öppet nu, men skulle det likväl kunna vara "1979" som åsyftas och att modellerna kanske formgavs det året, men att de fick sin bokstav i efterhand pga någon (valfri) anledning?

Det skulle väl kanske kunna vara en ny kollektion, samt att de kanske hade svårt att avgöra vilken bokstav som de skulle placeras inom och istället fick de då kanske en ny..?
    (Eller dylikt! Bara ett förslag på en eventuell förklaring)
    Men första siffran, i mitt fall "6", är då kanske arbetsnamnet för modellen, dvs, "modell nr 6, kollektion 1979".
    Långsökt eller en möjlighet, vad tror ni?

Vi har ju också sett modeller som bara har siffror, men när det nu berör flera olika föremål och under ett par år, så känns det väl lite mer än bara en tillfällighet iaf tycker jag och beteckningen vilar säkerligen i ren logik.
    Något system har de ju tänkt ut.

Men jag har ju som exempel också en guldsäck, som är signerad med beteckningen: "38.16.18".
    Den kommer från Dartington och är troligtvis tillverkad någon gång mellan 97 och 99, men jag vill understryka att det mina egna antaganden.
    Så givetvis kan det bara vara ett vanligt nummer, utan "baktankar".
    Men i första fallen verkar ju "79" av allt att dömma vara frekvent, eller konsekvent, över flera olika föremål och det tycker jag nog då kanske tyder på en (ganska viktig?) faktor att ha med i beräkningarna isf?

Vi har ju även "I'line collection" med ett ev löpande nr, så det kanske är en liknande variant/situation här?

Mvh Skogens

Reg.datum
    apr 2018
    Som fortsättning på den "röda tråden" kommer nu här en liten trevlig fågel.
    Den är ca 11.5 cm hög, 7.5 cm bred och väger 600 gram. Fågeln bär även rester av en äldre etikett och frågan är om det är "orginaletiketten"?

Modellen är okänd för mig, så jag vore mkt tacksam över hjälp med identifiering och övriga tankar om den!

Jag har även köpt en brevpress av helt okänt ursprung, enbart för att matcha den "C 130" jag nyligen visade. Men jag bifogar även en bild på den, för att få en möjlighet att höra era åsikter.
    Så vad tror ni, skulle det möjligtvis kunna vara en "FM"?

Formen, m.m känns väl kanske inte riktigt igen, men den har en del andra attribut som gör mig lite fundersam iaf.
    Det är alltså en blå kärna med färgerna ovanpå och sedan klarglas. Den är blankpolerad och har mjuka kanter, men tyvärr finns en liten por eller luftficka nära mitten av botten (alternativt är det ett litet borrhål).

Mvh Skogens

Reg.datum
    apr 2018
    Så avslutar jag då härmed "röda tråden" med ännu ett för mig mkt efterlängtat föremål och en i mina ögon mycket vacker fisk!

Modellen är ca 18 cm hög, 16 cm lång, väger 865 gram och är signerad: "Marcolin Sweden M 230 17" (om jag lyckats tyda nr rätt?).

Om någon känner till namnet och färgkod (eller annan övrig info), så hade jag verkligen uppskattat att få ta del av det!

Mvh Skogens

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 16 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 16 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •