Sidan 468 av 484 FörstaFörsta ... 368 418 458 465 466 467 468 469 470 471 478 ... SistaSista
Resultat 4 671 till 4 680 av 4834

Ämne: FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Citat Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Hej,
    Det är inte så att båda dessa är inköpta utomlands och att man då ibland kompletterade med ”made in Sweden” när de gick på export till vissa länder?
    Mvh
    Jonas
    Min är köpt i Sverige, men det är förstås ingen garanti för att den inte varit utomlands och snurrat ett varv eller två innan.

Om man söker på Google så ser vi etikett Made in Sweden på föremål från flera olika glasbruk.
    https://www.google.com/search?q=glas...ih=505#imgrc=_

Ramlade in i en diskussion här på PES om dessa etiketter.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...Made-in-Sweden

Citat Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Det var intressant att även din liknande brevpress har den etiketten. Jag tror inte att vi sett fler av dessa etiketter förutom just dessa två?
    Jag har lite svårt att tro att de själva skulle sätta dit en extra etikett "Made in Sweden" när det redan står "Sweden" på FM-etiketten.
    Onödigt att sätta dit en andra etikett bara för att säga något som redan står på den första.
    Jag tor också att vi hade sett fler av dessa etiketter om de satts dit från början.
    Citat Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Om man söker på Google så ser vi etikett Made in Sweden på föremål från flera olika glasbruk.
    https://www.google.com/search?q=glas...ih=505#imgrc=_

Ramlade in i en diskussion här på PES om dessa etiketter.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...Made-in-Sweden

Zeruel, ditt exempel. Den etikett du hänvisar till ”Handiwork FM Konstglas Ronneby Sweden” säger oss FM Konstglas i Ronneby Sweden men bekräftar inte var föremålet är tillverkat. Det gör däremot extraetiketten ”Made in Sweden”.
    Så dessa två etiketter säger inte samma sak.

Följande resonemang rör samtliga glasbruk i Sverige.

etikett Made in Sweden

Vi får sätta in etiketten i ett sammanhang, i ett tidssammanhang.
    T.ex. gå tillbaka till en tid då Sverige inte var med i EU.
    Vi får begrunda krav på ursprungsmärkning, dvs. krav på att ange i vilket land varan är tillverkad.
    Vi får begrunda olika länders lagar och regler för export/import, tullsatser, allmänna ursprungsregler, handelspolitiska skyddsinstrument, handelsstatistik.

Jag hittar idag på Kommerskollegiums hemsida:
    ”Upplever du att det är fler företag nu än tidigare som frågar om Made in Sweden-märkning?
    – Nej, det är nog på samma nivå som tidigare. Frågan är ständigt aktuell. Många som vill märka sina varor gör det för att konsumenterna efterfrågar det. Men Made in Sweden kan också signalera kvalitet och därmed ge en konkurrensfördel.”

https://www.kommers.se/verksamhetsom...ade-in-Sweden/

Det här är en frågeställning som rör inte enbart ett glasbruk utan samtliga glasbruk i Sverige. Vi får fråga oss hur lagar, regler och resonemang var förr i tiden?

Hirvi, vad känner du till om detta med etikett Made in Sweden. Var det något som ni använde på Fåglavik? Hur mycket exporterade Fåglavik och till vilka länder i så fall?

Sticker in med en liten parentes om ursprungsmärkning:
    På mitt jobb skickar vi många föremål (dock ej glasföremål) till de flesta länder, och endast en handfull av dem kräver ursprungsmärkning, däribland USA. Dock så räcker det i detta fallet om ursprungslandet står på föremålet eller en etikett. Det behöver med andra ord inte stå "Made in" också, även om det för förtydligandets skull gör det på alla etiketter som jag dagligen får stå och klistra dit.
    Detta infördes för ca 10 år sedan, innan dess behövde vi inte ursprungsmärka någonting.
    Detta gäller för just det industriföretag jag jobbar på och ser/såg säkerligen helt annorlunda ut för glasbruken.

Jag har nog inte mycket att tillföra i denna fråga, tror vissa glasvaror gick till Norge och Danmark
    men vet inget om märkning, man var ju mest i hyttan, när man tänker på det i dag tycker jag det var märkligt,
    man såg inga slipare stå och titta i hyttan, så var det på den tiden i alla hyttor vill jag tro,
    alla på ett glasbruk var på sin plats och gjorde sitt jobb, samma var det med folk som bodde (närmsta) granne med bruket,
    vissa hade aldrig satt sin fot där i hela sitt liv.

Hamnade utanför ämnet, det bara blev så.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Citat Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Hamnade utanför ämnet, det bara blev så.
    Hirvi

Sticker in med en liten parentes om ursprungsmärkning:

Ursprungsmärkning mm. är något som självklart rör många olika branscher så alla inlägg hamnar per automatik 'inom ämnet'.
    Ju mer runtomkringinformation vi har, ju bättre förståelse får vi för ämnet.

Tittar t.ex. på min Nikonkamera, och det står i botten Nikon Corp., Japan, och sedan Made in Indonesia.

Noterar att etikett FM Marcolin Art Crystal har ny lydelse jämfört med samtliga tidigare FM-etiketter,
    för nu står det Genuine Handmade in Sweden

Namn:  vu 100 a.jpg
Visningar: 85
Storlek:  64,4 KB

Alegni,
    Vi har ju även Marcolinetiketterna på sidan 431 där de är tillverkade i Italien och Tyskland.
    De har ju med ursprungsmärkning.
    Vi har väl någon FM etikett med Made in Italy, på sidan 301 och 428.
    Ta även Murano, de hade etiketter Made in Murano, Italy.
    Senast redigerat av Cenedese den 2019-03-12 klockan 20:33.

Citat Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Alegni,
    Vi har ju även Marcolinetiketterna på sidan 431 där de är tillverkade i Italien och Tyskland.
    De har ju med ursprungsmärkning.
    Vi har väl någon FM etikett med Made in Italy, på sidan 301 och 428.
    Ta även Murano, de hade etiketter Made in Murano, Italy.

Jag tittade på 1961-1991 i Ronneby, Sweden. Det stämmer som du säger att sidan 301/428 ska vara med, den glömde jag bort i hastigheten.

sidan 431 avser tiden efter Ronneby
    den med Germany har ingen ursprungsmärkning.
    Senast redigerat av alegni den 2019-03-12 klockan 23:52.

Seniormedlem Skogenss avatar
    Reg.datum
    apr 2018
    Det var intressant att även din liknande brevpress har den etiketten. Jag tror inte att vi sett fler av dessa etiketter förutom just dessa två?
    Jag har lite svårt att tro att de själva skulle sätta dit en extra etikett "Made in Sweden" när det redan står "Sweden" på FM-etiketten.
    Onödigt att sätta dit en andra etikett bara för att säga något som redan står på den första.
    Jag tor också att vi hade sett fler av dessa etiketter om de satts dit från början.

Nu har ämnet sprungit iväg för mig här lite och det blev lite svårt att återknyta där jag lämnade.

Men det jag avsåg var att de kanske har sålts med dessa etiketter på vid första försäljningstillfället, dvs på helt nya föremål? Men då inte nödvändigtvis av "ordinarie personal", eller tillvägagångssätt, etc.
    Jag funderade tex på om det kunde vara en återförsäljare som satt dit dem.
    Så vi kanske pratade om 2 olika sidor av samma mynt egentligen?

Men det här är intressant och jag inser också samtidigt att jag saknar en hel del "pusselbitar" historiskt sett. Så jag vill passa på att ödmjukt tacka för all den information som nu gavs i tråden!
    Det får nog bli en översyn av alla etiketter här nu iaf, men jag tror inte jag har någon med "Germany" på dock. Inte ännu iaf..

Men här kommer nu en fågel som har tillverkats i Italien och den här modellen har nog premiär här i tråden tror jag? Dvs en "C 130".

Fågeln är ca 17 cm lång, 10 cm hög och väger 650 gram.
    Signerad: "Sardinia, Marcolin, C130.14.147". Den bär även etikett från både Sardinia och Marcolin.

Mvh Skogens
    Bifogade bilder Bifogade bilder                  

Allt som kommer vår väg kan bli nya pusselbitar.

Jag tänker på det som Kommerskollegium skrev på sin hemsida:
    ” Många som vill märka sina varor gör det för att konsumenterna efterfrågar det.
    Men Made in Sweden kan också signalera kvalitet och därmed ge en konkurrensfördel.”

Vi kan begrunda att FM Konstglas/Marcolin på 1970-talet var med i
    en gemensam försäljningsorganisation, ”Krona”. * (se tillägg längst ned)
    Syftet var att nå en effektivare bearbetning av marknaden i främst USA.

Den som vill sälja måste fånga kundens uppmärksamhet! Det där lilla extra!
    Hur kan man göra detta? Med t.ex. en etikett som berättar om det där lilla extra … att det är äkta guld, äkta silver, lead crystal. Eller en etikett Made in Sweden.

Men självklart även på hemmaplan var det viktigt för de olika glasbruken att bearbeta marknaden.

Citat Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Men här kommer nu en fågel som har tillverkats i Italien och den här modellen har nog premiär här i tråden tror jag? Dvs en "C 130".
    Fågeln är ca 17 cm lång, 10 cm hög och väger 650 gram.
    Signerad: "Sardinia, Marcolin, C130.14.147". Den bär även etikett från både Sardinia och Marcolin.

Skogens, grattis till inköpet.
    Det var en grann fågel! Vilka härliga färger! Jag såg den, ångrar att jag inte köpte den men är glad att den hamnade hemma hos dig. I ett gott FM-hem!

C-130: Bird ”Cardinal”
    Färgkod 147: clear + green-yellow-red

* tillägg 16 mars
    Jag nämnde Marcolin och "Krona"

Ett påpekande om Krona
    Håll isär begreppen:
    Ronneby-gruppen
    Krona, Glassmakers of Sweden
    Krona-Bruken (Royal Krona)

Här kan ni följa tidslinjen, samt vilka glasbruk som var med vid olika tidpunkter.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...ona&highlight=
    Senast redigerat av alegni den 2019-03-16 klockan 01:29.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •