Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Det är väldigt lugnt i tråden, och lugnt med inköpen är det även här.

    Idag sändes Antikrundan från Ronneby, vilket om jag minns rätt var väldigt länge sedan.
    Men inte heller denna gång handlade något om FM Konstglas, och det var heller ingen som hade med sig något glasföremål.
    Jag undrar vad det är som gör att de hellre rapporterar om kändisar som besökte Ronneby för 50 år sedan, istället för glasbruket?

    Jag som bor i närheten funderade på att gå dit med något föremål, men tanken på att sitta och vänta halva dagen och sen ändå förmodligen inte få visa det gjorde att jag snabbt släppte de funderingarna.


    Jag tror inte att jag visat denna trevliga lilla larven som jag sedan ett tag tillbaka har på min profilbild...
    Signerad "Marcolin Sweden C-826".

    Click image for larger version

Name:	fm-20200130-1.jpg
Views:	1
Size:	84,1 KB
ID:	572762

    Click image for larger version

Name:	fm-20200130-2.jpg
Views:	1
Size:	137,5 KB
ID:	572763

    Click image for larger version

Name:	fm-20200130-3.jpg
Views:	1
Size:	96,4 KB
ID:	572764

    Click image for larger version

Name:	fm-20200130-4.jpg
Views:	1
Size:	49,7 KB
ID:	572765

    Click image for larger version

Name:	fm-20200130-5.jpg
Views:	1
Size:	104,6 KB
ID:	572766

    Comment


    • Rubinröd pippi

      ...tyckte denna pippi hade så vacker färg att jag
      tog en bild på den där den stod på loppisbordet.
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
        Idag sändes Antikrundan från Ronneby, vilket om jag minns rätt var väldigt länge sedan.
        Men inte heller denna gång handlade något om FM Konstglas, och det var heller ingen som hade med sig något glasföremål.
        Jag undrar vad det är som gör att de hellre rapporterar om kändisar som besökte Ronneby för 50 år sedan, istället för glasbruket?
        Jag som bor i närheten funderade på att gå dit med något föremål, men tanken på att sitta och vänta halva dagen och sen ändå förmodligen inte få visa det gjorde att jag snabbt släppte de funderingarna.
        Ja du, en anledning till att jag inte brukar se dessa program. Det satsas på säkra kort där ”experterna” har sina bokkunskaper. Att ge sig ut på okänd mark det gör dom inte!
        Vad vet de så kallade ”experterna” om FM Konstglas? Om bröderna Marcolin? Det finns ju ingen bok om detta glasbruk!
        Om en ”expert” träffar på dig Zeruel i ett sådant läge så blir det ombytta roller.
        Samlaren kan då föreläsa för ”experten” och det ser inte bra ut, inte bra för ”expertens” varumärke. ”Experten” blir utklassad!
        Jag använder medvetet ”expert” för jag anser att det finns inga experter, det finns däremot mycket kunniga människor.
        Jag hoppas du såg det inlägg TinaSand gjorde gjorde här på PES när Antikrundan var i Ronneby. Hon dokumenterade detta besök genom superba bilder.

        Det var svårt att överblicka allt som folk hade med sig men Tina spanade efter FM Konstglas, och hittade en val. Det kan självklart funnits andra FM föremål på plats men man kan inte hitta allt när det är så mycket på gång. Det är ju en helt omöjlig uppgift. Då får man klona sig själv i hundra upplagor, då kan man vara överallt på en och samma gång!
        Varför inget intresse att berätta om det glasbruk som låg i Ronneby får vi fortsätta att förundras över. Att ta med en kändis som var på träningsläger i Ronneby 1964, ja, vad har det med antikviteter att göra? Det får vi också fortsätta att förundras över!

        Comment


        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Det satsas på säkra kort där ”experterna” har sina bokkunskaper. Att ge sig ut på okänd mark det gör dom inte!

          Jag hoppas du såg det inlägg TinaSand gjorde gjorde här på PES när Antikrundan var i Ronneby. Hon dokumenterade detta besök genom superba bilder.
          Ja, så är det säkerligen. Det är väl också därför man ofta ser liknande föremål minst en gång per säsong( t.ex. glasfåglar av Alessandro Pianon mm) men väldigt sällan något "nytt".

          Den tråden hade jag inte sett förut, mycket intressant och bra dokumenterat! 

          Comment


          • Inte tillräckligt "fint"....

            ...för de "lärde" tyvärr. För folkligt och för lite av
            akademiskt intresse. Inte tillräckligt "svårt" och
            abstrakt för att bli konsthantverk på "riktigt" med
            en "stor", erkänd formgivare som helst bara ska
            stå och titta på när den mer simpla hantverkaren
            förfärdigar den stores alster.
            Annat är det med en träpall av Axel-Einar Hjorth
            som ser ut att vara gjord i träslöjden årskurs tre.
            Där, där finns potential och värdet, ska vi inte ens
            tala om.
            Men Axel är ju akademiskt utbildad och finkulturell,
            bevars.

            Last edited by prylsnubben; 2020-02-04, 17:15.

            Comment


            • Party i FM-tråden?
              Nja, kanske mer som ett knytkalas. Eller nästan som ett ”knytkalas”.
              Många besökare men få som tar med något ”ätbart”. De få som bidrar kan inte mätta alla. Var inte blyga nu, lägg in bilder så vi alla får ”äta oss mätta”! Fyll på med ögongodis!

              Mitt bidrag får bli en 28 cm lång fisk. En som jag längtat efter i ca 10 år, och nu står den där på min hylla. Signerad: Marcolin Sweden M-233-28
              Bifogade filer

              Comment


              • Inför helgen matar jag på med några katalogbilder. ..... Trevlig helg!
                Bifogade filer

                Comment


                • Hej,

                  Först får jag säga,
                  -Vilken trevlig fisk.

                  Sen är det fint att se sälarna.

                  Jag har en skum sak, inte säkert det är en FM heller.
                  Inte heller säker på vad det är.
                  Tror det är något försök att göra en säl eller sjölejon...
                  den har en plan yta på bröstet för att kunna stå med fenor eller bakben upp.

                  Det som talar emot allt.... är att det finns en svans med...😐
                  Det som talar emot en hund är att den kan stå på bröstet.

                  Kom med förslag
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • En säl gjord av någon som aldrig sett sälar annat än på foto, och som betraktade dem som ett slags fyrfotadjur, som alltså borde ha svans?

                    Alternativt föreställer den inte en säl, utan en Puijila Darwini. Det öppnar för möjligheten att glasfiguren 20 miljoner år gammal, tillverkad av ett ögonvittne, och ytterst naturtrogen.

                    Comment


                    • Ja ha! lite svårt med djurarten, men vill bara säga till om att den skall inte stå på slipningen,
                      när man gör sådana djur sätter man punteln på bröstet, sedan finslipas ytan, bra bevis för handgjort. (storlek)?
                      Hirvi
                      Last edited by Hirvi; 2020-03-06, 19:27.
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • Tack för alla förslag.
                        Den är liten, 13cm lång och 11cm hög.
                        Då ståendes på benen..
                        Då vet vi hur den skall stå och man blir inte klokare.
                        Halsen är ju jättetjock.
                        Tror med att någon gissat hur något ser ut.

                        Kan ju vara en fossilsäl🥴

                        Comment


                        • Nån sorts mårddjur kanske (de har tydligen svans), men det finns för många arter för att jag ska försöka klicka mig fram till en närmare gissning. Den ser ut som en styrketränare, med rejäl bringa och smala höfter.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            , inte säkert det är en FM heller.
                            Kom med förslag

                            Formen ser ut som en hund, ser ut som en tax. Som en slags cartoon-hund, sådana som vi ibland ser i tecknade filmer, en med lite större bringa.
                            Är det FM? Jag vet inte.
                            Det kan vara så att någon skapat något på en rast, dvs. rastarbete/sölarbete.
                            Eller någon som övat på olika former/teknik? En lärling?


                            Rent allmänt.
                            Det finns andrasortering. Det finns prover, test av färg, form och storlek. Det finns föremål som står som referensmaterial.
                            En del föremål såldes som andrasortering i brukets shop, en del kanske vandrade hem med personalen
                            Referensmaterial, prover, sölarbeten måste ta vägen någonstans. Det bör vara sådana föremål som vi nu ibland ser i omlopp.

                            Jag har min Buddha, och jag kommer inte ihåg om jag har visat upp botten på den. Där finns instruktioner samt ett namn Linzander. Det namnet hänvisar till Schubert Linzander, en ingenjör vid Glafo/glasforskningsinstitutet i Växjö, som hjälpte till med tekniken.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Pippi från FM Konstglas?

                              Är denna Pippi också från FM? Den stod i alla fall bland andra prylar från dem.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_5642.jpg
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	573061

                              Mvh Mikael

                              Comment

                              Working...
                              X