Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Skogens,

    re Sublime

    kan du ta foton som visar hela signeringen på båda föremålen. Tack!
    Hej Alegni och stort tack för svar, kritik, bild, redogörelser och övriga tankar!


    Tyvärr har vi inte hittat rätt på "gissningen" ännu, men stort tack för ditt försök och hoppas du snart återkommer med ett nytt!

    Jag ger en ny ledtrådsbild här, så får vi se om det kanske kan ge en träff.



    Ok, då var det dumt av mig att skriva ut en färgkod, jag vill inte posta några felaktigheter givetvis och borde väl ha satt ett frågetecken där punkten satt.

    Enligt de referensbilder jag har att tillgå, så varierar exemplen en del i färg och form gällande både "M-54" och "T-1". Samt gällande färgkod 12 i silverkatalogen, så övergår den blå färgen till vitt och skiljer sig även lite mot M 54 i samma färgkod.
    Så jag baserade färgkoden enbart på att jag avsåg den vara blå och att den liknar andra blå nyanser bland de föremål jag har.
    Men jag förstår givetvis att jag inte har "alla korten på bordet", att det finns många faktorer jag ännu inte känner till och jag tackar därmed för klargörandet!

    Om du eller någon annan möjligtvis känner till eller har en fundering kring vilken färgkod det är eller kan vara, så hade jag ödmjukt tackat för den informationen!

    Jag har sett fantastiska exempel där den röda går över till gul, samt blå till lila, osv och jag tänkte därmed att det då var "basfärgerna" som avsågs i färgkoden. Att det kunde variera ganska stort från modell till modell, både i färg, kontrast och form.
    Men finns det även kanske ytterligare färgkoder att tillgå i andra priskuranter, etc?
    Jag förstår ju att jag enbart har tillgång till en mycket liten del referensmaterial, att det kan dölja sig massor av förklaringar bland allt det jag saknar och inte känner till ännu. Så även om jag tycker mig tro något, så skall jag försöka tänka på att smyga in ett frågetecken som avslutning.


    Jag har ytterligare en "M 54" och den har iaf både etikett och signering, så den går ju att få in i en tidsram. Men den vi nu diskuterar kan jag omöjligt svara på när den är tillverkad, det finns ju tyvärr inte mkt att gå på i det fallet..


    Tack för klargörandet ang priskuranter och du har självfallet helt rätt i att en priskurant ersätter en tidigare! Jätte bra med förtydligandet och det sätter ju onekligen fingret på en mkt viktig detalj. Jag har nyligen noterat 7 olika föremål som delar på 3 modell-nummer och detta är väl då också ett bra exempel på hur en priskurant ersätter en äldre.
    Hur modell-nr kan vara ersatta och att det kan finnas en dold komplexitet bakom.

    Men jag tycker det är väldigt bra att det blir belyst, diskuteras och förklaras, det blir ju mkt lärorikt och det är ju alltid positivt.


    Skickar då även med bilder på botten av vaserna och får samtidigt passa på att göra en rättelse gällande signeringen av "MB 1".
    Jag såg nu att jag råkat skriva "Marcolin Sweden" på båda beskrivningarna av första posten, men på första vasen så skall det givetvis stå "FM Ronneby Sweden MB 1" och inget annat.

    Får beklaga "tryckfelsnisse", men det var ju bra att det blev noterat och korrigerat nu då iaf.

    Det är tyvärr lite svårt att få signeringen tydlig med avståndsfoton, samt den ena vasen har också en del bruksslitage i botten och de blir därmed lite svårtydda när hela texten skall med på bild.
    Men jag försöker här och får hoppas det blir bra.

    Det var mycket intressant och kul att få höra om dateringen kring "Sublime", då kan man alltså säkerställa min "MB 1" till att vara tillverkad 1982!?
    Stort tack för info och bild, verkligen kul med all fakta och alla detaljerna uppskattas väldigt mycket.



    Svenskt eller Italienskt?

    Jag skulle nu även vilja passa på att ställa en fråga gällande "kulslipning/kulpolering" och föremål med italienska tekniker i glaset.

    Är denna slipteknik ett relativt tydligt tecken på ett svenskt ursprung och kan isf ett "typiskt Venetianskt föremål" med denna slipade form i botten då kunna tyda på härkomst från "FM/Marcolin", snarare än Italien?

    Eller förekommer det även kulslipade föremål från Italien?

    Jag har nämligen fått tag i en mkt vacker skål och blev ganska förvånad när den visade sig vara kulpolerad. Den skiljer sig därmed från alla mina övriga objekt från Italien och jag har fått en antydan via andra trådar på att denna slipteknik tyder på svenskt ursprung.

    Jag tänkte posta frågan i det öppna forumet, men jag bör nog kanske börja med att ställa frågan här..


    Mvh Skogens
    Bifogade filer
    Last edited by Skogens; 2019-04-06, 14:17.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
      I det materialet jag har (som har rätt stora luckor) så ser jag inte någon M-54 förrän 1981. Eftersom den är signerad "FM Ronneby Sweden" och inte "Marcolin Sweden" hade jag gissat sent 70-tal till första halvan 80-tal.

      Jag brukar bara gissa på det som jag själv tror att jag åtminstone har någon aning om vad det kan vara, och det har jag inte på det gröna däggdjuret.
      Bilderna är ju rejäla närbilder, och det gör det hela väldigt svårt. Alegni har gissat på katt, så jag säger kanin?
      Tack för bidraget, men tyvärr var det inte riktigt rätt här heller. Hoppas den nya bilden kan hjälpa till ett nytt försök!

      Jag får be om ursäkt om den blev alldeles för svår, man blir nog lite "hemmablind" tyvärr och har svårt att föreställa sig hur svårt det faktiskt är för andra.
      Därav ville jag ju också ha 3 olika från början, så nu vet vi vilken som var svårast då iaf..

      Mvh Skogens

      Comment


      • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
        Svenskt eller Italienskt?

        Jag skulle nu även vilja passa på att ställa en fråga gällande "kulslipning/kulpolering" och föremål med italienska tekniker i glaset.

        Är denna slipteknik ett relativt tydligt tecken på ett svenskt ursprung och kan isf ett "typiskt Venetianskt föremål" med denna slipade form i botten då kunna tyda på härkomst från "FM/Marcolin", snarare än Italien?

        Eller förekommer det även kulslipade föremål från Italien?

        Jag har nämligen fått tag i en mkt vacker skål och blev ganska förvånad när den visade sig vara kulpolerad. Den skiljer sig därmed från alla mina övriga objekt från Italien och jag har fått en antydan via andra trådar på att denna slipteknik tyder på svenskt ursprung.

        Jag tänkte posta frågan i det öppna forumet, men jag bör nog kanske börja med att ställa frågan här..


        Mvh Skogens

        bild ?????

        Comment


        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          bild ?????
          Absolut, här kommer det.

          Mvh Skogens
          Bifogade filer

          Comment


          • Fazzoletto vas från Paolo Venini Murano 1950-tal

            Comment


            • Den här ser ut och vara kulslipad


              Dom två små jag har haft har varit rått puntelmärke, men dom var så tunna så det fans inget glas att slipa
              Last edited by nobe; 2019-04-07, 01:03.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                Skickar då även med bilder på botten av vaserna och får samtidigt passa på att göra en rättelse gällande signeringen av "MB 1".
                Jag såg nu att jag råkat skriva "Marcolin Sweden" på båda beskrivningarna av första posten, men på första vasen så skall det givetvis stå "FM Ronneby Sweden MB 1" och inget annat.

                Får beklaga "tryckfelsnisse", men det var ju bra att det blev noterat och korrigerat nu då iaf.
                Tack för bilderna.

                Här var det nog ett undantag att jag direkt kunde se att det var fel. I de flesta fall får jag lita på att ni får det rätt, men om ni "väljer" att inte visa bild på etikett eller signering, så ber jag er dubbelkolla att ni alltid skriver in rätt uppgifter. Det enklaste är ju att ta en bild, så ser vi alla samma text, och det behöver inte bli några missförstånd.



                Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                I det materialet jag har (som har rätt stora luckor) så ser jag inte någon M-54 förrän 1981. Eftersom den är signerad "FM Ronneby Sweden" och inte "Marcolin Sweden" hade jag gissat sent 70-tal till första halvan 80-tal.
                Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                Jag har ytterligare en "M 54" och den har iaf både etikett och signering, så den går ju att få in i en tidsram. Men den vi nu diskuterar kan jag omöjligt svara på när den är tillverkad, det finns ju tyvärr inte mkt att gå på i det fallet..
                Vi kan rent allmänt titta på färg, design/formspråk, samt ev. etikett/signering om sådan finns.
                I det här fallet så har vi en signering som ger oss en tidsram.
                Även om man inte har tillgång till priskuranter/katalog så finns en grundkunskap dokumenterad i FM-tråden.

                Jag testade nu för att se hur ni omsätter den kunskapen.
                Skogens, du försökte inte ens ge en tidsram!
                Zeruel, du hamnade inte helt rätt med din tidsram.
                Försök gärna igen.

                Alla är välkomna att försöka. Svaret är alltså en tidsram, en tidsperiod, inte ett exakt årtal.




                Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                Tyvärr har vi inte hittat rätt på "gissningen" ännu, men stort tack för ditt försök och hoppas du snart återkommer med ett nytt!
                Jag ger en ny ledtrådsbild här, så får vi se om det kanske kan ge en träff.
                ok, här kommer min absolut sista gissning ... en björn



                Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                Svenskt eller Italienskt?

                Jag skulle nu även vilja passa på att ställa en fråga gällande "kulslipning/kulpolering" och föremål med italienska tekniker i glaset.

                Är denna slipteknik ett relativt tydligt tecken på ett svenskt ursprung och kan isf ett "typiskt Venetianskt föremål" med denna slipade form i botten då kunna tyda på härkomst från "FM/Marcolin", snarare än Italien?

                Eller förekommer det även kulslipade föremål från Italien?

                Jag har nämligen fått tag i en mkt vacker skål och blev ganska förvånad när den visade sig vara kulpolerad. Den skiljer sig därmed från alla mina övriga objekt från Italien och jag har fått en antydan via andra trådar på att denna slipteknik tyder på svenskt ursprung.

                "Är denna slipteknik ett relativt tydligt tecken på ett svenskt ursprung och kan isf ett "typiskt Venetianskt föremål" med denna slipade form i botten då kunna tyda på härkomst från "FM/Marcolin", snarare än Italien? "

                Jag har aldrig någonsin sett något kulslipat från FM/Marcolin. Jag blir då nyfiken på hur det kommer sig att du förknippar kulslipning med FM/Marcolin?



                Venini?
                Jag Googlar runt och jämför. Tycker Veninis skålar ser lite tunnare ut i glaset, eller så är det bara hur det är fotat. Svårt med bilder, och svårt att se ”slipningen” under alla gånger. Jag jämför även själva detaljerna i mönstret.
                Om det verkligen är Venini som tillverkat din skål sätter jag ????? på. Murano är en djungel när det gäller id.

                Comment


                • Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                  Den här ser ut och vara kulslipad


                  Dom två små jag har haft har varit rått puntelmärke, men dom var så tunna så det fans inget glas att slipa
                  Stort tack för hjälpen nobe!

                  Då fick jag ju svar på många frågor.
                  Jag har några föremål med likadan teknik, men även en hög och smal vas i väldigt snarlikt utförande och den skall tydligen också vara en "Paolo Venini" enligt "Lauritz". Men den har precis som du nämnde, "rått puntelmärke", men sedan även en smal blankpolering runt punteln.
                  Så då kan det ev alltså variera ganska mycket från fall till fall, det var mycket intressant och upplysande att höra, många tack!



                  Jag får väl försöka avsluta med en "Marcolin" iaf och här kommer då ytterligare en "M 220", men nu i en annan färgkod mot de två jag visat tidigare.

                  Den är ca: 10 cm hög, 13 cm lång och väger 652 gram, samt signerad "Sardinia Marcolin M 220 12 118".

                  Mvh Skogens
                  Bifogade filer
                  Last edited by Skogens; 2019-04-07, 04:21.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg


                    Jag får väl försöka avsluta med en "Marcolin" iaf och här kommer då ytterligare en "M 220", men nu i en annan färgkod mot de två jag visat tidigare.

                    Den är ca: 10 cm hög, 13 cm lång och väger 652 gram, samt signerad "Marcolin Sweden M 220 12 112".

                    Mvh Skogens


                    Fin fisk!

                    OBS! Den är signerad Sardinia Marcolin, samt har etikett Sardinia Crystal.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Fin fisk!

                      OBS! Den är signerad Sardinia Marcolin, samt har etikett Sardinia Crystal.
                      Tack för tankar, gissningar och kritik!

                      Jag har ett föremål från Marcolin som är kulslipat och jag visade upp den i tråden förra året någon gång, men minns inte när tyvärr.

                      Men det är en "påse med guld" från Dartington, sign: "J.Marcolin 38 16 18". (Jag bifogar bild på botten)

                      I övrigt hade jag läst här på forumet att denna slipteknik kunde tyda på svenskt ursprung.
                      Så iom mitt föremål, en eventuell svensk slipteknik och Italiensk glasteknik, kändes det inte helt orimligt att det då ev kunde vara "FM/Marcolin".


                      Ang tidsram för M 54:
                      Jag har tyvärr inte hunnit få gå igenom allt material jag samlat på mig ännu och får därför försöka hålla all Information i huvudet, vilket ju inte går något vidare..
                      Jag har ingen kronologisk ordning att gå efter och känner mig lite förvirrad inom varje område ännu.
                      Så tyvärr blev den frågan såpass svår för mig att jag inte ens vågade gissa.


                      Sardinia, M 220:
                      Ja som du ser är det rörigt i huvudet och jag skrev fel namn igen..
                      Jag får nog sluta skriva ut signeringen nu, bilderna säger ju förhoppningsvis mer iaf och så slipper det bli fel i onödan.


                      Gissningen: Tyvärr blev det inte rätt.

                      Men nu har väl den här kanske hållt på länge nog och blev väl alldeles för svår, så kanske blivit dags att bryta då ist?


                      Mvh
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Då tillför jag lite mer Marcolin.
                        Vet att tråden är FM Ronneby men vi har ju tryckt in massa annat från Marcolin.
                        Här kommer från Glimma Glasbruk.
                        Hoppas det är ok att länka till Digitalt museum
                        DigitaltMuseum is a common database for Norwegian and Swedish museums and collections. It provides access to more than four million photographs, objects, works of art and buildings.


                        Sök på Marcolin

                        Klicka även på visa fler.
                        Många av dessa objekt hade man nog tagit för Murano om man inte visste.
                        Kommer inte ihåg om jag lagt in detta innan i tråden.

                        Bifogar även en fisk som jag visat i en egen tråd innan och som kommer ifrån Reijmyre men troligtvis tillverkad av någon Marcolin bror.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Cenedese; 2019-04-07, 08:36.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                          Då tillför jag lite mer Marcolin.
                          Vet att tråden är FM Ronneby men vi har ju tryckt in massa annat från Marcolin.

                          namnändring

                          Nu heter denna tråd FM Konstglas Ronneby / Marcolin

                          På så sätt speglar namnet det innehåll vi har idag som spänner över bröderna Marcolins totala produktion.

                          Har det med Marcolin att göra, ja, då hör det hemma här i tråden.




                          Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                          Här kommer från Glimma Glasbruk.
                          Hoppas det är ok att länka till Digitalt museum
                          DigitaltMuseum is a common database for Norwegian and Swedish museums and collections. It provides access to more than four million photographs, objects, works of art and buildings.


                          Sök på Marcolin

                          Klicka även på visa fler.
                          DigitaltMuseum är nog bara glada att vi länkar till dom.

                          Man kan även söka på Tre italienare. Då kommer det upp några bilder från utställningen ”Tre Italienare på Glimma”.

                          Tillägg: man kan även söka på Italiensk glasblåsare


                          Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                          Bifogar även en fisk som jag visat i en egen tråd innan och som kommer ifrån Reijmyre men troligtvis tillverkad av någon Marcolin bror.
                          Trevlig fisk du visar upp från Reijmyre. Troligtvis tillverkad av ? ... Marcolin eller Padoan, ja, det är frågan?
                          Last edited by alegni; 2019-04-09, 19:16.

                          Comment


                          • Här kommer två stora fåglar på glasfot.

                            Den första är en "B-328" och den är ca 28.5 cm hög, 33 cm lång, 27 cm bred och väger 3565 gram, samt signerad "Marcolin, Sweden, B 328 30".


                            Därefter kommer en: "M-650, Bald eagle" i limiterad utgåva, varvid det här är nr 48 av totalt 250 exemplar.
                            Den är ca: 33 cm hög, 29 cm bred, 20 cm lång och väger 2222 gram.

                            Signerad på sidan: "(J/G?).Marcolin, "48/250", Flight and Struggle".

                            Signerad på botten: "Marcolin, Sweden, M 650 36".

                            Jag känner mig lite osäker på om den är signerad "G" eller "J" och hade gärna hört era åsikter om detta!
                            Jag har sökt runt lite och tycker det är likt "G", men bokstäverna är ju så klart mkt lika varandra och det är svårt att både tolka och skriva gravyr, så jag antar absolut ingenting, utan tar ödmjukt och tacksamt emot åsikter och tankar om det.

                            Mvh Skogens
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                              Här kommer två stora fåglar på glasfot.

                              Den första är en "B-328" och den är ca 28.5 cm hög, 33 cm lång, 27 cm bred och väger 3565 gram, samt signerad "Marcolin, Sweden, B 328 30".

                              Därefter kommer en: "M-650, Bald eagle" i limiterad utgåva, varvid det här är nr 48 av totalt 250 exemplar.
                              Den är ca: 33 cm hög, 29 cm bred, 20 cm lång och väger 2222 gram.

                              Signerad på sidan: "(J/G?).Marcolin, "48/250", Flight and Struggle".

                              Signerad på botten: "Marcolin, Sweden, M 650 36".

                              Grattis! Du har ett härligt flyt nu! Stora pjäser, har du någon bra hylla/vitrin att ställa dom i? Dom går väl inte in i en vanlig BILLY?
                              Jag har mitt glas i BILLY men jag önskar att det idag fanns lite djupare BILLY-bokhyllor. Det fanns för en del år sedan men då var jag inte intresserad. Nu när jag skulle vilja ha djupare BILLY, ja, då finns dom inte längre i produktion.


                              Du frågar om signering? Signeringen lyder G. Marcolin

                              Comment


                              • Stort tack Alegni!

                                Vad roligt, det är ju redan en trevlig pjäs och signatur, men med ett "G" så blev den än lite trevligare tycker jag.


                                Ang Billy, så har det gått ganska bra fram tills "B-328" anlände, den får inte riktigt plats hur gärna man än vill.
                                Annars kan man ju kompromissa lite för att få det både bra och snyggt, men här går det inte riktigt alls tyvärr.
                                I övrigt går det väl hyffsat, "dubbelhajen" och "M-650" är två rejäla gränsfall för Billy dock.
                                Allt beror ju på vilken vinkel som passar föremålet bäst och vad som går att utföra praktiskt, men har man lite tur så sammanfaller dem båda.

                                De största objekten har passat bäst på en "öppen yta" här, dvs ovanpå något, bord, hylla, etc.
                                Jag har även ett lite djupare vitrinskåp, men även där blir det lite trångt och knepigt med de bredaste objekten.
                                Men jag ska börja kika lite efter en "monter" eller dylikt nu, jag har inte så mkt mer plats på höjden kvar, men det finns lite yta på djupet att arbeta med iaf.
                                (Om någon kan och vill ge tips på möbel, så hade det uppskattats mkt!)

                                Platsbrist och placering m.m, är ett kroniskt bekymmer, även om "placering" då kan vara en ganska stor del av nöjet också.
                                Men det är en hel vetenskap att få till ett bra och brett spektrum i hyllorna. Man vill helst använda flera olika bakgrunder och underlag, allt för att framhäva varje enskilt objekt. Men det blir givetvis mkt problematiskt att få till det..

                                Mvh Skogens
                                Last edited by Skogens; 2019-04-12, 12:20.

                                Comment

                                Working...
                                X