Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tjusiga firrar!
    Tycker de passar ihop med min fisk,kan de inte få simma hem till mig
    Loppisadiktus

    Comment


    • Hej Glasvänner!

      Lite kuriosa om dessa fiskar ...... Artikelnr B16 har de och jag har uppgifter om Grön och Blå fiskar så det var intressant att få se andra färger
      Sänder med en bild på mitt exemplar

      Mvh Pjotr
      Bifogade filer

      Comment


      • Här kommer ytterligare några fiskbilder.

        .
        Bifogade filer

        Comment


        • Var det ingen som var det minsta nyfiken på vad jag visade i mitt inlägg 490?

          Hur som helst så har ni svaret här!

          (ca 25 cm hög, signerad FM Ronneby Sweden)

          .
          Bifogade filer

          Comment


          • Nu firar vi 500!

            Tack till alla som bidragit till att göra denna tråd så intressant!

            Jag tycker vi tar oss en jamare som belöning.....

            .
            Bifogade filer

            Comment


            • Hej!

              Alegni: Får man önska en närbild på etiketten från Katten....Som vanligt med din fina ljussättning. Har katten någon signering och hur hög är den?

              Pjotr

              Comment


              • Katten är signerad: FM Ronneby Sweden M-531-220
                dvs. 22 cm hög
                ________________________________________

                De fina bilderna är tagna av min bror. Om det mot förmodan skulle dyka upp några dåliga bilder så är det, enligt brorsan, jag som tagit dom!!!!

                Nu har jag förlagt ...... nej, inte brorsan utan kameran. Glömde kvar den hos en bekant så den får hämtas vid nästa besök (när det nu blir?). Det man inte har i huvudet får man ha i benen.......

                ________________________________________


                Letade i alla fall fram bild på den typ av etikett som sitter på katten.

                .
                Bifogade filer
                Last edited by alegni; 2008-06-07, 14:15.

                Comment


                • Svårt att skilja på!

                  Läser med spänning den här tråden! Tycker ibland jag lärt mig skillnaderna mellan FM och Murano, men inte då! Det verkar t ex vanligare att FM´s saker saknar extrafot och att Muranos ofta står på ett litet stativ. Men ingen regel utan undantag. Men här blev jag riktigt förvirrad: Maria visar en pelikan på sidan 49 och den är etikettmärkt, vilket alltid underlättar. Jag hade en bild på en svan på sidan 38 och Alegni trodde att den inte var FM´s. Men nog är dessa djur bra lika i stilen??

                  Mvh
                  Söffe

                  Comment


                  • Söffe

                    Här är samma fågel i orange/gult o klarglas men med utsträckt hals, jag har alltid trott att min kommer från Murano.
                    Bifogade filer
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • Hej Glasvänner !

                      Tack Alegni för bilden på etiketten.

                      Jag håller med Alegni om fågeln.... att det troligtvis inte är FM Konstglas,
                      det grundar jag på färgsättningen till största del....
                      När det gäller stilen på deras glas så har de den Venetianska känslan eftersom de är upplärda där och många av deras figurer ser ut som de från området murano.

                      Pjotr

                      Comment


                      • Uggla igen

                        Den här har i alla fall FM-etikett och jag tror inte den häör färgställningen har varit med förut!
                        Mvh
                        Söffe
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                          Maria visar en pelikan på sidan 49 och den är etikettmärkt, vilket alltid underlättar. Jag hade en bild på en svan på sidan 38 och Alegni trodde att den inte var FM´s. Men nog är dessa djur bra lika i stilen??
                          Det kan se likt ut vid första anblicken men sedan får man titta på detaljerna, färg och form.
                          Försöka hitta skillnader, se om något är typiskt Murano, typiskt FM ....men som du själv
                          konstaterar "ingen regel utan undantag". Och jag tycker själv att det inte alltid är så lätt alla gånger!

                          Sedan så kan man begrunda följande som Halvan skrev i sitt inlägg nr 56...........
                          och då är det ju inte så konstigt om det ibland är en hel del "Murano" i FM föremålen!

                          Ursprungligen postat av Halvan Visa inlägg
                          Glasbruket grundades 1962 av Josef och Benito Marcolin. Josefs dåvarande fru hette Färe i efternamn innan giftemålet, Därav företagsnamnet Färe-Marcolin.
                          Båda är från Murano (Venedig) och har fått sina kunskaper därifrån. Hos dem arbetade även de övriga bröderna, Luigi (han som gör smycken idag) samt Giovanni som ansvarade för sliperiet. Även andra släktingar har varit verksamma på glasbruket inom olika funktioner. Under 60 och 70 talet var dessutom en hel del andra "venezianare" på mer eller mindre långa arbetsbesök. Därav den starka venezianska prägeln på stilen. Till att börja med låg koncenrationen på figurer i färggrant "Sodaglas", men med åren lyftes den svenska "Helkristallen" fram mer och mer och färgsättningen bestod en hel del i ametistglas som "röktes" eller med bladguld och olika färgpulver. Man var också bland de första att testa olika typer av kemiska sätt att "röka" glaset för att tex få fram flammiga effekter.

                          Comment


                          • Lampa

                            Idag hamnade jag på en loppis och hittade den här lampfoten från FM....

                            har sökt i tråden men hittar ingen lampa sen innan,,, men jag kan ju ha missat.

                            Jag tycker iaf att den är läcker och detta är min första FM...

                            Har jag gjort ett fynd????

                            Annette
                            Bifogade filer
                            Varför göra livet krångligare än vad det är.....

                            Comment


                            • Fin lampa! Grattis! Etiketten daterar lampan till ca 1965-1971. Artikelnumret på din lampa är LM-1, klar-guld. Den finns i storlekarna 15, 20 eller 25 cm.

                              FM tillverkade lampor i flera olika storlekar, former och färginlägg (t.ex. klar, klar-guld, blå-röd-gul och klar med blommor).

                              Jag har en lampa som jag inte har lagt in en bild på tidigare men den kommer nu istället! Det är LM-5, klar med blommor. Min är drygt 20 cm hög.

                              .
                              Bifogade filer
                              Last edited by alegni; 2008-06-15, 19:59.

                              Comment


                              • Läcker lampa du har....
                                På bilden ser jag att du ha likadan sladd som jag har till min.. så jag misstänker att det är orginalsockel..

                                Min är 21 cm hög.... har du någon aning om hur lampskärmen ska se ut... min hade en guldfärgad som i mitt tycke inte alls hör till... den känns för stor för foten...

                                Jag är jättenöjd med min lampa ,,gav hela 91 kr för den
                                Varför göra livet krångligare än vad det är.....

                                Comment

                                Working...
                                X