Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
    Är denna Pippi också från FM? Den stod i alla fall bland andra prylar från dem.

    [ATTACH]181896[/ATTACH]

    Mvh Mikael
    Den är från Reijmyre.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
      Idag sändes Antikrundan från Ronneby, vilket om jag minns rätt var väldigt länge sedan.
      Men inte heller denna gång handlade något om FM Konstglas, och det var heller ingen som hade med sig något glasföremål.
      Jag undrar vad det är som gör att de hellre rapporterar om kändisar som besökte Ronneby för 50 år sedan, istället för glasbruket?

      Hej Zeruel,

      Jag återknyter till din kommentar här ovan.
      Antikrundan väljer, som vi redan konstaterat, att ignorera/"glömma bort" att det legat ett glasbruk i Ronneby. De fokuserar på annat, i just det här programmet omnämndes att en kändis varit på besök i Ronneby. Men det fanns ett ypperligt tillfälle att koppla denna kändis till glasbruket, till Färe-Marcolin, men av detta blev det inget.

      följande hämtat från Sölvesborgstidningen 1964-06-30
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
        Är denna Pippi också från FM? Den stod i alla fall bland andra prylar från dem.

        [ATTACH]181896[/ATTACH]

        Mvh Mikael
        Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
        Den är från Reijmyre.


        Ja du, MaikiMajk, du får uppgift om att den är från Reijmyre ändå listar du den på Tradera som FM Konstglas Ronneby.

        Comment


        • här kommer en svan som vänder sig om och spanar efter FM-samlare/intresserade,
          en svan som tycker det är alldeles för tyst i FM-tråden!
          Bifogade filer

          Comment


          • .

            En bild säger mer än tusen ord ... skål på er!

            .
            Bifogade filer

            Comment


            • Då det råder torka i tråden så kommer här en fågel fotad på en loppis.
              Vingarna ligger på ryggen och är i transparent glas.
              Alegni, står det B52?, som drinken eller bombplanet...
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                Då det råder torka i tråden så kommer här en fågel fotad på en loppis.
                Vingarna ligger på ryggen och är i transparent glas.
                Alegni, står det B52?, som drinken eller bombplanet...

                Tyvärr så råder det torka i tråden. Tänkte för ett tag sedan att jag kanske kunde hitta på något kul i tråden. T.ex. frågesport med FM-vinster, men svårt att genomföra något utan deltagare så den tanken la jag tillbaka i lådan. Torkan i FM-tråden blir istället Myrornas vinst.

                Fin fågel, och visst står det B-52. Här kommer en katalogbild med B-51 och B-52. Skillnad på modellerna? Den ena fågeln tittar rakt fram, den andra vrider på huvudet.
                B-51 och B-52 kom i produktion 1986.
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Tyvärr så råder det torka i tråden. Tänkte för ett tag sedan att jag kanske kunde hitta på något kul i tråden. T.ex. frågesport med FM-vinster, men svårt att genomföra något utan deltagare så den tanken la jag tillbaka i lådan. Torkan i FM-tråden blir istället Myrornas vinst.

                  Fin fågel, och visst står det B-52. Här kommer en katalogbild med B-51 och B-52. Skillnad på modellerna? Den ena fågeln tittar rakt fram, den andra vrider på huvudet.
                  B-51 och B-52 kom i produktion 1986.
                  Hej,
                  Håller med, det är som en öken i tråden.
                  Jag har inget speciellt att tillföra själv heller.

                  Tackar för en trevlig bild på alla fåglar..

                  Comment


                  • FM/Marcolin, varierad och bred spännande produktion,
                    här ser vi Josef Marcolin med en spännande skapelse.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Vad ska vi hitta på idag, FM-vänner? Jo, vi kör lite Dartington Crystal - The J. Marcolin Collection
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        FM/Marcolin, varierad och bred spännande produktion,
                        här ser vi Josef Marcolin med en spännande skapelse.
                        Mycket vacker. Det är synd att man så otroligt sällan ser de nyaste föremålen gjorda under de sista åren innan nedläggningen. De hann väl helt enkelt inte göra särskilt många av dem.

                        Comment


                        • Även här är det stor torka vad gäller inköpen. (Dålig hälsa = dålig ekonomi = dåligt med inköp.) Intresset är dock lika starkt som tidigare.

                          Jag passar på och visar 5 stycken M-388 i olika trevliga färgkombinationer.
                          Den mittersta är signerad "FM Ronneby Sweden M-388".

                          Click image for larger version

Name:	fm-20200718.jpg
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	573305

                          Jag konstaterar lite snopet att kameran i min tre år gamla telefon verkar vara bättre än den "riktiga" kameran jag tidigare använt för att ta nästan all bilder jag visat här.

                          Jag konstaterar också att FM-tråden efter nästan 15 år nu vilken dag som helst kommer att nå 1 miljon visningar. Inte illa!

                          Comment


                          • Det här är en tråd jag läser med glädje, fast det ligger utanför mitt intresse. Men den är så informativ och att man delar sin kunskap så generöst

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                              Även här är det stor torka vad gäller inköpen.
                              Jag passar på och visar 5 stycken M-388 i olika trevliga färgkombinationer.
                              Den mittersta är signerad "FM Ronneby Sweden M-388".

                              Jag konstaterar också att FM-tråden efter nästan 15 år nu vilken dag som helst kommer att nå 1 miljon visningar. Inte illa!

                              M-388 så fina tillsammans. En är en ensam brevpress, men så här flera på rad så blir det riktigt, riktigt läckert. Och en härlig presentation av olika färgkombinationer.
                              Går upp och ner med inköpen här också. Men jag är väldigt kräsen nuförtiden. Har precis köpt en etikett men vidhängande föremål, så är det när man nischar sig väldigt hårt.

                              Snart 1 miljon visningar! Inte dåligt! Undrar hur räkneverket klarar detta...vi kanske börjar om på 1 igen.



                              Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                              Det här är en tråd jag läser med glädje, fast det ligger utanför mitt intresse. Men den är så informativ och att man delar sin kunskap så generöst
                              Tack, Nobe, det var trevligt att höra.
                              Last edited by alegni; 2020-07-20, 22:35.

                              Comment


                              • Miljonen är passerad med råge! Grattis!
                                Råkade komma förbi Anjougården i Skene igår och där var det lite försäljning i trädgården och jag lyckades jag fånga den här fina fisken. Hon som sålde påstod att fisken kom från Fåglavik och jag ville inte tjata emot.... Firren är 31,5 cm lång.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X