Sidan 485 av 489 FörstaFörsta ... 385 435 475 482 483 484 485 486 487 488 ... SistaSista
Resultat 4 841 till 4 850 av 4888

Ämne: FM Konstglas Ronneby / Marcolin

.

Jag önskar alla FM-vänner en riktigt God Jul!

Många helger firas i FM-tråden med ping-vin!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Gott Nytt år alla FM’are

.

Gott Nytt År alla FM-vänner! Tack för i år! Skål!

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Gott Nytt År och tack för en intresant tråd

2019 var för mig ett varierat glasår med flera fina inköp. Inte så mycket FM/Marcolin som jag hade hoppats, men en hel del annat glas fanns sin väg in på mina hyllor. Vi får se vad 2020 har att erbjuda!

Jag öppnar FM-tråden för i år med en bild på en läcker Marcolinvas.

Det är väldigt lugnt i tråden, och lugnt med inköpen är det även här.

Idag sändes Antikrundan från Ronneby, vilket om jag minns rätt var väldigt länge sedan.
    Men inte heller denna gång handlade något om FM Konstglas, och det var heller ingen som hade med sig något glasföremål.
    Jag undrar vad det är som gör att de hellre rapporterar om kändisar som besökte Ronneby för 50 år sedan, istället för glasbruket?

Jag som bor i närheten funderade på att gå dit med något föremål, men tanken på att sitta och vänta halva dagen och sen ändå förmodligen inte få visa det gjorde att jag snabbt släppte de funderingarna.

Jag tror inte att jag visat denna trevliga lilla larven som jag sedan ett tag tillbaka har på min profilbild...
    Signerad "Marcolin Sweden C-826".

Namn:  fm-20200130-1.jpg
Visningar: 161
Storlek:  84,1 KB

Namn:  fm-20200130-2.jpg
Visningar: 161
Storlek:  137,5 KB

Namn:  fm-20200130-3.jpg
Visningar: 158
Storlek:  96,4 KB

Namn:  fm-20200130-4.jpg
Visningar: 154
Storlek:  49,7 KB

Namn:  fm-20200130-5.jpg
Visningar: 156
Storlek:  104,6 KB

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Rubinröd pippi

...tyckte denna pippi hade så vacker färg att jag
    tog en bild på den där den stod på loppisbordet.

Citat Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Idag sändes Antikrundan från Ronneby, vilket om jag minns rätt var väldigt länge sedan.
    Men inte heller denna gång handlade något om FM Konstglas, och det var heller ingen som hade med sig något glasföremål.
    Jag undrar vad det är som gör att de hellre rapporterar om kändisar som besökte Ronneby för 50 år sedan, istället för glasbruket?
    Jag som bor i närheten funderade på att gå dit med något föremål, men tanken på att sitta och vänta halva dagen och sen ändå förmodligen inte få visa det gjorde att jag snabbt släppte de funderingarna.
    Ja du, en anledning till att jag inte brukar se dessa program. Det satsas på säkra kort där ”experterna” har sina bokkunskaper. Att ge sig ut på okänd mark det gör dom inte!
    Vad vet de så kallade ”experterna” om FM Konstglas? Om bröderna Marcolin? Det finns ju ingen bok om detta glasbruk!
    Om en ”expert” träffar på dig Zeruel i ett sådant läge så blir det ombytta roller.
    Samlaren kan då föreläsa för ”experten” och det ser inte bra ut, inte bra för ”expertens” varumärke. ”Experten” blir utklassad!
    Jag använder medvetet ”expert” för jag anser att det finns inga experter, det finns däremot mycket kunniga människor.
    Jag hoppas du såg det inlägg TinaSand gjorde gjorde här på PES när Antikrundan var i Ronneby. Hon dokumenterade detta besök genom superba bilder.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...ndan-i-Ronneby
    Det var svårt att överblicka allt som folk hade med sig men Tina spanade efter FM Konstglas, och hittade en val. Det kan självklart funnits andra FM föremål på plats men man kan inte hitta allt när det är så mycket på gång. Det är ju en helt omöjlig uppgift. Då får man klona sig själv i hundra upplagor, då kan man vara överallt på en och samma gång!
    Varför inget intresse att berätta om det glasbruk som låg i Ronneby får vi fortsätta att förundras över. Att ta med en kändis som var på träningsläger i Ronneby 1964, ja, vad har det med antikviteter att göra? Det får vi också fortsätta att förundras över!

Citat Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Det satsas på säkra kort där ”experterna” har sina bokkunskaper. Att ge sig ut på okänd mark det gör dom inte!

Jag hoppas du såg det inlägg TinaSand gjorde gjorde här på PES när Antikrundan var i Ronneby. Hon dokumenterade detta besök genom superba bilder.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...ndan-i-Ronneby
    Ja, så är det säkerligen. Det är väl också därför man ofta ser liknande föremål minst en gång per säsong( t.ex. glasfåglar av Alessandro Pianon mm) men väldigt sällan något "nytt".

Den tråden hade jag inte sett förut, mycket intressant och bra dokumenterat! 

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Inte tillräckligt "fint"....

...för de "lärde" tyvärr. För folkligt och för lite av
    akademiskt intresse. Inte tillräckligt "svårt" och
    abstrakt för att bli konsthantverk på "riktigt" med
    en "stor", erkänd formgivare som helst bara ska
    stå och titta på när den mer simpla hantverkaren
    förfärdigar den stores alster.
    Annat är det med en träpall av Axel-Einar Hjorth
    som ser ut att vara gjord i träslöjden årskurs tre.
    Där, där finns potential och värdet, ska vi inte ens
    tala om.
    Men Axel är ju akademiskt utbildad och finkulturell,
    bevars.

http://www.google.se/search?hl=sv&gb...Q0QsAR6BAgKEAE
    Senast redigerat av prylsnubben den 2020-02-04 klockan 17:15.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •