Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Här har vi en annan trevlig fågel som jag inte heller tror har varit med i tråden innan. Jag tror det är en kungsfiskare, men rätta mig gärna om jag har fel.
    Tillverkad på Dartington Crystal, vikt 2233 gram.
    Tycker den passar utmärkt bredvid guldsäcken som också kommer från Dartington, har haft lite svårt att placera den innan.
    Mvh

    Din samling växer med stormsteg, du har sannerligen inte legat på latsidan.
    Trevligt att du hittat en Dartingtonfågel, och ja, den gör sig bra tillsammans med din guldsäck. Jag mistänker att du köpte din fågel på eBay men Dartington kan även dyka upp på hemmaplan. Jag såg en Marcolin/Dartington som nyligen såldes på en svensk auktionssajt.

    Comment


    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Din samling växer med stormsteg, du har sannerligen inte legat på latsidan.
      Trevligt att du hittat en Dartingtonfågel, och ja, den gör sig bra tillsammans med din guldsäck. Jag mistänker att du köpte din fågel på eBay men Dartington kan även dyka upp på hemmaplan. Jag såg en Marcolin/Dartington som nyligen såldes på en svensk auktionssajt.

      Hej Alegni, tack!
      Ja den bygger sakta på, men det går ju lite i vågor och när man får möjligheter över från verklighetens brasklappar.
      Det har väl inte blivit så mkt nytt förra året jämfört med de första, men många föremål från de första har dock inte lagts upp i tråden ännu.

      Ja, den kom från England genom Ebay, men vad trevligt att det även går att hitta dem här! Auktioner på hemmaplan är bra men dock lite svårt att hitta, det finns ju så väldigt många att försöka hålla koll på.
      En av mina favoriter bommade igen för något år sedan, men hade nu tydligen öppnat igen. Så det får blir nya tag där när det går av stapeln härnäst.

      Jag har varit i kontakt med Dartington Crystal och kan tillägga att guldsäcken även har tillverkats på Caithness i Skottland då Barbican i Plymouth stängde.
      Josef var under sina 3 år på Dartington Crystal tidsvis verksam i Plymouth, Torrington och Caithness. Men huvuddelen var på Barbican.

      Mvh

      Comment


      • Hur ska botten se ut?

        Hej!
        Har några fåglar och en fisk som kan vara från Ronneby. Läste i tråden att man kan avgöra saken genom att titta på botten. Hur ser en typisk Ronneby sådan ut?

        Tack på förhand!

        Comment


        • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
          Hej Alegni, tack!
          Ja den bygger sakta på, men det går ju lite i vågor och när man får möjligheter över från verklighetens brasklappar.
          Det har väl inte blivit så mkt nytt förra året jämfört med de första, men många föremål från de första har dock inte lagts upp i tråden ännu.

          Ja, den kom från England genom Ebay, men vad trevligt att det även går att hitta dem här! Auktioner på hemmaplan är bra men dock lite svårt att hitta, det finns ju så väldigt många att försöka hålla koll på.
          En av mina favoriter bommade igen för något år sedan, men hade nu tydligen öppnat igen. Så det får blir nya tag där när det går av stapeln härnäst.

          Jag har varit i kontakt med Dartington Crystal och kan tillägga att guldsäcken även har tillverkats på Caithness i Skottland då Barbican i Plymouth stängde.
          Josef var under sina 3 år på Dartington Crystal tidsvis verksam i Plymouth, Torrington och Caithness. Men huvuddelen var på Barbican.

          Mvh


          Det är tur att vi har internet. På så sätt kan vi hitta auktionshus som vi inte ens visste om tidigare, och utbudet blir större för oss alla.
          Jag har bara ett Marcolin/Dartingtonföremål men vem vet, det kanske blir fler om tillfälle ges. Tänk att jag nästan hade en Dartington guldsäck i min samling men tyvärr så kom den fram i bitar.

          Jag funderar på det du skrev. Dartington köpte Caithness 2006 så Josef kan inte ha varit på Caithness. Men jag utgår från att Dartington fortsatte att tillverka Josefs design efter Josef lämnade samarbetet med Dartington.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Cathrine Visa inlägg
            Hej!
            Har några fåglar och en fisk som kan vara från Ronneby. Läste i tråden att man kan avgöra saken genom att titta på botten. Hur ser en typisk Ronneby sådan ut?

            Tack på förhand!

            Det är tyvärr inte fullt så enkelt. Man kan inte enbart titta på en detalj. Man måste alltid titta på alla detaljer. Färg och formspråk, hur olika detaljer som näbb, ögon, fenor etc. är formade, samt hur botten ser ut. Denna checklista gäller samtliga glasbruk.
            Om du har föremål, ta flertalet bilder som visar det vi behöver se, starta en ny/separat tråd, så får vi kika på det du har.
            Last edited by alegni; 2021-02-10, 06:56.

            Comment


            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Det är tur att vi har internet. På så sätt kan vi hitta auktionshus som vi inte ens visste om tidigare, och utbudet blir större för oss alla.
              Jag har bara ett Marcolin/Dartingtonföremål men vem vet, det kanske blir fler om tillfälle ges. Tänk att jag nästan hade en Dartington guldsäck i min samling men tyvärr så kom den fram i bitar.

              Jag funderar på det du skrev. Dartington köpte Caithness 2006 så Josef kan inte ha varit på Caithness. Men jag utgår från att Dartington fortsatte att tillverka Josefs design efter Josef lämnade samarbetet med Dartington.

              Hej Alegni, tack för förtydligandet!

              Jag läste igenom vår korrenspodens igen och det har nog blivit ett fall av "lost in translation" tyvärr..
              Det är nog precis som du skrev, att guldsäcken tillverkades efter han lämnat.
              De tar upp att han huvudsakligen jobbade på Barbican och att han haft sessioner på huvudfabriken i Torrington. Jag får en bild på när han arbetar i Barbican och därefter skriver de att de minns att guldsäcken tillverkades på Caithness när Barbican stängde, men jag fick tyvärr uppfattningen om att Barbican stängde under Josefs tid, i svaret från dem.
              Jag sökte efter mer information om Barbican, men hittade inte mkt annat än turismreklam dessvärre.


              Jo, jag minns "guldet som blev till sand", mkt tråkigt att den inte klarade färden.
              Men jag minns också ditt andra föremål och den är verkligen fantastisk!
              Ett sådant exemplar hade jag väldigt gärna haft ståendes här.

              Mvh

              Comment


              • Efter alla fåglar kommer här en B 17.
                Ca 19 x 14 cm, 1.2 kg.
                Bifogade filer

                Comment


                • Fm

                  Hej
                  Jag la medvetet upp föremålen i den här tråden i hopp om att kunna identifiera just FM, jag tänkte att någon här kanske kunde se och berätta vilka som är FM. Jag har fått kontakt med medlemmar som skriver i privata meddelanden och har också fått svar på min teori gällande proveniensen. Uräkta att jag var ivrig, kan kunde naturligtvis frågat om någon ville hjälpa mig utan att lägga upp bilder, jag fick hjälp i meddelanden så det hade varit ett bättre sätt. Jag har försökt att ta bort inläggen men inte lyckats.


                  Mvh Carolinn
                  Last edited by Carolinn; 2021-02-10, 12:03.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Det är tyvärr inte fullt så enkelt. Man kan inte enbart titta på en detalj. Man måste alltid titta på alla detaljer. Färg och formspråk, hur olika detaljer som näbb, ögon, fenor etc. är formade, samt hur botten ser ut. Denna checklista gäller samtliga glasbruk.
                    Om du har föremål, ta flertalet bilder som visar det vi behöver se, starta en ny/separat tråd, så får vi kika på det du har.
                    Tack, Alegni! Trodde bottnens utseende kunde avgöra att det INTE är Marcolin. Mina djur kan komma från helt andra ställen, så jag förstår att de inte ska läggas ut här. Jättebra att få se er dokumentation! Många fina objekt. Skulle ni kunna lägga ut bilder även på sådant som ni kanske tycker är för vanligt och tråkigt, men som skulle hjälpa sådana som mig? Jag tänker på de blå fåglarna mm, minns inte att jag sett de olika varianterna som finns. De kan väl också få bli dokumenterade? Tack igen för svaret!

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Cathrine Visa inlägg
                      Tack, Alegni! Trodde bottnens utseende kunde avgöra att det INTE är Marcolin. Mina djur kan komma från helt andra ställen, så jag förstår att de inte ska läggas ut här. Jättebra att få se er dokumentation! Många fina objekt. Skulle ni kunna lägga ut bilder även på sådant som ni kanske tycker är för vanligt och tråkigt, men som skulle hjälpa sådana som mig? Jag tänker på de blå fåglarna mm, minns inte att jag sett de olika varianterna som finns. De kan väl också få bli dokumenterade? Tack igen för svaret!
                      Hej Cathrine,

                      Nu har du vänt på din frågeställning, och då går det bättre att svara.

                      Rent allmänt (det gäller alla glasbruk) så kan man säga hur något brukar vara men samtidigt måste samlaren/köparen vara beredd på ev. undantag.

                      Vad vi brukar se från FM/Marcolin Ronneby är planslipad/blankpolerad botten med fasade kanter.
                      Denna typ av botten är inte unik för FM. Denna typ av botten kan ensamt inte fastställa id. Alla detaljer ska falla på plats.

                      Ser vi däremot en kulslipad botten, en matt botten, skarpa/naggiga kanter runt så pekar detta inte på FM.


                      ”Skulle ni kunna lägga ut bilder även på sådant som ni kanske tycker är för vanligt och tråkigt…..”

                      Absolut! Lägg in bilder! Men jag skulle säga att allt är av intresse då det speglar ett glasbruks produktion genom åren, samtidigt som det visar vad som finns tillgängligt idag i olika sammanhang (t.ex. Tradera, auktioner, loppisar).

                      Väldigt många läser FM-tråden, få deltar. Det vore kanon om din önskan kunde få fler FM-samlare/köpare att delta, visa upp sina FM/Marcolinföremål.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg

                        Jag läste igenom vår korrenspodens igen och det har nog blivit ett fall av "lost in translation" tyvärr..
                        Det är nog precis som du skrev, att guldsäcken tillverkades efter han lämnat.
                        De tar upp att han huvudsakligen jobbade på Barbican och att han haft sessioner på huvudfabriken i Torrington. Jag får en bild på när han arbetar i Barbican och därefter skriver de att de minns att guldsäcken tillverkades på Caithness när Barbican stängde, men jag fick tyvärr uppfattningen om att Barbican stängde under Josefs tid, i svaret från dem.
                        Jag sökte efter mer information om Barbican, men hittade inte mkt annat än turismreklam dessvärre.

                        Dartington

                        om du söker på Marcolin på denna sajt så hittar du lite mer info

                        Barbican öppnade i maj 1997, och stängde 2004.
                        Det jag har hittat på nätet med Josef Marcolin har enbart nämnt Barbican. Jag tänkte att Josef Marcolin var på Barbican hela tiden, dvs. där han hade team som han arbetade med.
                        Intressant att han även var i Torrington.



                        Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                        Efter alla fåglar kommer här en B 17.
                        Ca 19 x 14 cm, 1.2 kg.
                        Fisk B-17
                        Den var väldigt fin, både i form och effekt. Snygg!

                        Här kommer min B-17, samma storlek som din, men ingen etikett/signering.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Dartington

                          om du söker på Marcolin på denna sajt så hittar du lite mer info

                          Barbican öppnade i maj 1997, och stängde 2004.
                          Det jag har hittat på nätet med Josef Marcolin har enbart nämnt Barbican. Jag tänkte att Josef Marcolin var på Barbican hela tiden, dvs. där han hade team som han arbetade med.
                          Intressant att han även var i Torrington.




                          Fisk B-17
                          Den var väldigt fin, både i form och effekt. Snygg!

                          Här kommer min B-17, samma storlek som din, men ingen etikett/signering.

                          Stort tack för info och länk!

                          Jo så var det nog med all säkerhet.
                          På Torrington var det nog bara något eller några enstaka tillfällen som jag förstår det.
                          De benämner det även som "sample sessions", vilket ju blir direkt översatt till provsessioner.
                          Är för dåligt insatt i termerna, men tankarna går åt att det kanske handlat om upplärning och demonstration av tillverkningen?


                          Mycket fin B 17 och din har ju också underläppen jag känner igen från katalogerna. Där skiljer sig min lite, men det är ju tjusningen med handgjort.

                          Mvh

                          Comment


                          • Forsätter med lite fiskar och här kommer en B 16 av den senare designen.
                            Avslutar också med en jämförelsebild där den äldre designen av B 16 finns med.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • ..och här har vi en tidig B 15 i en härlig blå nyans. Ca 25 cm och dryga 600 gram.
                              Den större på sista bilden väger nästan 1.2 kilo och är ca 32 cm.
                              Båda osignerade.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Hej,
                                med de föremål som du har i din samling, samt de tips du redan fått här i FM-tråden, kan jag inte komma på fler föremål just nu att lägga till listan.
                                Det finns ingen specifik Marcolin guld/silver-serie. Det dyker upp olika modeller emellanåt, och man får försöka lägga på minnet det som dyker upp.
                                Jo, här kommer en till, modellen har nog varit uppe men kommer inte ihåg att vi haft en vit (s)fumato fågel med.
                                Här kommer den dock.
                                Vi måste hålla liv i denna fantastiska tråd.
                                Alegni gör ett kanon jobb, tack. Ni andra med såklart...
                                Gammal etikett.
                                Med vänlig hälsning,
                                Jonas
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X