Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av VeraE Visa inlägg
    Ser ju ut för mig som om bilderna blev väldigt avhuggna? Knas. Men ni kanske kan på ett ungefär se ändå?


    Vera, vad är det för storlek på fisken?



    som jag skrev bilderna finns där.

    Tips! använd funktionen "Zooma in", och voila så ser ni hela bilden.

    Prova er fram, här har jag testat 80%.
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
      Så här kommer nu en för mig, mkt efterlängtad pjäs!

      Den väger 1835 gram, är ca 16 cm hög, 10 cm i diameter (av kulan) och signerad: "FM Ronneby Sweden 6.79".
      ..och jag tycker nog modellen påminner väldigt mkt om en "T 1" med färgkod 15..? (Enligt de exempel man kan finna i "silverkatalogen". Bild bifogas)

      Så vad säger då egentligen signeringen här?

      Grattis, den här vet jag att du längtat efter!

      6-79
      Jag har funderat på denna typ av numrering tidigare, och det är alltid bra med ett varv till. Nya frågor kan stimulera till nya infallsvinklar.

      Jag hittar denna typ av numrering på några föremål i priskurant för ”Spring 1981”. Om den funnits med i någon tidigare priskurant kan jag inte svara på.
      Även priskurant för 1982 innehåller denna typ av numrering.
      Med början i priskurant för 1983 noterar jag istället T-nummer.

      Jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga här. En viss typ av artikelnummer används på några föremål under en specifik period. Artikelnummer ses över, och så presenteras allt i en ny katalog/priskurant.

      Silverkatalogen brukar vi datera runt 1983.

      I inlägg 4432 visade jag upp en 23-79
      Last edited by alegni; 2019-03-24, 03:40.

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Grattis, den här vet jag att du längtat efter!

        6-79
        Jag har funderat på denna typ av numrering tidigare, och det är alltid bra med ett varv till. Nya frågor kan stimulera till nya infallsvinklar.

        Jag hittar denna typ av numrering på några föremål i priskurant för ”Spring 1981”. Om den funnits med i någon tidigare priskurant kan jag inte svara på.
        Även priskurant för 1982 innehåller denna typ av numrering.
        Med början i priskurant för 1983 noterar jag istället T-nummer.

        Jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga här. En viss typ av artikelnummer används på några föremål under en specifik period. Artikelnummer ses över, och så presenteras allt i en ny katalog/priskurant.

        Silverkatalogen brukar vi datera runt 1983.

        I inlägg 4432 visade jag upp en 23-79
        http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post273814
        Stort tack Alegni!
        Ja, den har jag haft ögonen på länge och är väldigt glad över.

        Även stort tack för klargörandet ang årtal och för länken, det var högst intressant!
        (Jag behöver ta ett nytt varv i tråden också märker jag, man glömmer ju så oerhört mkt)

        Men har då alltså alla modeller på "T" denna typ av beteckning innan 83, inkl "T 30" och "T 24" utan sockel?
        Det tycker jag isf är mkt intressant!
        Finns det även fler exempel?

        Jag tänker lite öppet nu, men skulle det likväl kunna vara "1979" som åsyftas och att modellerna kanske formgavs det året, men att de fick sin bokstav i efterhand pga någon (valfri) anledning?

        Det skulle väl kanske kunna vara en ny kollektion, samt att de kanske hade svårt att avgöra vilken bokstav som de skulle placeras inom och istället fick de då kanske en ny..?
        (Eller dylikt! Bara ett förslag på en eventuell förklaring)
        Men första siffran, i mitt fall "6", är då kanske arbetsnamnet för modellen, dvs, "modell nr 6, kollektion 1979".
        Långsökt eller en möjlighet, vad tror ni?

        Vi har ju också sett modeller som bara har siffror, men när det nu berör flera olika föremål och under ett par år, så känns det väl lite mer än bara en tillfällighet iaf tycker jag och beteckningen vilar säkerligen i ren logik.
        Något system har de ju tänkt ut.

        Men jag har ju som exempel också en guldsäck, som är signerad med beteckningen: "38.16.18".
        Den kommer från Dartington och är troligtvis tillverkad någon gång mellan 97 och 99, men jag vill understryka att det mina egna antaganden.
        Så givetvis kan det bara vara ett vanligt nummer, utan "baktankar".
        Men i första fallen verkar ju "79" av allt att dömma vara frekvent, eller konsekvent, över flera olika föremål och det tycker jag nog då kanske tyder på en (ganska viktig?) faktor att ha med i beräkningarna isf?

        Vi har ju även "I'line collection" med ett ev löpande nr, så det kanske är en liknande variant/situation här?

        Mvh Skogens

        Comment


        • Som fortsättning på den "röda tråden" kommer nu här en liten trevlig fågel.
          Den är ca 11.5 cm hög, 7.5 cm bred och väger 600 gram. Fågeln bär även rester av en äldre etikett och frågan är om det är "orginaletiketten"?

          Modellen är okänd för mig, så jag vore mkt tacksam över hjälp med identifiering och övriga tankar om den!


          Jag har även köpt en brevpress av helt okänt ursprung, enbart för att matcha den "C 130" jag nyligen visade. Men jag bifogar även en bild på den, för att få en möjlighet att höra era åsikter.
          Så vad tror ni, skulle det möjligtvis kunna vara en "FM"?

          Formen, m.m känns väl kanske inte riktigt igen, men den har en del andra attribut som gör mig lite fundersam iaf.
          Det är alltså en blå kärna med färgerna ovanpå och sedan klarglas. Den är blankpolerad och har mjuka kanter, men tyvärr finns en liten por eller luftficka nära mitten av botten (alternativt är det ett litet borrhål).


          Mvh Skogens
          Bifogade filer

          Comment


          • Så avslutar jag då härmed "röda tråden" med ännu ett för mig mkt efterlängtat föremål och en i mina ögon mycket vacker fisk!

            Modellen är ca 18 cm hög, 16 cm lång, väger 865 gram och är signerad: "Marcolin Sweden M 230 17" (om jag lyckats tyda nr rätt?).

            Om någon känner till namnet och färgkod (eller annan övrig info), så hade jag verkligen uppskattat att få ta del av det!

            Mvh Skogens
            Bifogade filer

            Comment


            • .


              Skogens, grattis till fina föremål, och tack för fina bilder.



              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Så givetvis kan det bara vara ett vanligt nummer, utan "baktankar".
              Oj, du får det att låta lite konspiratoriskt när du använder formuleringar som ”baktankar”.
              Jag vet inte vad du egentligen antyder med ”baktankar”? Jag uppfattar inga baktankar, inga dolda avsikter. Jag begrundar det hela ur ett företagsekonomiskt perspektiv, marknadsföring, de fyra p:na.




              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Som fortsättning på den "röda tråden" kommer nu här en liten trevlig fågel.
              Den är ca 11.5 cm hög, 7.5 cm bred och väger 600 gram. Fågeln bär även rester av en äldre etikett och frågan är om det är "orginaletiketten"?
              Modellen är okänd för mig, så jag vore mkt tacksam över hjälp med identifiering och övriga tankar om den!
              Ja, det är originaletikett.
              Modellen heter F-157 Äggy
              Jag har en som jag visade upp i inlägg 742





              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Jag har även köpt en brevpress av helt okänt ursprung, enbart för att matcha den "C 130" jag nyligen visade. Men jag bifogar även en bild på den, för att få en möjlighet att höra era åsikter.
              Så vad tror ni, skulle det möjligtvis kunna vara en "FM"?
              Din brevpress tycker jag ser ut som FM. Påminner om en brevpress som jag hade, inlägg 1140. Färgkombinationen heter höstfärger.





              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Modellen är ca 18 cm hög, 16 cm lång, väger 865 gram och är signerad: "Marcolin Sweden M 230 17" (om jag lyckats tyda nr rätt?).
              Om någon känner till namnet och färgkod (eller annan övrig info), så hade jag verkligen uppskattat att få ta del av det!
              M-230 Pennant fish
              Färgkod 39 = clear+white+yellow+red
              Modellen var nyhet 1986.
              Etiketten daterar ditt exemplar till 1988-1991.



              Avslutar med en bild, det var ren tur att jag hittade denna bild.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                .
                Skogens, grattis till fina föremål, och tack för fina bilder.

                Oj, du får det att låta lite konspiratoriskt när du använder formuleringar som ”baktankar”.
                Jag vet inte vad du egentligen antyder med ”baktankar”? Jag uppfattar inga baktankar, inga dolda avsikter. Jag begrundar det hela ur ett företagsekonomiskt perspektiv, marknadsföring, de fyra p:na.

                Ja, det är originaletikett.
                Modellen heter F-157 Äggy
                Jag har en som jag visade upp i inlägg 742


                Din brevpress tycker jag ser ut som FM. Påminner om en brevpress som jag hade, inlägg 1140. Färgkombinationen heter höstfärger.


                M-230 Pennant fish
                Färgkod 39 = clear+white+yellow+red
                Modellen var nyhet 1986.
                Etiketten daterar ditt exemplar till 1988-1991.


                Avslutar med en bild, det var ren tur att jag hittade denna bild.

                Många stora tack Alegni, du är verkligen en klippa!

                Din hjälp och dina kunskaper är ovärderliga, jag tackar ödmjukt för informationen, länkar, tankar och bilden tog jag också emot med "ren"odlad glädje!

                Verkligen en fin "Äggy" du har där, härliga kontraster!
                Jag hade väldigt gärna haft en sådan version bredvid min.
                Vet du möjligtvis hur många kombinationer den gjorts i och känner du till färgkoderna?

                Vad roligt att du tror det är FM som kan ha gjort brevpressen. Jag tycker ju den har de karakteristiska detaljerna iaf, så det var trevligt att få höra din åsikt!


                Nej, jag menade inte riktigt ordagrant, utan då snarare metaforiskt.
                Att det då antingen kanske finns en gemensam faktor likt den alternativa förklaring jag la fram, dvs ett löpande nr och ett ev årtal.
                Alltså något man då kanske kan utläsa något ifrån.
                Eller om det "bara" är ett artikelnummer, dvs likt den "pengasäck" från Dartington som jag nämnde.

                Men jag tycker det var ett högst intressant sammanträffande att flera föremål är signerade med ett och samma nr, samt med ett varierande nr framför det.
                Det tyder i mina ögon på en gemensam faktor och att det finns en "tanke" bakom det.
                Därav valde jag ordet "baktanke".

                Så nej, jag tror självklart inte att de smugit in hemligheter och mystik i sina signeringar, allt har en förklaring baserat på företags- och marknadsstrategi, etc, precis som du påpekar.
                Så någon förklaring döljer det ju, oavsett om artikelnummret då är "randomiserat" (tex i sifferföljd, då givetvis också enligt ett system), eller "arrangerat" (något att kunna utläsa direkt ifrån, tex beteckningar och årtal).

                Jag hoppas du/ni förstår vad jag menar och jag menar inte alltid helt bokstavligen.
                Det går ju utläsa en del ord på lite olika vis och det kan därför vara lite besvärligt att göra sig förstådd på ett konkret sätt, som inte går att misstolkas, iom det. Jag beklagar om jag utrycker mig lite "luddigt".


                Men, nu tycker jag det var väldigt länge sedan någon fick gissa!

                Så därmed undrar jag nu om någon vet vad dessa 3 kryptiska bilder döljer??

                Jag har valt 3 olika för att dels variera svårighetsgraden, dels så att fler kan få gissa.

                Så vi kan kalla bilderna enligt deras utmärkande färger och man får gärna gissa på alla 3, men gör då gärna det via "pm" eller dylikt, så fler får en chans att gissa på de övriga 2.

                Lycka till!

                Mvh Skogens
                Bifogade filer

                Comment


                • Vilken fart det är i tråden!

                  Jag gör en gissning på den tredje bilden och gissar där på en pelikan (C-640).

                  Comment


                  • Här kommer en fågel som flög hem idag.
                    Signerad "Marcolin Sweden C-755"
                    40 cm mellan vingspetsarna.

                    Click image for larger version

Name:	fm-20190326-1.jpg
Views:	1
Size:	119,1 KB
ID:	570657

                    Click image for larger version

Name:	fm-20190326-2.jpg
Views:	1
Size:	69,8 KB
ID:	570658

                    Click image for larger version

Name:	fm-20190326-3.jpg
Views:	1
Size:	59,4 KB
ID:	570659

                    Den är väldigt lik en C-763...
                    Click image for larger version

Name:	fm-20190326-4.jpg
Views:	1
Size:	51,3 KB
ID:	570660

                    ...bortsett från vingarna.
                    Click image for larger version

Name:	fm-20190326-5.jpg
Views:	1
Size:	47,9 KB
ID:	570661

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                      Vilken fart det är i tråden!

                      Jag gör en gissning på den tredje bilden och gissar där på en pelikan (C-640).

                      Zeruel knep därmed den första av tre och visst är det en pelikan, "C 640"!

                      Mitt exemplar är ca 28 cm lång, 21.5 cm hög och väger nästan 1.2 kilo. Bär etikett, men är osignerad.

                      Avslutar med en liten samlingsbild i samma färgkod.


                      Angående de stora fåglarna i grått här ovan, så får jag passa på att gratulera till den vackra örnen också Zeruel, mycket imponerande och graciös pjäs!

                      Mvh Skogens
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Här kommer det in fina bilder. Det tackar jag för, och njuter!

                        Jag brukar sällan gissa men jag kan väl svänga till med något. Bild nr 1 - kan det vara ögat på en M-430?



                        Skogens, jag tittar på dina bilder.
                        Kommer inte ihåg om du har visat upp din Månfisk B-100 tidigare, men den är fin.
                        Vad är det för storlek på den?
                        Last edited by alegni; 2019-03-26, 18:47.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Här kommer det in fina bilder. Det tackar jag för, och njuter!

                          Jag brukar sällan gissa men jag kan väl svänga till med något. Bild nr 1 - kan det vara ögat på en M-430?



                          Skogens, jag tittar på dina bilder.
                          Kommer inte ihåg om du har visat upp din Månfisk B-100 tidigare, men den är fin.
                          Vad är det för storlek på den?

                          Tack snälla Alegni för hjälpen med identifikation!
                          Jag kände inte till beteckningen på den, så den infon tackar jag innerligt för!
                          Nej, den är nog faktiskt inte visad tidigare, men det kan vi ju rätta till lite snabbt.


                          Gällande gissningen:
                          Tyvärr var det inte riktigt rätt, men det ges lika många chanser som det finns modeller.


                          Så då kommer här en "B-100, Månfisk".
                          Den är ca 19.5 cm hög, 11.5 cm bred och väger 605 gram.

                          Alegni, vet du möjligtvis om bakänden (piggen) skall se ut så här, om det är "orginal"?
                          Har du bild på modellen och kan jämföra dem, så får du väldigt gärna göra det.
                          Jag har alltid känt mig lite osäker på om det skall se ut så. Om det kan vara ett litet "puntelmärke" eller om det kanske är en "tillverkningsdetalj", eller ett "efterarbete", etc..
                          Det hade verkligen varit skönt att få utrett detta, så man slipper grubbla över det mer!

                          Mvh Skogens
                          Bifogade filer
                          Last edited by Skogens; 2019-03-26, 23:07.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg

                            Så då kommer här en "B-100, Månfisk".
                            Den är ca 19.5 cm hög, 11.5 cm bred och väger 605 gram.

                            katalogbild 1966
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              katalogbild 1966
                              Jag bugar och bockar, stort tack för bilden Alegni!



                              Idag har det simmat in en mycket vacker fisk här.

                              Den är ca 14 cm hög, 15 cm lång och väger 720 gram, samt signerad: "Marcolin, Sweden, M 341".

                              Om någon känner till namnet på fisken och vill delge mig det, så vore jag mkt tacksam!


                              Avslutningsvis kommer ytterligare en vacker fisk, som säljaren hade listat som "Reijmyre".
                              Själv tror jag nog att det kan stämma, men vad säger ni andra?

                              Jag tycker den påminner ganska mycket om de andra fiskarna jag nyligen visat och jag vågar nog tro att det är en "Marcolin" iaf, men jag hade väldigt gärna fått det lite verifierat och jag vill också gärna höra hur tidig ni isf tror den kan vara.

                              Så, jag hade verkligen (i vanlig ordning) uppskattat era tankar!
                              Vad tror ni, kan det vara en tidig Marcolin från tiden vid Reijmyre?

                              Fisken är ca 17.5 cm hög, 17 cm bred och väger 790 gram.


                              Mvh Skogens
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej igen kära Fm-vänner!

                                Jag svarar mig själv gällande namnet på "M-341" och det skall troligtvis då vara en "Clownfish".
                                Skulle det vara fel, så vore jag tacksam för ett ev klargörande!


                                Jag fick inte med bild på den grå fiskens botten igår, så det kommer nu. Skickar även med en liten samlingsbild ur en del av mitt "akvarium", så det lättare går att jämföra fiskarna för detaljer.


                                Passar även på att visa en liten grupp fåglar som landade i fågelbadet här igår.
                                Jag tror det skall vara 3 st "M 390" (gröna + stor blå) och 2 st "M 392, fredsduva" (vita), samt två fåglar som jag ännu inte lyckats identifiera (klar + liten blå).

                                "M-390, blå" är ca 18 cm lång, 15 cm bred, 11 cm hög och väger 635 gram.
                                Övriga fåglar är något mindre, ingen av dem är signerad och endast en har etikett.

                                De två minsta fåglarna har en teknik och utssende på innerkärnan, som jag tycker påminner mycket om den grå fiskens, samt som jag förknippar med lite äldre, ganska tidiga föremål. Är det någon som håller med mig om detta och skulle möjligtvis de två fåglarna också då kanske kunna komma från tiden vid Reijmyre även?
                                (Bifogar bild på de två små fåglarna så ni kan jämföra teknik med den grå fisken)

                                Samt så undrar jag om någon annan här har föremål som har liknande tekniskt utseende på innerkärnan?
                                Det hade varit oerhört intressant att få ta del av det isf!

                                Mvh Skogens
                                Bifogade filer
                                Last edited by Skogens; 2019-03-28, 18:06.

                                Comment

                                Working...
                                X