Sidan 486 av 487 FörstaFörsta ... 386 436 476 483 484 485 486 487 SistaSista
Resultat 4 851 till 4 860 av 4864

Ämne: FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Party i FM-tråden?
    Nja, kanske mer som ett knytkalas. Eller nästan som ett ”knytkalas”.
    Många besökare men få som tar med något ”ätbart”. De få som bidrar kan inte mätta alla. Var inte blyga nu, lägg in bilder så vi alla får ”äta oss mätta”! Fyll på med ögongodis!

Mitt bidrag får bli en 28 cm lång fisk. En som jag längtat efter i ca 10 år, och nu står den där på min hylla. Signerad: Marcolin Sweden M-233-28
    Bifogade bilder Bifogade bilder              

Inför helgen matar jag på med några katalogbilder. ..... Trevlig helg!

Hej,

Först får jag säga,
    -Vilken trevlig fisk.

Sen är det fint att se sälarna.

Jag har en skum sak, inte säkert det är en FM heller.
    Inte heller säker på vad det är.
    Tror det är något försök att göra en säl eller sjölejon...
    den har en plan yta på bröstet för att kunna stå med fenor eller bakben upp.

Det som talar emot allt.... är att det finns en svans med...😐
    Det som talar emot en hund är att den kan stå på bröstet.

Kom med förslag

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    En säl gjord av någon som aldrig sett sälar annat än på foto, och som betraktade dem som ett slags fyrfotadjur, som alltså borde ha svans?

Alternativt föreställer den inte en säl, utan en Puijila Darwini. Det öppnar för möjligheten att glasfiguren 20 miljoner år gammal, tillverkad av ett ögonvittne, och ytterst naturtrogen.

Ja ha! lite svårt med djurarten, men vill bara säga till om att den skall inte stå på slipningen,
    när man gör sådana djur sätter man punteln på bröstet, sedan finslipas ytan, bra bevis för handgjort. (storlek)?
    Hirvi
    Senast redigerat av Hirvi den 2020-03-06 klockan 19:27.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Tack för alla förslag.
    Den är liten, 13cm lång och 11cm hög.
    Då ståendes på benen..
    Då vet vi hur den skall stå och man blir inte klokare.
    Halsen är ju jättetjock.
    Tror med att någon gissat hur något ser ut.

Kan ju vara en fossilsäl🥴

Senast redigerat av Hirvi den 2020-03-06 klockan 21:06.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Nån sorts mårddjur kanske (de har tydligen svans), men det finns för många arter för att jag ska försöka klicka mig fram till en närmare gissning. Den ser ut som en styrketränare, med rejäl bringa och smala höfter.

Citat Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    , inte säkert det är en FM heller.
    Kom med förslag

Formen ser ut som en hund, ser ut som en tax. Som en slags cartoon-hund, sådana som vi ibland ser i tecknade filmer, en med lite större bringa.
    Är det FM? Jag vet inte.
    Det kan vara så att någon skapat något på en rast, dvs. rastarbete/sölarbete.
    Eller någon som övat på olika former/teknik? En lärling?

Rent allmänt.
    Det finns andrasortering. Det finns prover, test av färg, form och storlek. Det finns föremål som står som referensmaterial.
    En del föremål såldes som andrasortering i brukets shop, en del kanske vandrade hem med personalen
    Referensmaterial, prover, sölarbeten måste ta vägen någonstans. Det bör vara sådana föremål som vi nu ibland ser i omlopp.

Jag har min Buddha, och jag kommer inte ihåg om jag har visat upp botten på den. Där finns instruktioner samt ett namn Linzander. Det namnet hänvisar till Schubert Linzander, en ingenjör vid Glafo/glasforskningsinstitutet i Växjö, som hjälpte till med tekniken.

Medlem
    Reg.datum
    mar 2020

Pippi från FM Konstglas?

Är denna Pippi också från FM? Den stod i alla fall bland andra prylar från dem.

Namn:  IMG_5642.jpg
Visningar: 157
Storlek:  41,9 KB

Mvh Mikael

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •