Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • efter Ronnebytiden


    Dartington Crystal samt Colle Vilca



    Dartington Crystal


    Click image for larger version

Name:	80.jpg
Views:	2
Size:	73,6 KB
ID:	567819

    Click image for larger version

Name:	81.jpg
Views:	1
Size:	117,9 KB
ID:	567820

    Click image for larger version

Name:	82.jpg
Views:	1
Size:	60,5 KB
ID:	567821




    Colle Vilca


    Click image for larger version

Name:	90.jpg
Views:	2
Size:	110,3 KB
ID:	567822

    Click image for larger version

Name:	91.jpg
Views:	2
Size:	77,6 KB
ID:	567823

    Click image for larger version

Name:	92.jpg
Views:	2
Size:	68,5 KB
ID:	567824

    Click image for larger version

Name:	93.JPG
Views:	1
Size:	81,1 KB
ID:	567825

    Click image for larger version

Name:	94.JPG
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	567826

    Comment


    • Då har vi lite bättre koll på tiden efter Ronneby, det tackar vi för!


      Idag har jag fått hem ett par skålar.
      28 x 6 cm.
      Click image for larger version

Name:	fm-20180511-1.jpg
Views:	1
Size:	124,4 KB
ID:	567868

      Click image for larger version

Name:	fm-20180511-2.jpg
Views:	1
Size:	112,7 KB
ID:	567869

      20 x 7 cm.
      Click image for larger version

Name:	fm-20180511-3.jpg
Views:	1
Size:	134,0 KB
ID:	567870

      Click image for larger version

Name:	fm-20180511-4.jpg
Views:	1
Size:	112,6 KB
ID:	567871

      Click image for larger version

Name:	fm-20180511-5.jpg
Views:	1
Size:	86,1 KB
ID:	567872


      Med skålarna följde också en sådan här. Om det sedan är en officiell produkt eller ett hemmabygga kan jag inte svara på.
      Jag samlar dock inte på lampor (det skulle se lustigt ut i glasskåpen med sladd och allt), så den har fått vandra vidare till någon som hellre ville ha den.
      Click image for larger version

Name:	fm-20180511-6.jpg
Views:	1
Size:	96,7 KB
ID:	567873

      Över lampan sitter ett skydd, antagligen för att man inte ska bli bländad, och för att den ska lysa ner mot skålen.
      Click image for larger version

Name:	fm-20180511-7.jpg
Views:	1
Size:	53,7 KB
ID:	567874

      Tyvärr kunde jag inte prova om den fungerade, då det elektriska var gammalt och ojordat, och därför inte passade i något av uttagen här.
      Click image for larger version

Name:	fm-20180511-8.jpg
Views:	1
Size:	80,6 KB
ID:	567875

      Trevlig helg på er!

      Comment


      • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
        Då har vi lite bättre koll på tiden efter Ronneby, det tackar vi för!
        Idag har jag fått hem ett par skålar.

        Efter Ronnebytiden
        Ingen dialog, inga följdfrågor? OK, det är väl så att vi alla samlar med olika inriktning, och många samlare verkar inrikta sig på det som tillverkades i Ronneby, och då blir kunskap om ’efter Ronnebytiden’ enbart lite kul kuriosa.
        Att samla på tillverkningen i Ronneby kontra att samla Marcolin som formgivare. All Marcolin är av intresse för mig så när som på en etikett som är lite mindre intressant.
        Men nog om ’efter Ronnebytiden’, alla sitter nöjda, då stänger vi här och går vidare.

        Tog en lite kul bild med mina två stora FM frukter. Dom är ju maffigt stora, goda och nyttiga dessutom. Köpte några ätbara päron också för att vara på den säkra sidan, lite svårtuggat annars.

        Äpplet väger 2369 g, höjd 14 cm
        Päronet väger 2757 g, höjd 22 cm

        Zeruel, trevliga skålar du visar upp. Då säger vi skål, och trevlig helg, och så håller vi tummarna för Sverige/Benjamin Ingrosso i kvällens tävling.
        Bifogade filer

        Comment


        • Hej Alegni,
          Jag tycker allt är intressant även om man inte samlar på det.
          Kunskap kan man aldrig få nog av.
          Tackar för din hängivehet och att du berättar för oss.

          Här visar jag en kissekatt till i färgen blå mjölk.....
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Efter Ronnebytiden
            Ingen dialog, inga följdfrågor? OK, det är väl så att vi alla samlar med olika inriktning, och många samlare verkar inrikta sig på det som tillverkades i Ronneby, och då blir kunskap om ’efter Ronnebytiden’ enbart lite kul kuriosa.
            Att samla på tillverkningen i Ronneby kontra att samla Marcolin som formgivare. All Marcolin är av intresse för mig så när som på en etikett som är lite mindre intressant.
            Men nog om ’efter Ronnebytiden’, alla sitter nöjda, då stänger vi här och går vidare.

            Tog en lite kul bild med mina två stora FM frukter. Dom är ju maffigt stora, goda och nyttiga dessutom. Köpte några ätbara päron också för att vara på den säkra sidan, lite svårtuggat annars.

            Äpplet väger 2369 g, höjd 14 cm
            Päronet väger 2757 g, höjd 22 cm

            Zeruel, trevliga skålar du visar upp. Då säger vi skål, och trevlig helg, och så håller vi tummarna för Sverige/Benjamin Ingrosso i kvällens tävling.

            Som jag skrev tidigare så tycker jag att informationen i inlägg 4284 är mycket intressant, det är väldigt roligt att lära sig vad som hände även efter tiden i Ronneby. Det är mycket uppskattat att du delar med dig av den informationen.

            Sen har jag som samlare valt att inrikta mig främst på vissa föremål under en viss tidsperiod, eftersom det är de föremålen som tilltalar mig mest personligen. Plus att i alla fall jag till viss del måste begränsa mitt samlande, annars skulle det bli fler glasföremål här än vad det finns plats för.
            Därför är jag också mest intresserad av allt som rör denna tidsperioden, men jag är också mycket intresserad, men inte särskilt kunnig, när det gäller "enbart lite kul kuriosa" som du väljer att kalla det för, det var trots allt jag som ställde frågan och ville veta mer i inlägg 4281.

            Jag hade också varit nyfiken på signeringarna på de två sista bilderna i inlägg 4307, om det inte varit så att vi ju redan diskuterat dessa via mail för ett bra tag sedan, men jag har för mig att vi inte kom fram till så mycket där?

            Att alla sitter nöjda beror ju oftast på att vi uppenbarligen bara är en handfull personer i hela landet som är intresserade av FM Ronneby /Marcolin, och som väljer att dela med oss av våra föremål/kunskaper i den här forumtråden. Sen är det ju du som är klart mest kunnig, och det är tyvärr inte alltid som vi andra har så mycket att komma med, som till exempel att föra dialog om sådant vi vet väldigt lite om, eller att ställa bra frågor.

            Men att visa föremål är vi bra på, det kan man göra även om man inte besitter så stora kunskaper i ämnet.
            Därför kommer här lite passande en klok liten uggla, signerad "Marcolin C7".

            Click image for larger version

Name:	fm-20180512-1.jpg
Views:	1
Size:	43,9 KB
ID:	567885

            Click image for larger version

Name:	fm-20180512-2.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	567884


            Jag tänker titta på kvällens tävling, men i ärlighetens namn så hoppas jag att där finns någon bättre låt som gärna får vinna, för även om Benjamin är väldigt duktig, så tycker jag att hans låt är rätt tråkig.

            Skål!

            Comment


            • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
              Som jag skrev tidigare så tycker jag att informationen i inlägg 4284 är mycket intressant, det är väldigt roligt att lära sig vad som hände även efter tiden i Ronneby. Det är mycket uppskattat att du delar med dig av den informationen.

              Sen har jag som samlare valt att inrikta mig främst på vissa föremål under en viss tidsperiod, eftersom det är de föremålen som tilltalar mig mest personligen. Plus att i alla fall jag till viss del måste begränsa mitt samlande, annars skulle det bli fler glasföremål här än vad det finns plats för.
              Därför är jag också mest intresserad av allt som rör denna tidsperioden, men jag är också mycket intresserad, men inte särskilt kunnig, när det gäller "enbart lite kul kuriosa" som du väljer att kalla det för, det var trots allt jag som ställde frågan och ville veta mer i inlägg 4281.

              Jag hade också varit nyfiken på signeringarna på de två sista bilderna i inlägg 4307, om det inte varit så att vi ju redan diskuterat dessa via mail för ett bra tag sedan, men jag har för mig att vi inte kom fram till så mycket där?

              Att alla sitter nöjda beror ju oftast på att vi uppenbarligen bara är en handfull personer i hela landet som är intresserade av FM Ronneby /Marcolin, och som väljer att dela med oss av våra föremål/kunskaper i den här forumtråden. Sen är det ju du som är klart mest kunnig, och det är tyvärr inte alltid som vi andra har så mycket att komma med, som till exempel att föra dialog om sådant vi vet väldigt lite om, eller att ställa bra frågor.


              Jag är inte ute efter tack eller beröm, jag tycker det är roligt med dialog.

              Det finns många som samlar FM/Marcolin, tyvärr finns det många som väljer att inte delta i FM-tråden, som väljer att inte dela med sig av bilder och kunskap. Trist, men så är det.



              Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
              Sen har jag som samlare valt att inrikta mig främst på vissa föremål under en viss tidsperiod, eftersom det är de föremålen som tilltalar mig mest personligen. Plus att i alla fall jag till viss del måste begränsa mitt samlande, annars skulle det bli fler glasföremål här än vad det finns plats för.
              Alla har vi begränsningar i vårt samlande.

              Så här skrev jag i inlägg 4267:
              ”….. man kan inte hålla samma takt hela tiden, dvs. samma inköpstakt hela tiden. Begränsningar som ekonomi samt utrymme för alla föremål är något vi alla ställs inför. ”

              Så här skrev jag i inlägg 4297:
              ”Att samla, att hitta sin nisch. Man kan välja ett glasbruk, man kan välja en formgivare, välja att samla på vaser eller brevpressar eller djurfigurer, eller en mix av olika inriktningar, att köpa det som man tycker är vackert. Det viktigaste är att man själv är nöjd! Min nisch är Marcolin som formgivare, och då går det bortom Ronneby.”



              Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
              Sen är det ju du som är klart mest kunnig, och det är tyvärr inte alltid som vi andra har så mycket att komma med, som till exempel att föra dialog om sådant vi vet väldigt lite om, eller att ställa bra frågor.


              Att finna kunskap.
              Den som har tillgång till en dator kan idag hitta väldigt mycket på nätet.
              Vi kan ta Sardinia Crystal som exempel. Följ eBay (t.ex. .com .uk .de osv.), följ listningarna, titta på signeringar och etiketter. Då ser vi olika signeringar och etiketter, och på så sätt bygger vi vår kunskap.


              Frågor.
              Något som röner stort intresse i denna tråd är t.ex. etiketter. Då vore en naturlig följdfråga efter mina inlägg kunna röra etiketter från Sardinia Crystal. Olika etiketter, olika signeringar ….. jag lägger in i en specifik ordning. Ska det vara i den ordningen, och varför tror jag att det ska vara i den ordningen. Eller att man själv har teorier om hur det ska vara och presenterar dessa, stämmer av sina teorier, och på så sätt har vi en dialog.


              Ställa bra frågor.
              När jag började mitt samlande stod min kunskap på noll. Jag ställde frågor. Jag visste inte vad som var "bra frågor", jag ställde frågor för att komma vidare.
              Zeruel, där du idag befinner dig kunskapsmässigt, där har jag också befunnit mig.
              Genom att ställa frågor och googla hittar jag små pusselbitar. Att vara aktiv på flera forum, i flera Facebookgrupper. Jag har stött på ogina personer men det uppvägs av de trevliga och generösa personer som har berikat min tillvaro. Men jag har aldrig haft något facit. Jag vet inte alltid vad jag ska fråga om, det är chansningar, det ena ger det andra.


              Dialog ger stimulans, monolog gör det inte.

              Comment


              • Tack för ditt sista inlägg Alegni! Dialog är ngt jag saknar och som det gavs mkt av här på PES bl.a men det var innan FB-grupperna började bildas. Uppfattar dem mera som kontantautomater, snabbt in, snabbt ut.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Frågor.
                  Något som röner stort intresse i denna tråd är t.ex. etiketter. Då vore en naturlig följdfråga efter mina inlägg kunna röra etiketter från Sardinia Crystal. Olika etiketter, olika signeringar ….. jag lägger in i en specifik ordning. Ska det vara i den ordningen, och varför tror jag att det ska vara i den ordningen. Eller att man själv har teorier om hur det ska vara och presenterar dessa, stämmer av sina teorier, och på så sätt har vi en dialog.


                  Ställa bra frågor.
                  När jag började mitt samlande stod min kunskap på noll. Jag ställde frågor. Jag visste inte vad som var "bra frågor", jag ställde frågor för att komma vidare.
                  Zeruel, där du idag befinner dig kunskapsmässigt, där har jag också befunnit mig.
                  Genom att ställa frågor och googla hittar jag små pusselbitar. Att vara aktiv på flera forum, i flera Facebookgrupper. Jag har stött på ogina personer men det uppvägs av de trevliga och generösa personer som har berikat min tillvaro. Men jag har aldrig haft något facit. Jag vet inte alltid vad jag ska fråga om, det är chansningar, det ena ger det andra.


                  Dialog ger stimulans, monolog gör det inte.
                  Jag för gärna en dialog, när jag känner att jag har något vettigt att bidra med, och så var det tyvärr inte i detta fallet.
                  Att fråga om du lagt föremålen med etiketterna i rätt ordning kändes för mig som att ifrågasätta dig, och att göra det mot någon som vet betydligt mer än en själv i ämnet är inget jag tycker verkar rimligt att göra.

                  Om jag som total novis på området då ändå ska försöka att framför mina funderingar om Sardinia Crystal och de olika etiketterna och signeringarna, så tror jag att du placerat de tre föremålen i rätt ordning baserat på följande antaganden:
                  Första tiden nämns ingenting om Sardinien varken på etiketter eller signeringar, utan det står "Marcolin Italy" både i signeringarna och på etiketterna.
                  Sedan börjar de ha med Sardinia i namnet och lägger därmed till Sardinia-etiketten bredvid den oförändrade Marcolin-etiketten samtidigt som de ändrar signeringen till "Sardinia Marcolin".
                  Sedan ändrar de utseende på båda etiketterna, men har kvar samma signering.

                  När det gäller Collevilca så har jag varit inne och kikat på deras hemsida:


                  ...och visst känner man igen de flesta föremålen, även om jag då personligen i de flesta fall föredrar designen och färgerna från motsvarade äldre föremål, men visst är även en del av de nya föremålen tjusiga.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                    Jag för gärna en dialog, när jag känner att jag har något vettigt att bidra med, och så var det tyvärr inte i detta fallet.
                    Att fråga om du lagt föremålen med etiketterna i rätt ordning kändes för mig som att ifrågasätta dig, och att göra det mot någon som vet betydligt mer än en själv i ämnet är inget jag tycker verkar rimligt att göra.
                    Om jag som total novis på området då ändå ska försöka att framför mina funderingar........

                    Zeruel, jag tycker absolut inte att du ska undervärdera dig själv som ”total novis på området”. Du har samlat FM Ronneby i över 4 år, och tagit till dig mycket kunskap under den tiden. Du går in och svarar och hjälper andra medlemmar med deras undringar och frågor om FM, och gör det på ett mycket bra sätt. Tro mig, det kan inte en ”total novis” göra!

                    ordning på etiketterna
                    Att du dubbelkollar att jag har lagt Sardiniaetiketterna i tidsordning uppfattar jag inte som ifrågasättande utan att vi för en … dialog.


                    Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                    Om jag som total novis på området då ändå ska försöka att framför mina funderingar om Sardinia Crystal och de olika etiketterna och signeringarna, så tror jag att du placerat de tre föremålen i rätt ordning baserat på följande antaganden:
                    Första tiden nämns ingenting om Sardinien varken på etiketter eller signeringar, utan det står "Marcolin Italy" både i signeringarna och på etiketterna.
                    Sedan börjar de ha med Sardinia i namnet och lägger därmed till Sardinia-etiketten bredvid den oförändrade Marcolin-etiketten samtidigt som de ändrar signeringen till "Sardinia Marcolin".
                    Sedan ändrar de utseende på båda etiketterna, men har kvar samma signering.
                    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Jag har inte tillgång till samtliga uppgifter/fakta men jag ger en översikt över årtal som jag uppfattar det/baserat på det underlag jag har tillgång till.

                    1961-1991 Ronneby

                    Tiden efter Ronneby
                    Vi börjar med att konstatera att produktionen lämnar Sverige men bolaget/företaget är fortsatt registrerat i Sverige.
                    Samtliga årtal och tidpunkter får vara ungefärliga i min uppräkning.
                    1992 flyttade Marcolin produktionen utomlands, till Sardinia Crystal. Samarbetet föll tyvärr inte särskilt väl ut.
                    Sardinia Crystal fortsatte att producera efter att Josef och Benito lämnat. Sardinia Crystal hade kvar vissa rättigheter, till namnet och en del design.

                    Som jag uppfattar det så pågick samarbetet mellan bröderna Marcolin och Sardinia Crystal fram till 1994.
                    Sardinia Crystal lades ned 2004.
                    Något att fundera på: Sardinia Crystal grundades 1989. När kom Marcolin in i bilden? Redan från början??? Det kan jag inte svara på så jag lämnar startpunkt för detta samarbete öppet.

                    Om det finns fler Sardinia Crystal etiketter vet jag inte i dagsläget. Enda tillägg jag kan göra här är för den tredje etiketten (den med en Pegasus).

                    Efter Josef och Benito Marcolin lämnat hade Sardinia Crystal kvar vissa rättigheter.
                    Sardinia Crystal hade rätt till namnet Marcolin men jag utgår ifrån här att dom inte längre hade rätt till etiketten Marcolin Art Crystal. Så Sardinia Crystal måste då skapa en ny etikett och väljer en Pegasus, ett stort M samt namnet Marcolin.

                    I mitt samlande delar jag upp Sardinia Crystal i två perioder.
                    1-Den första perioden när bröderna Marcolin var delaktiga.
                    Marcolin flyttade produktionen till Sardinia Crystal så jag betraktar period 1 som en förlängning av Ronnebytiden, den enda skillnaden är geografiskt.
                    2-Den andra perioden när bröderna Marcolin inte längre var delaktiga (Pegasusetiketten).
                    Jag kan köpa föremål ur period 1 men avstår vanligtvis period 2.

                    Comment


                    • Hej!

                      Har ganska nyligen börjat samla på konstglas och en gren inom samlandet har nu blivit FM, då de är i mitt tycke sanslöst vackra objekt och oerhört prisvärda på andrahandsmarknaden!?

                      Har inte hunnit så långt än men önskar all sorts information som kan ges om mina objekt, det uppskattas verkligen!
                      Jag hade endast ett par stycken sedan tidigare, men helgens auktion gav bra utdelning och jag vann 4 nya objekt.

                      Den höga fisken jag vann nu, har jag inte sett tidigare, hur pass vanlig är den? Detsamma gäller etiketten, ser inte vad det står riktigt och känner inte igen den.

                      Enda signerade föremålet jag har, är den vita svanen, men det är också den enda som saknar etikett.. Click image for larger version

Name:	20180514_182648.jpg
Views:	1
Size:	88,6 KB
ID:	567890Click image for larger version

Name:	20180514_183113.jpg
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	567891Click image for larger version

Name:	20180514_183727.jpg
Views:	1
Size:	118,5 KB
ID:	567892

                      Har köpt de böcker och läst det jag kunnat hitta om det/dem jag samlar på, men FM har det varit värre med.. Tips om bra böcker etc mottages också mycket tacksamt!

                      Jag har köpt ganska mycket olika glas och får nu sortera ur rejält bland allt som införskaffats..
                      Det blev att jag fick lära mig en kostsam och lite krånglig väg, men likväl en väg in och man lär sig ju väldigt mycket I allmänhet när man ska kolla upp allt man köpt.
                      Nu har jag redan svängt många gånger och även fått skämmas ordentligt över tidigare förhastade slutsatser, samt pes-inlägg, mm!
                      Men älskar spänningen i auktioner, leta signeringar och hitta fynd, lika mycket som historierna kring glasbruken, formgivare och konstverken själva!
                      Är verkligen betagen av denna nya hobby och belöningen är ju gigantisk när intresset är helt nytt.

                      Vill skicka ett stort tack till alla här och denna fantastiska grupp!

                      Med varma vänliga hälsningar
                      Skogens

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Zeruel, jag tycker absolut inte att du ska undervärdera dig själv som ”total novis på området”. Du har samlat FM Ronneby i över 4 år, och tagit till dig mycket kunskap under den tiden. Du går in och svarar och hjälper andra medlemmar med deras undringar och frågor om FM, och gör det på ett mycket bra sätt. Tro mig, det kan inte en ”total novis” göra!

                        ordning på etiketterna
                        Att du dubbelkollar att jag har lagt Sardiniaetiketterna i tidsordning uppfattar jag inte som ifrågasättande utan att vi för en … dialog.







                        Om det finns fler Sardinia Crystal etiketter vet jag inte i dagsläget. Enda tillägg jag kan göra här är för den tredje etiketten (den med en Pegasus).

                        Efter Josef och Benito Marcolin lämnat hade Sardinia Crystal kvar vissa rättigheter.
                        Sardinia Crystal hade rätt till namnet Marcolin men jag utgår ifrån här att dom inte längre hade rätt till etiketten Marcolin Art Crystal. Så Sardinia Crystal måste då skapa en ny etikett och väljer en Pegasus, ett stort M samt namnet Marcolin.

                        I mitt samlande delar jag upp Sardinia Crystal i två perioder.
                        1-Den första perioden när bröderna Marcolin var delaktiga.
                        Marcolin flyttade produktionen till Sardinia Crystal så jag betraktar period 1 som en förlängning av Ronnebytiden, den enda skillnaden är geografiskt.
                        2-Den andra perioden när bröderna Marcolin inte längre var delaktiga (Pegasusetiketten).
                        Jag kan köpa föremål ur period 1 men avstår vanligtvis period 2.
                        Jag menar inte att jag är en total novis vad gäller perioden 1961-1991, utan perioden efter det : )

                        Jag kan förstå att du hellre köper föremål från period 1. Det skulle jag också kunna göra om rätt föremål dyker upp, dock så verkar föremål från Sardinia Crystal överlag vara betydligt ovanligare och mer svårfunna än de tidigare föremålen.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                          Hej!

                          Har ganska nyligen börjat samla på konstglas och en gren inom samlandet har nu blivit FM, då de är i mitt tycke sanslöst vackra objekt och oerhört prisvärda på andrahandsmarknaden!?

                          Har inte hunnit så långt än men önskar all sorts information som kan ges om mina objekt, det uppskattas verkligen!
                          Jag hade endast ett par stycken sedan tidigare, men helgens auktion gav bra utdelning och jag vann 4 nya objekt.

                          Den höga fisken jag vann nu, har jag inte sett tidigare, hur pass vanlig är den? Detsamma gäller etiketten, ser inte vad det står riktigt och känner inte igen den.

                          Enda signerade föremålet jag har, är den vita svanen, men det är också den enda som saknar etikett..

                          Har köpt de böcker och läst det jag kunnat hitta om det/dem jag samlar på, men FM har det varit värre med.. Tips om bra böcker etc mottages också mycket tacksamt!

                          Jag har köpt ganska mycket olika glas och får nu sortera ur rejält bland allt som införskaffats..
                          Det blev att jag fick lära mig en kostsam och lite krånglig väg, men likväl en väg in och man lär sig ju väldigt mycket I allmänhet när man ska kolla upp allt man köpt.
                          Nu har jag redan svängt många gånger och även fått skämmas ordentligt över tidigare förhastade slutsatser, samt pes-inlägg, mm!
                          Men älskar spänningen i auktioner, leta signeringar och hitta fynd, lika mycket som historierna kring glasbruken, formgivare och konstverken själva!
                          Är verkligen betagen av denna nya hobby och belöningen är ju gigantisk när intresset är helt nytt.

                          Vill skicka ett stort tack till alla här och denna fantastiska grupp!

                          Med varma vänliga hälsningar
                          Skogens
                          Hej!

                          Den stora svärdfisken är en av mina favoriter, och den verkar inte vara allt för vanlig. Vi har tidigare sett sex stycken liknande svärdfiskar här i tråden. Här finns bilder på två av dem:

                          En är likadan som din, som enligt etiketten ser ut att vara från relativt tidigt 60-tal, och den andra är en lite senare variant, som ligger mer mot mitten av 60-talet.

                          Äpplet och lirafågeln ser ut att även de vara gjorda under 60-talet, och elefanten under 70-talet.

                          De tidigare föremålen är aldrig signerade(, med undantag av specialsigneringar på kundens begäran). Ju senare föremålen är gjorda, desto mer ofta verkar de vara signerade. Däremot så har alla föremål haft etiketter från början, men de rackarna ramlar ju gärna bort efter 50 år eller så, eller när man rengör föremålen lite oförsiktigt.

                          Det är tyvärr väldigt ont om FM-böcker. Det enda som ibland verkar gå att hitta är kataloger med bilder och artikelnummer, samt priskuranter med artikelnummer och priser.
                          En hel del information kan du också hitta genom att läsa igen det blygsamma antalet sidor i den här forumtråden ; )

                          Lycka till!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                            Hej!

                            Den stora svärdfisken är en av mina favoriter, och den verkar inte vara allt för vanlig. Vi har tidigare sett sex stycken liknande svärdfiskar här i tråden. Här finns bilder på två av dem:

                            En är likadan som din, som enligt etiketten ser ut att vara från relativt tidigt 60-tal, och den andra är en lite senare variant, som ligger mer mot mitten av 60-talet.

                            Äpplet och lirafågeln ser ut att även de vara gjorda under 60-talet, och elefanten under 70-talet.

                            De tidigare föremålen är aldrig signerade(, med undantag av specialsigneringar på kundens begäran). Ju senare föremålen är gjorda, desto mer ofta verkar de vara signerade. Däremot så har alla föremål haft etiketter från början, men de rackarna ramlar ju gärna bort efter 50 år eller så, eller när man rengör föremålen lite oförsiktigt.

                            Det är tyvärr väldigt ont om FM-böcker. Det enda som ibland verkar gå att hitta är kataloger med bilder och artikelnummer, samt priskuranter med artikelnummer och priser.
                            En hel del information kan du också hitta genom att läsa igen det blygsamma antalet sidor i den här forumtråden ; )

                            Lycka till!
                            Många tack för hjälpen och det var mycket roligt att höra! Namnet Lirafågel var också kul att höra, det var nytt för mig. Ska ligga i hårdträning nu och plugga etiketter samt årtal. Har en mindre fisk till på ingång, som matchar elefanten bra!
                            Äpplet var tyvärr lagad i knoppen, men det gör mig inget i nuläget och passade plånboken bättre.

                            Fm-tråden är i en helt egen klass när det gäller att lära sig FM, helt ovärderlig för någon som mig och jag kommer lusläsa från början igen. Har tagit mig ca halvägs, men baklänges pga min ingång i hobbyn.
                            Jag har dock sett vilken otrolig kunskap som finns här och det blir man både enormt ödmjuk och oerhört tacksam för. Jag hyser stor respekt för gruppens historia och de som bidragit till den.

                            Glas är verkligen fascinerande och jag ser redan hur fascinationen börjar smitta av sig på de som hälsar på nu!

                            Mvh

                            Comment


                            • Oj, vilken spännande länsning om tiden efter Ronneby! Visste inte ens att bröderna fortsatte göra glaskonst efter att bruket försvann i Ronneby. Tack för det!


                              Min samling fortsätter att växa, med både etiketter och figurer. Bifogar här etiketter som jag inte haft tidigare och några av de senaste alstren.

                              Mina nya etiketter
                              Click image for larger version

Name:	DSC_0897 (640x607).jpg
Views:	2
Size:	39,7 KB
ID:	567894
                              Transparent i "plast"
                              Click image for larger version

Name:	DSC_0855 (640x627).jpg
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	567893

                              Denna söta kanin
                              Click image for larger version

Name:	DSC_1081 (342x640).jpg
Views:	1
Size:	118,6 KB
ID:	567896Click image for larger version

Name:	DSC_1083 (640x494).jpg
Views:	1
Size:	31,3 KB
ID:	567898Click image for larger version

Name:	DSC_1080 (375x640).jpg
Views:	1
Size:	116,2 KB
ID:	567895Click image for larger version

Name:	DSC_1082 (332x640).jpg
Views:	1
Size:	115,5 KB
ID:	567897

                              En grann fågel med diskret färg
                              Click image for larger version

Name:	DSC_1084 (640x427).jpg
Views:	1
Size:	113,7 KB
ID:	567899Click image for larger version

Name:	DSC_1085 (640x334).jpg
Views:	1
Size:	120,3 KB
ID:	567900

                              Denna besynnerliga svamp?
                              Click image for larger version

Name:	DSC_1087 (640x498).jpg
Views:	1
Size:	141,6 KB
ID:	567902Click image for larger version

Name:	DSC_1086 (640x600).jpg
Views:	1
Size:	23,1 KB
ID:	567901Click image for larger version

Name:	DSC_1089 (610x640).jpg
Views:	1
Size:	24,1 KB
ID:	567903

                              Och till sist, denna söta opalinpingvin
                              Click image for larger version

Name:	DSC_1090 (588x640).jpg
Views:	1
Size:	19,9 KB
ID:	567904
                              Last edited by Flames; 2018-05-15, 12:11.

                              Comment

                              Working...
                              X