Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej abagnale!

    Välkommen till PES och tack för bilderna! Oj, vad fint! Det var ingen dålig
    samling som din mamma har.

    Jasså, du fick leka med dolken! Var inte din mamma rädd att den skulle gå sönder?
    Örnen är mycket imponerande och 3 st Snobben på en gång! Inte dåligt!
    Fisken är också fin!

    Jag ser fram emot fler bilder!


    Ingela

    Comment


    • Hej!

      Välkommen till Pes.
      Jätteroligt med nya bilder....Dolken... Vad har det för signering + nr
      Det är intressant om skriver hur de är signerade föremålen...Jag längtar efter fler bilder

      Jag har hittat fakta om att en Tommy Westerberg har designat några glasdjur åt Marcolin och jag undrar vem är det?
      Finns det någon som har några ledtrådar om detta så är jag väldigt intresserad av att forska vidare på detta ämne.
      Han signerades W


      Pjotr

      Comment


      • Tackar tackar

        Dolken fick jag verkligen inte leka med, men det man inte vet har man inte ont av oj nu minns jag inte riktigt vad det stod på den tror det var "Marcolin Sweden 168/1000" jag ska kolla imorgon.

        Meningen var att jag skulle ordna fler bilder idag men jag har lite huvudvärk så jag orkade inte riktigt, lovar att det kommer imorgon.. Så istället tvingade jag min lilla syster skicka lite bilder via msn på hennes "samling" inget märkvärdigt men hoppas det duger för kvällen





        Denna Har faktist en märkning där det står (min systersnamn) 5 år. Man ser det även på bilden här om man tittar noga




        Håll tillgodo

        Comment


        • En nästan svart fågel (bara stjärtfjädrarna antyder lila längst ut) med silverfärgad ettikett. Den andra trefärgade med den vanliga ettiketten .
          Bifogade filer
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
            Jag har hittat fakta om att en Tommy Westerberg har designat några glasdjur åt Marcolin och jag undrar vem är det?

            Konstfackelev som formgivare? Glasmästare på bruket?

            Den kan ju vara någon från Konstfack som idag arbetar med andra material än glas och kanske är känd för annan produktion. Du kanske ska efterlysa info om honom i en egen tråd. Alla läser ju inte FM tråden så du kanske får bättre napp i en separat tråd.

            Följande hämtat ur GLAS och PORSLIN nr 5/70

            .
            Bifogade filer

            Comment


            • Samlartrollet!

              Tack för bilderna på fågel och fisk!

              Jag brukar kalla min samling " fågel, fisk och mittemellan ".
              Nu har du visat fågel o fisk, har du något mittemellan?

              Här kommer en fågel ur min samling samt några "mittemellan". Kul med bredd i samlingen, har köpt några vaser och några brevpressar som det så småningom kommer bilder på......

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • Abagnale!

                Tack för fler bilder! Din systers samling, inget "märkvärdigt" skriver du!
                Den duger alldeles utmärkt! Mycket tjusigt!

                Din mammas och systers samling. Jag tycker det ser ut som senare produktion.
                Är det inköpt på 80-talet - början 90-talet?

                Din systers 5-årspresent är jag nyfiken på! Det färginlägget har jag inte sett förut,
                det var nytt för mig så det var intressant att se. Vilket år är den ifrån?

                Bilden som visar där glasbruket en gång låg...det ser ju för tråkigt ut med en parkeringsplats!
                Men det ska ju bli bostäder där så småningom och det blir nog fint till slut. Det finns 3 förslag
                och en jury bestående av Byggnadsnämndens ordförande Jonni Karlberg, Ronnebys
                stadsarkitekt David Gillanders och Karlshammns stadsarkitekt Emina Kovacic har börjat sitt
                arbete att bedöma vilket förslag man kommer att rekommendera kommunfullmäktige.
                Juryns förslag beräknas vara framme vid slutet av januari 2008.
                Vi får följa utvecklingen. Bor du i Ronnebytrakten så får du gärna hålla oss andra uppdaterade!

                Slänger in några fler bilder som avslutning!

                .
                Bifogade filer

                Comment


                • Hej,
                  Ledsen att jag varit frånvarande så länge. Satt och läste igenom alla inlägg efter mitt senaste och kom på att jag kan svara på en del. Som sagt så jobbade jag lite till och från på glasbruket så jag snappade upp en del eftersom det intresserade mig en hel del.

                  Några kommentarer:

                  Alegni skrev:
                  Jag är inte så bekant med olika termer inom glaskonsten och skulle uppskatta
                  lite mer info om "optik".
                  Du pratar om en specialform. Behövs det något efterarbete för de olika
                  effekterna eller är det klart när det tas ur formen?

                  FM har ju flertalet gråa effekter och jag tar med bilder som illustration.

                  När det gäller färgen så undrar jag vad som används för att få fram det grå.
                  I FM katalogen omnämns ametist + rök. Vad är "rök"?

                  Svar: Så här går det till:
                  Du tar lite ametistfärgat glas som grund på pipan, trycker ned den i en form full med inåtvända "spetsar/taggar" så att det bildas spetsiga håligheter i glaset. Lyft pipan lite och snurra den lätt så att glaset vrider sig lite grann ( för att få fjäder/fjäll-mönster). Ta upp pipan med det nu lätt stelnade glaset och placera pipan "över" invärmningsugnen så att röken därifrån fastnar på glaset. Ta sedan klarglas ovanpå det stelnade, "rökta" ametistglaset och börja skulptera. - Lätt som en plätt! :-)

                  Så här ser formen ut uppifrån (mittersta formen): http://www.glassman.de/tools/CDona-6.jpg

                  Mi.Ke skrev:
                  "Vad jag vet så har iaf inte den närmaste släkten arbetat med glas tidigare."

                  Mitt svar:
                  Halvrätt! Var själv god vän med Toso-gänget.
                  Aure Toso berättade för mig en gång att Toso-släkten är en av Venedigs allra äldsta glasfamiljer med flera hundra år av glastradition i ryggen. Var lite osäker på vad han menade så jag Googlade på Toso och fick fram en hel del intressant info. Bla att Barovier och Toso en gång var tongivande i utvecklingen av den "moderna" glastillverkningen. Kan det stämma?

                  Det stämmer också att Anna-Maria Toso är syster till bröderna Marcolin och att deras far var polis eller nåt? Kan förklara det faktum att de inte har glas i släkten.

                  Hanna kanske kan svara på det som är dotter till en av bröderna?

                  Nytt!
                  Ringde precis en av Toso´arna som bekräftade ovanstående. Han berättade också också att hans kusin "Roberto"?, tydligen är en riktigt skicklig smed med glasverktyg som specialitet. Han mailade över denna länk: http://www.glassman.de/tools/tools.htm (samma som tidigare bildlänk)
                  Kul! Hela släkten verkar vara insyltad! :-)
                  Last edited by Halvan; 2008-02-06, 12:22.

                  Comment


                  • Det är riktigt intressant att läsa denna tråd!! Underbara bilder. Måste berömma den allra sista, delfinen, vilket glasarbete,...men..det är visst lätt som en plätt!!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • ha ha, nja...lätt som en plätt att fixa "rökmönstret" ja. Fågeln överst har gjorts med den tekniken.

                      Vad gäller delfinen tror jag man har fått fram rökmönstret med samma teknik förutom att man inte använt gjutformen. Här tror jag man har gjort en avlång bas av ametistglas som man har "räfflat" med en sk. spade. Därefter har man dragit på klarglas....tror jag...och sen börjar ju det egentliga skulpterandet.

                      Allt förarbete gjordes vanligtvis av någon i "verkstan" (ett arbetslag/team) mästaren tog vanligtvis över pipan när antingen klarglaset var pålagt och bubblorna/slirorna var "rensade" av lagmedlemmen, eller direkt när röken kommit på för att sedan göra alltt själv. Vanligtvis det första för att vara effektiva.

                      Comment


                      • Hej Halvan!

                        Trevligt att du tittade in igen. Tack för informationen om "rök" och hur det
                        går till att få fram dessa vackra effekter. Lite kanske man kan gissa sig
                        till själv och förstå att det är olika formar med i bilden men att få
                        förstahandsinformation är oslagbart! Tack!

                        Ju längre jag samlar desto "bredare" blir min FM samling! Det första jag köpte
                        för ca 30 år sedan var FM objekt med den gråa effekten. Nu på senare år har
                        det kommit in många olika färginlägg och det är intressant att fortfarande
                        kunna överaskas med att hitta både nya färginlägg och modeller som jag inte
                        sett tidigare. Från början var det uteslutande djurfigurer som gällde för
                        mig men nu har det kommit in både brevpressar och vaser och det ger en
                        variation och visar naturligtvis bredden i Marcolins produktion.

                        Den lilla millefiori vasen (i inlägg nr 336) är en del helt övertygade om
                        att Fratelli Toso, Murano, har gjort. Ingen tvekan säger dom men står med
                        lång näsa när dom ser FM Konstglas Ronneby etiketten. Men Aure Toso kom
                        ju till Ronneby och jag gissar att denna fina lilla vas är hans skapelse.

                        Jag har hittat följande om pappa Marcolin.
                        Han var underofficer hos karabinjärerna och det innebar olika stationeringar
                        på olika orter. Ett kringflackande liv för familjen Marcolin tills pappan
                        fick befälet över karabinjärstationen på Murano. Josef Marcolin var 12 år
                        när han kom till Murano.


                        Ingela

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Abagnale!

                          Tack för fler bilder! Din systers samling, inget "märkvärdigt" skriver du!
                          Den duger alldeles utmärkt! Mycket tjusigt!

                          Din mammas och systers samling. Jag tycker det ser ut som senare produktion.
                          Är det inköpt på 80-talet - början 90-talet?

                          Din systers 5-årspresent är jag nyfiken på! Det färginlägget har jag inte sett förut,
                          det var nytt för mig så det var intressant att se. Vilket år är den ifrån?

                          Bilden som visar där glasbruket en gång låg...det ser ju för tråkigt ut med en parkeringsplats!
                          Men det ska ju bli bostäder där så småningom och det blir nog fint till slut. Det finns 3 förslag
                          och en jury bestående av Byggnadsnämndens ordförande Jonni Karlberg, Ronnebys
                          stadsarkitekt David Gillanders och Karlshammns stadsarkitekt Emina Kovacic har börjat sitt
                          arbete att bedöma vilket förslag man kommer att rekommendera kommunfullmäktige.
                          Juryns förslag beräknas vara framme vid slutet av januari 2008.
                          Vi får följa utvecklingen. Bor du i Ronnebytrakten så får du gärna hålla oss andra uppdaterade!

                          Slänger in några fler bilder som avslutning!

                          .

                          Hej Alegni

                          Jo det stämmer hennes samlig är från 80-90 talet..

                          Hmm vet inte riktigt vad jag ska säga om syrrans svanar, Under står det bara Marcolin Sweden och på framsidan så tog han/hon och märkte även dit syrrans namn, detta var 1991..

                          Håller med vackert är det inte. Det har varit en stor parkering sen man rev fabriken. På söndagarna är en bit av loppmarknaden på området, samma marknad som även håller till i brunnsparken.

                          Håller på med att lägga upp resten av bilderna men det är runt 20 bilder och det går inte allt för snabbt på photobucket men de kommer

                          Comment


                          • Välkommen tillbaka Halvan!

                            Vet du något om designern Tommy Westerberg

                            Fina bilder alegni

                            Pjotr

                            Comment


                            • Så nu ska vi se jag får ju bara lägga upp 3 bilder i varje post så ursäkta om det ser ut som att jag försöker spamma tråden

                              Kollade upp vad som stod på dolken och det var: Marcolin Sweden H eller M såg inte så bra 118-42 162/1000 var det inte inte 168 som jag skrev tidigare.

                              lite bilder nu då

                              Två tjurar en liten och en stor. Den stora hade en limited märkning med C 750-20 679/1000


                              Här har vi en svart panter och en tiger. Tigern såg jag att pjotr har lagt upp en bild på som kom från en tidning. Så här bjuder jag på den men det är pantern som har märkningen W 2-26 95/1500


                              Tjur till

                              Comment


                              • Lite Fiskar inget speciellt med dem i mitt tycke, men mor min gillar dem





                                Comment

                                Working...
                                X