Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Många skålar ..... få korgar? Ni som är ute på loppisar ..... ser ni några korgar till salu?
    Skålar har jag sett en del (främst enfärgade och särskilt blåa), men aldrig några korgar.

    Comment


    • Här kommer en lite större gul pippi.
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
        Skålar har jag sett en del (främst enfärgade och särskilt blåa), men aldrig några korgar.
        Intressant! Tack för återrapporteringen!


        Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
        Här kommer en lite större gul pippi.
        Jättefina! Lite försenade påskkycklingar!



        Ripa B-950

        Det började med en ... nu är dom tre! Mina fina ripor. Lika men ändå olika. Inget man tänker på med enbart en på hyllan, men nu när dom står bredvid varandra så ser man de olika detaljerna/skillnaderna. Olika i form, färg på ögonen, vinkeln på huvudet.

        Ingen etikett men alla tre är signerade: FM Ronneby Sweden B-950

        Då dom har olika rondör kanske vi även kan titta lite på deras vikt.
        Som dom står på de två sista bilderna, från vänster till höger.
        1898 g
        1895 g
        1717 g


        Click image for larger version

Name:	RIPA (1).jpg
Views:	1
Size:	83,4 KB
ID:	565264


        Click image for larger version

Name:	RIPA (2).JPG
Views:	1
Size:	90,8 KB
ID:	565265


        Click image for larger version

Name:	RIPA (3).jpg
Views:	1
Size:	76,6 KB
ID:	565266


        Click image for larger version

Name:	RIPA (4).jpg
Views:	1
Size:	48,7 KB
ID:	565267


        Click image for larger version

Name:	RIPA (5).jpg
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	565268


        Click image for larger version

Name:	RIPA (6).jpg
Views:	1
Size:	83,6 KB
ID:	565269


        Click image for larger version

Name:	RIPA (7).jpg
Views:	1
Size:	84,0 KB
ID:	565270

        Comment


        • Fina ripor!

          Här är min ripa, också signerad "FM Ronneby Sweden B-950", och med en vikt på 1878 g så matchar den vikten med två av dina väldigt bra.

          Click image for larger version

Name:	fm-20170428-1.jpg
Views:	1
Size:	142,5 KB
ID:	565274

          Click image for larger version

Name:	fm-20170428-2.jpg
Views:	1
Size:	84,4 KB
ID:	565275

          Click image for larger version

Name:	fm-20170428-3.jpg
Views:	1
Size:	76,3 KB
ID:	565276

          Comment


          • Fredagsgissningen...

            Tror inte vi haft en sådan i tråden innan.
            Bifogade filer

            Comment


            • Härlig bild! : )
              En... svamp?

              Comment


              • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Härlig bild! : )
                En... svamp?
                Helt rätt, en stor 2,7kg massiv svamp eller något i neodymium.
                Omkretsen är hela 41cm och den är ca 14cm hög.
                Bifogade filer

                Comment


                • Guldinlägg

                  Hej på er FM-älskare,

                  Jag samlar på Marcolins serie där figurerna alla har guldinlägg och bubblor i glaset. Är det någon här som vet hur många olika figurer som tillverkats i den serien?

                  Comment


                  • Hej!

                    För att ha en aning om hur många föremål det totalt finns i en viss färgkombination så måste man ju tyvärr ha tillgång till alla priskuranter/kataloger från alla åren mellan 1961 och 1991, eftersom sortimentet ändrades från år till år. Därför tror jag inte att det finns någon här som vet svaret på din fråga.

                    Tittar man på alla (över 1000 st) föremål som visats här i tråden så hittar vi inte mer än ca 15 olika föremål med både guld och bubblor i, men det finns förstås fler som vi inte sett här. Kanske har du några av dem i din samling?

                    Mvh Zeruel

                    Comment


                    • http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post41068
                      Här diskuterades lite om Guido Marcolin och hans Kalejdoskop. Jag fick med en gran därifrån när jag köpte lite annat på Tradera, signerad Unik G. Marcolin Sweden. Här kommer bilder:
                      Click image for larger version

Name:	142.jpg
Views:	1
Size:	86,0 KB
ID:	565288
                      Click image for larger version

Name:	143.jpg
Views:	1
Size:	93,6 KB
ID:	565289
                      Click image for larger version

Name:	144.jpg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	565290

                      http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post187596
                      Här hade Birger hittat två olika gula färger på pippifåglar. Jag har nu med en tredje.
                      Click image for larger version

Name:	145.jpg
Views:	1
Size:	77,6 KB
ID:	565291

                      Och sen tror jag att den här färgkombinationen inte har varit med förut. Signerad Marcolin Sweden M250-12.
                      Click image for larger version

Name:	146.jpg
Views:	1
Size:	88,9 KB
ID:	565292
                      Click image for larger version

Name:	147.jpg
Views:	1
Size:	85,1 KB
ID:	565293

                      Comment


                      • Det här är vad jag lyckats komma över sen jag började samla på mig i våras.Click image for larger version

Name:	IMG_0016.jpg
Views:	1
Size:	72,4 KB
ID:	565301

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Closen Visa inlägg
                          Det här är vad jag lyckats komma över sen jag började samla på mig i våras.
                          Det var en bra samling på så pass kort tid!
                          De två snäckorna till vänster ser ut att vara samma modell. Däremot är snäckan längst till höger av en annan modell.

                          Här är exempel på några föremål du inte har, så vet du vad du ska leta efter:
                          Delfin http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post141551
                          Fasan http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post136243
                          Fågel http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post255412
                          Fågel http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post259594
                          Höna http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post130092
                          Brevpress http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post49859
                          Brevpress http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post81784

                          Sen finns det förstås ett okänt antal föremål vi ännu inte har sett här i tråden.

                          Det finns också ett stort antal föremål med guld i, men utan bubblor.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                            Här är min ripa, också signerad "FM Ronneby Sweden B-950", och med en vikt på 1878 g så matchar den vikten med två av dina väldigt bra.
                            Mycket fin ripa som verkar vara av den lite rundare modellen. Min grå är ju smalare i jämförelse med mina andra ripor.



                            Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Helt rätt, en stor 2,7kg massiv svamp eller något i neodymium.
                            Omkretsen är hela 41cm och den är ca 14cm hög.
                            Maffig stor svamp! Den modellen har vi inte haft i tråden tidigare. Snygg! Den gillar jag!

                            Din svamp bör vara denna modell:

                            Click image for larger version

Name:	svamp.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	565330



                            Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                            Här diskuterades lite om Guido Marcolin och hans Kalejdoskop. Jag fick med en gran därifrån när jag köpte lite annat på Tradera, signerad Unik G. Marcolin Sweden. Här kommer bilder:

                            Här hade Birger hittat två olika gula färger på pippifåglar. Jag har nu med en tredje.

                            Och sen tror jag att den här färgkombinationen inte har varit med förut. Signerad Marcolin Sweden M250-12.
                            Kul att få in i FM-tråden något som Giovanni Marcolin tillverkat. Det har vi inte haft förut!

                            Och fler kycklingar har du hittat! Intressant med de olika gula nyanserna.

                            Den grön-vita kycklingen har inte varit med tidigare. Den gillar jag! Sen produktion och bra storlek, ingen liten en!



                            Ursprungligen postat av Closen Visa inlägg
                            Det här är vad jag lyckats komma över sen jag började samla på mig i våras.
                            Hej Closen! Jag håller med Zeruel: Det var en bra samling på så pass kort tid!




                            Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                            Det var en bra samling på så pass kort tid!
                            De två snäckorna till vänster ser ut att vara samma modell. Däremot är snäckan längst till höger av en annan modell.

                            Här är exempel på några föremål du inte har, så vet du vad du ska leta efter:

                            Sen finns det förstås ett okänt antal föremål vi ännu inte har sett här i tråden.
                            Det där var en bra uppräkning. Det finns även en tupp att leta efter.
                            Och här är en till fågel, inlägg 764 http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post84275
                            Jag kan även lägga till en fisk till uppräkningen. Jag har den inte kvar längre, och tyvärr ingen sparad bild heller, men det var den här modellen som jag hade med guld+bubblor i, inlägg 1078.
                            Last edited by alegni; 2017-05-05, 01:36.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Jag kan även lägga till en fisk till uppräkningen. Jag har den inte kvar längre, och tyvärr ingen sparad bild heller, men det var den här modellen som jag hade med guld+bubblor i, inlägg 1078.
                              http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post114225
                              Sån tur då att jag råkar ha en sådan här hemma ; )
                              Click image for larger version

Name:	fm-20170505-1.jpg
Views:	1
Size:	133,9 KB
ID:	565331

                              Click image for larger version

Name:	fm-20170505-2.jpg
Views:	1
Size:	140,5 KB
ID:	565332


                              Sen finns det också en sådan här...
                              Click image for larger version

Name:	fm-20170505-3.jpg
Views:	1
Size:	132,7 KB
ID:	565333







                              ...val.
                              Click image for larger version

Name:	fm-20170505-4.jpg
Views:	1
Size:	114,9 KB
ID:	565334

                              Click image for larger version

Name:	fm-20170505-5.jpg
Views:	1
Size:	99,4 KB
ID:	565335

                              Comment

                              Working...
                              X