Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej igen gott folk!

    Igår blev en oerhört intressant och givande dag!
    Det har tillkommit en hel del nytt här och jag börjar med en liten rolig blå val, följt av en helt fantastisk blå svan! ..och som vanligt uppskattar jag hjälp med identifikation av modell-nr och övrig info!
    Blev även en vit svan rikare, så nu har jag 3 st likadana, men de små skillnaderna på dem gör att det blir väldigt fint med flera.

    De 3 nya modellerna är tyvärr osignerade, men bär etikett.

    Mvh Skogens
    Bifogade filer

    Comment


    • Gissning

      Någon som kan gissa vad detta är?

      Mvh Skogens
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
        Någon som kan gissa vad detta är?

        Mvh Skogens
        Kanske stjärtfenan på en delfin/tumlare?

        Comment


        • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
          Kanske stjärtfenan på en delfin/tumlare?
          Hej Zeruel!

          Jag noterar ditt svar och avvaktar med facit utifall någon mer vill gissa.

          Här har även tillkommit ytterligare en slät grå B 15, då både modellen och färgen ligger mig mkt varmt om hjärtat.
          Båda är ca 25 cm långa, ingen är signerad, men den nya har etikett.

          Mvh Skogens
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
            Någon som kan gissa vad detta är?

            Mvh Skogens
            En lampa?

            Mvh
            Cenedese.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
              En lampa?

              Mvh
              Cenedese.
              Tyvärr fel, men har lagt objektet på en ljussockel för att framhäva färgen dock, så iofs har du ju delvis rätt!

              Mvh!

              Comment


              • Svar:

                Zeruel knep det på första gissningen och visst är det stjärtfenan på en delfin, dvs en C 765.
                Grattis Zeruel, det var bra gjort!

                Den är osignerad och saknar etikett tyvärr, men jag är precis lika glad ändå och det är en av mina absoluta ögonstenar.

                Jag har lite svårt att klassa färgen på den, men är det här kanske snarare mörk ametist?
                Jag tycker den är mörkare än något annat jag kallar "grått" iaf och jag hade uppskattat alla tankar ni har kring detta!

                Bland de tre C 765 jag nu har, är det endast den i klarglas som är signerad. "FM Ronneby Sweden"
                Samtliga är ca 26 cm långa, 14 cm breda och 16 cm höga.

                Mvh Skogens
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                  Tyvärr fel, men har lagt objektet på en ljussockel för att framhäva färgen dock, så iofs har du ju delvis rätt!

                  Mvh!
                  Här kommer en svår gissning till....
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                    Här kommer en svår gissning till....
                    Ja det har du verkligen rätt i!
                    Jag fick ingen direkt idé om vad det skulle kunna vara, varken i färg eller form..

                    Men, jag gissar likväl på en sfumato-brun björn?

                    Mvh skogens

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                      Ja det har du verkligen rätt i!
                      Jag fick ingen direkt idé om vad det skulle kunna vara, varken i färg eller form..

                      Men, jag gissar likväl på en sfumato-brun björn?

                      Mvh skogens
                      Ojjjj vad rätt😀

                      Bra gjort
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                        Ojjjj vad rätt

                        Bra gjort
                        Hoppsan, där ser man!

                        Jag är glad i färgen och har björnen, men inte alls med den effekten/koncentrationen du har här.
                        Det blev en häftig bild och som jag omöjligt kan återskapa med min modell, men i brist på förslag så litade jag på magkänslan iaf.

                        Eftersom det blev ett så snabbt slut på gissningen, så kontrar jag med ytterligare en luring!

                        Vad är då det här??


                        Här kommer lite mer blandat brunt, samt brun + grön.

                        Mvh Skogens
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Få gissningar som trillar in, så jag lämnar ytterligare en ledtråd..

                          Mvh!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Det har tillkommit en hel del nytt här och jag börjar med en liten rolig blå val, följt av en helt fantastisk blå svan! ..och som vanligt uppskattar jag hjälp med identifikation av modell-nr och övrig info!
                            Blev även en vit svan rikare, så nu har jag 3 st likadana, men de små skillnaderna på dem gör att det blir väldigt fint med flera.
                            Din fisk ser ut som en L-166, och blå svanen M-300.

                            Click image for larger version

Name:	pes0.jpg
Views:	1
Size:	31,7 KB
ID:	569691


                            Click image for larger version

Name:	pes1.jpg
Views:	1
Size:	53,8 KB
ID:	569692



                            Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Jag har lite svårt att klassa färgen på den, men är det här kanske snarare mörk ametist?
                            Jag tycker den är mörkare än något annat jag kallar "grått" iaf och jag hade uppskattat alla tankar ni har kring detta!

                            Jag ser ingen rök här så den går inte in under kategorin grått. Det här är svart ametist+bubblor.




                            Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Här kommer en svår gissning till....
                            Oj, oj, vilken läcker bild!




                            Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Få gissningar som trillar in, så jag lämnar ytterligare en ledtråd..

                            Klurig, lurig och svår gissning. Det är nog inte många som vet vad dom ska gissa på, och även ledtråden är lurig.
                            Jag har ju tagit paus från att gissa så jag skulle inte säga B-770 för då är jag ju tillbaka på banan igen! Men det var det jag tänkte efter din första bild, blev fundersam över ledtråden men jag tror på B-770, dvs. om jag nu skulle gissa!

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

                              Jag ser ingen rök här så den går inte in under kategorin grått. Det här är svart ametist+bubblor.



                              Klurig, lurig och svår gissning. Det är nog inte många som vet vad dom ska gissa på, och även ledtråden är lurig.
                              Jag har ju tagit paus från att gissa så jag skulle inte säga B-770 för då är jag ju tillbaka på banan igen! Men det var det jag tänkte efter din första bild, blev fundersam över ledtråden men jag tror på B-770, dvs. om jag nu skulle gissa!

                              Mycket stort tack för svar och hjälpen med identifikation, du är en klippa Alegni!
                              Det blev första modellen på L att lägga till.

                              Tack, jag är med på noterna på denna modellen, men det finns några gråzoner där jag inte riktigt vet hur man skall benämna dem. Om de är Sfumato (rök) eller inte och jag tänkte ta några exempel i ett annat inlägg. Jag kanske dumförklarar mig, men jag och många med mig, är ju nybörjare i ämnet och då finns det en del även enkla frågetecken att reda ut.

                              Jo den var medvetet svår, men det var samma svar på båda mina gåtor och "stjärtfenan på en delfin" hade gett rätt igen.

                              Men det var ju ganska tyst fram tills det kom en fullträff från avbytarbänken!

                              Visst är det en B 770! Grattis Alegni och varmt välkommen tillbaka på banan!

                              Ca 26 cm hög, har etikett och är signerad "FM Ronneby Sweden".


                              Mvh Skogens
                              Bifogade filer
                              Last edited by Skogens; 2018-10-23, 16:05. Anledning: Svanar i överflöd

                              Comment


                              • Svart, ametist, grå.

                                Jag är mycket fascinerad av ametist i alla former och har funderat en del kring dess olika uttryck, som tex: "svart, ametist, rökt, grå och slät grå".
                                (Är det alla exempel, eller finns det fler?)

                                Men om jag förstått det rätt, så är "grått" alltid = rökt ametist?

                                ..och benämns då samtliga av dessa bilder nedan som "Sfumato" och/eller "grå"?

                                Mvh Skogens
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X