Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Det var många olika etiketter du har!

    Det ser ut som att det är 10 olika, och lägger man dem i tidsordning och samtidigt jämför med etiketterna här: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post25570
    Så skulle det se ut ungefär så här:

    tips på hur ni ser skillnad på några av etiketterna

    titta på bokstäverna, om bokstäverna är nedsänkta eller upphöjda


    Click image for larger version

Name:	a1.jpg
Views:	2
Size:	65,6 KB
ID:	567608

    Click image for larger version

Name:	a2.jpg
Views:	1
Size:	65,9 KB
ID:	567609

    Click image for larger version

Name:	a3.jpg
Views:	1
Size:	59,3 KB
ID:	567610

    Comment


    • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
      .

      Det här ser ut som en sliten variant av nr 2, eller möjligt vis samma etikett som nästa bild.

      [ATTACH]168639[/ATTACH]


      Den här kommer mellan nr 2 och 3.

      [ATTACH]168649[/ATTACH]

      Tänkte bara tillägga att ovanstående två etiketter är samma, olika slitna men samma från början, dvs. "Den här kommer mellan nr 2 och 3."


      ---------------------------------


      Nu är vi inne på långfredagen så då blir det långFredagsMys. Jag fortsätter på fisktemat!


      Simma lugnt ..... Glad Påsk alla FM-vänner!
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2018-03-30, 04:28.

      Comment


      • Några etiketter till
        Bifogade filer

        Comment


        • vi har tidigare sett en hjärtformad skål - se inlägg 2655 samt 2659


          här kommer några fler skålar med samma färgsättning
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
            Trevligt att du tagit över fredagsvisningen, det är alltid roligt att få se föremål man inte sett förut. Den första fisken var ju riktigt läcker!
            Fredagsvisningen är en trevlig tradition men här i tråden har vi aldrig stängt, här är alltid öppet!
            Vem som helst, när som helst .... alla dagar i veckan, alla tider på dygnet! Att bidra, att vara en kugge i FM-samlarkugghjulet som sakta rör sig framåt.

            Alltid roligt med bilder! Så nu sätter jag lite press på er, alltså brevpress!
            Bifogade filer

            Comment


            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Alltid roligt med bilder! Så nu sätter jag lite press på er, alltså brevpress!
              Du visar många fina föremål gjorda efter Ronneby-tiden, och den vet jag väldigt lite om. Vilket jag nu tänkte försöka ändra lite på ; )

              På sidan 10 finns väldigt bra information om etiketter och vissa årtal: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post25570

              Vi vet att etikett nr 9 användes till och med 1991 när tillverkningen i Sverige tyvärr lades ner.
              Sen ser vi en etikett Dartington Crystal 1997-1999.
              Hur såg det ut 1992-1996, tillverkades det något Marcolin-glas då?
              Sen har vi två olika etiketter från Sardinia Crystal. Vet vi mellan vilka år de tillverkade Marcolin-föremål?

              Sen råkade jag hitta den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=Vss3dDQ-3jM där de säger att Sardinia Crystal lades ner 2004, och där vi får en liten rundtur i den övergivna fabriken.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Sen råkade jag hitta den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=Vss3dDQ-3jM där de säger att Sardinia Crystal lades ner 2004, och där vi får en liten rundtur i den övergivna fabriken.
                Kul att du hittade en rundtur i den övergivna fabriken Att någon gått runt och filmat var en trevlig överraskning, och även lite bläddrande i några Sardinia Crystal kataloger ca 4 min in i filmen, men jösses vad mycket papper som fortfarande låg kvar på golvet. Tack för att du la in den länken.




                Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Du visar många fina föremål gjorda efter Ronneby-tiden
                Zeruel, nu vet jag inte exakt vilka bilder du tillskriver efter Ronnebytiden.
                Jag kan ta ett exempel från mitt inlägg 4280, brevpress B-501.
                Brevpress B-501 finns med i ’Supplement 8/91’ så det är alltså sen produktion i Ronneby.

                Jag funderar på om några föremål var 'Nyhet 1992' så var dom med all sannolikhet redan formgivna/påtänkta i Ronneby 1991.
                Om något dyker upp som nyhet 1992 så kan det vara svårt för oss att avgöra om det är en helt ny modell, eller en ny färgvariant av en redan existerande modell. För att kunna veta säkert så måste man ha tillgång till samtliga kataloger och priskuranter som existerar för detta glasbruk.



                Jag ska titta lite mer på etiketter och årtal, och återkomma men under tiden kan ni få grunna lite på följande etikett.
                Bifogade filer

                Comment


                • En tysk Marcolin-etikett? Det var nytt för mig.

                  Jag har tagit en liten snabbtitt i glasskåpen, och här hemma saknas det ett antal av de äldre etiketterna, detta är vad jag har:
                  Click image for larger version

Name:	etiketter1.jpg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	567675
                  Click image for larger version

Name:	etiketter2.jpg
Views:	1
Size:	71,1 KB
ID:	567676
                  Click image for larger version

Name:	etiketter3.jpg
Views:	1
Size:	69,7 KB
ID:	567677
                  Click image for larger version

Name:	etiketter4.jpg
Views:	1
Size:	84,3 KB
ID:	567678
                  Click image for larger version

Name:	etiketter5.jpg
Views:	2
Size:	99,3 KB
ID:	567679
                  Click image for larger version

Name:	etiketter6.jpg
Views:	2
Size:	58,2 KB
ID:	567687
                  Click image for larger version

Name:	etiketter7.jpg
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	567680
                  Click image for larger version

Name:	etiketter8.jpg
Views:	1
Size:	73,7 KB
ID:	567681
                  Click image for larger version

Name:	etiketter9.jpg
Views:	1
Size:	75,4 KB
ID:	567682
                  Click image for larger version

Name:	etiketter10.jpg
Views:	2
Size:	69,3 KB
ID:	567683
                  Click image for larger version

Name:	etiketter11.jpg
Views:	2
Size:	97,8 KB
ID:	567684
                  Click image for larger version

Name:	etiketter12.jpg
Views:	1
Size:	62,3 KB
ID:	567685
                  Click image for larger version

Name:	etiketter13.jpg
Views:	1
Size:	94,0 KB
ID:	567686

                  Och vill någon återanvända de här bilderna här i forumet så går det förstås alldeles utmärkt.
                  Last edited by Zeruel; 2018-04-14, 13:04.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                    Du visar många fina föremål gjorda efter Ronneby-tiden, och den vet jag väldigt lite om. Vilket jag nu tänkte försöka ändra lite på ; )

                    Jag har inte tillgång till samtliga uppgifter/fakta men jag ger en översikt över årtal som jag uppfattar det/baserat på det underlag jag har tillgång till.


                    1961-1991 Ronneby

                    Tiden efter Ronneby
                    Vi börjar med att konstatera att produktionen lämnar Sverige men bolaget/företaget är fortsatt registrerat i Sverige.
                    Samtliga årtal och tidpunkter får vara ungefärliga i min uppräkning.
                    1992 flyttade Marcolin produktionen utomlands, till Sardinia Crystal. Samarbetet föll tyvärr inte särskilt väl ut.
                    Sardinia Crystal fortsatte att producera efter att Josef och Benito lämnat. Sardinia Crystal hade kvar vissa rättigheter, till namnet och en del design.

                    Som jag uppfattar det så pågick samarbetet mellan bröderna Marcolin och Sardinia Crystal fram till 1994.
                    Sardinia Crystal lades ned 2004.
                    Något att fundera på: Sardinia Crystal grundades 1989. När kom Marcolin in i bilden? Redan från början??? Det kan jag inte svara på så jag lämnar startpunkt för detta samarbete öppet.

                    1994-2001 Benito Marcolin anställd på Vas Vitreum, Vadstena.

                    1994 har jag uppgift om ’Marcolin The Original Art Crystal’. På etiketten står det Germany. Här har jag en referens till Glaswerk Döbern.

                    Josef Marcolin samarbetade i perioder med Colle Vilca (i staden Colle di Val d'Elsa i Toscana). 1995 hittar jag en första referens till Colle Vilca.


                    Konsult och utbildning av andra glasblåsare
                    - 1997-1999 Josef Marcolin var hos Dartington Crystal.
                    - Josef Marcolin var konsult hos Waterford Crystal. Jag har inte årtal för detta, så det är en gissning att detta kom efter Dartington Crystal.
                    - Josef Marcolin två år i Turkiet. Denizli Cam. Jag har en tidningsartikel daterad 13 juni 2004 vilket ger oss en tidsreferens.

                    Jag har en katalog (låg ute på internet) som det står Marcolin Art Crystal New Collection 2006, och då är vi tillbaka på Colle Vilca. Ett långvarigt samarbete.
                    Colle Vilca som fortfarande idag tillverkar Marcolins design.

                    Ett sista uppdrag fick Josef Marcolin våren/sommaren 2014. Han blir kontaktad av VAL Glashütte (i Österrike) för att skapa RED BULL's LOGO = red bull i glas, som Red Bull skulle ge bort som trofé till vinnarna på deras Formel I racing course i Spielberg, Österrike, som också ägs av Red Bull (headquarter i Salzburg).

                    Värt att nämnas är att Josef och Benito under flertalet år har inregistrerat patent för olika tekniker för glastillverkning. Jag hittar datum från 1994 och framåt.


                    När jag ibland läser kommentarer som "bröderna Marcolin stängde ned i Ronneby 1991, åkte hem till Italien och gick i pension" ler jag och tänker att mer fel än så kan det inte bli.


                    Jag återkommer med en del bilder/etiketter.
                    Last edited by alegni; 2018-04-17, 00:14.

                    Comment


                    • Spännande att du forskat så mycket om Marcolins framfart, TACK!
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • Hej,
                        Då undrar jag om detta objektet, är det en Fm?
                        Sen får vi ha en fredagsgissning samtidigt, vad är det?.....
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                          Spännande att du forskat så mycket om Marcolins framfart, TACK!
                          Hirvi
                          Instämmer! Mycket spännande och intressant läsning!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Hej,
                            Då undrar jag om detta objektet, är det en Fm?
                            Sen får vi ha en fredagsgissning samtidigt, vad är det?.....
                            Vi kan ju börja med gissningen, så får vi se sen om det kan vara en FM.
                            En elefant?

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                              Vi kan ju börja med gissningen, så får vi se sen om det kan vara en FM.
                              En elefant?
                              Hej Zeruel,

                              Noop, det är en sån här.....

                              Har sett att Ronneby har liknande varianter men mest enpucklade, vad jag hittat.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Här kom en liten blå svart fågel hem, träffade en kompis..
                                Trots samma storlek så skiljer de sig en hel del.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X