Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av dalishas Visa inlägg
    Har denna hemma. Vet inte om det kan vara en sådan? är en signatur i botten som är svår att tyda. Första bokstäverna är mest troligt La.

    Hej,

    Nej, detta är inget som jag känner igen som FM Marcolin. Jag gissar på import från något låglöneland.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
      Jag besvarade den frågan, dvs om jag är intresserad av sådana lampor eller inte här:


      Om det skulle vara så att någon massproducerat (för vi har ju sett ganska många, jag har nog sett ca 10 st totalt på nätet och loppisar.) sådana här hemma så tycker jag det är väldigt synd att förstöra skålarna. Skulle det istället vara en officiell produkt så är det förstås en helt annan femma, men ingen har ju dykt upp i någon katalog eller priskurant vad jag vet, så chansen är kanske inte så stor.

      Dessa lampor dyker nu upp, flertalet av dom. Jag uppfattar dessa som hemmabygge.


      Apropå FM-lampfot
      Jag kan nämna att jag har kommit i kontakt med en lampbutik, och dom har nu i sitt lager en mängd lampfötter från FM. Kanske en 30-40 stycken???
      Dom håller på och byter el på en del av dessa lampfötter men vissa kommer att bli till vackra glasskulpturer. Dekorativa att ställa på en ljusplatta. Vad dom då gör med vissa det är att ta bort ovandelen så det inte längre är en lampa, och sätter istället på en dekorativ knopp ovanpå, och så har vi en vacker abstrakt glasskulptur, samt att en ny "FM-produkt" ser dagens ljus år 2018.
      Last edited by alegni; 2018-06-24, 00:08.

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        "KinderEGG"
        Vad var det dom sa i annonsen? Överraskning, godis, leksak? Jag kommer inte ihåg exakt men något i den stilen.
        Jag köpte en FM till mig själv, man måste ju belöna sig med en liten present då och då. Kanske inte en leksak men överraskning blev det. Något som inte syntes på säljbilderna, men en positiv överraskning. Och (ögon)godis är det varje gång! Sedan blev det även en gåta att lösa! Något som jag inte har en aning om vad det betyder? Återkommer när gåtan är löst, eller jag har gett upp!
        Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        En gissning
        Ett inköp som jag gjorde för ett tag sedan ... men vad är det ? Fågel, fisk eller mittemellan?

        Nu kommer det som jag lite skämtsamt kallade för mitt KinderEGG. Det har självklart inget med Kinderegg att göra men det sitter en klurig klisteretikett undertill och den ger mig huvudbry. Vad betyder E G G?
        Vi har nu sett olika bokstavskombinationer (klisterlappar undertill) på flertalet FM-föremål så vi får fortsätta söka svaret. I dagsläget vet jag inte innebörden av E G G men vi håller frågan öppen, och hoppas att lösningen så småningom kommer flygande vår väg.

        Zeruel, du gissar R1 och det ser ut som en R1 ... med lystereffekt! En variation av R1?

        Vad som överraskade mig när jag packade upp min fågel det var att det är lystereffekt på ytan. Den skimrar vackert i regnbågens färger, och det har jag kämpat med för att kameran ska fånga. Kameran är tyvärr inte alltid med på noterna.

        Jag har plockat ihop lite bilder till er.
        Först bilder på min nya fågel.
        sedan en katalogbild på R1, R2 och R3
        sedan mina tre fåglar tillsammans
        och avslutningsvis en bild på de två fåglar som jag har sedan tidigare. På de två sista bilderna ser ni verkligen skillnaden när man tar bilder i olika ljusförhållanden.


        Click image for larger version

Name:	4368 (1).JPG
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	568598

        Click image for larger version

Name:	4368 (2).jpg
Views:	1
Size:	40,1 KB
ID:	568592

        Click image for larger version

Name:	4368 (3).jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	568593

        Click image for larger version

Name:	4368 (4).JPG
Views:	1
Size:	60,6 KB
ID:	568594

        Click image for larger version

Name:	4368 (5).jpg
Views:	1
Size:	42,2 KB
ID:	568595

        Click image for larger version

Name:	4368 (6).jpg
Views:	1
Size:	47,1 KB
ID:	568596

        Click image for larger version

Name:	4368 (7).jpg
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	568597

        Comment


        • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
          Grattis på födelsedagen i efterskott! Hoppas att du också fick något som var i lite bättre skick...
          Det är jättetråkigt när något man köpt inte klarar sig. Ibland är kunskapen om hur man packar ömtålig föremål inte så bra, och ibland går föremålen sönder även om de är hyfsat bra packade. Packar man riktigt bra dock, så ska det väldigt mycket till om föremålen ska gå sönder.

          Jag fick hem ett stort fint föremål från USA från ett tag sedan som var trasigt, och i helgen hämtade jag ett paket från Storbritannien där föremålet var totaldemolerat. Jättetrist, och när man samlat i många år och hittat något man inte sett förut, så undrar man ju också om man någonsin kommer få chansen att köpa ett likadant föremål igen.
          Jag väljer dock att inte visa några bilder på de trasiga föremålen, tycker bara det är deprimerande att se.

          Men de hela föremålen, dvs alla dina fiskar, var ju fina! : )
          Stort tack Zeruel!

          Jo då, det dök allt upp några föremål som var hela och fina med!
          Jag har dock haft några ytterligare tråkigheter, men inget lika allvarligt. Men det har varit en lite motig period nu, med många olika motgångar.

          Mycket tråkigt att höra om dina trasiga föremål! Det är fruktansvärt att vara med om i vanliga fall och objekten man hittar på ebay, eller rättare sagt "bestämmer sig för", är ju isf mkt speciella!
          Blir också lite orolig då jag själv tagit steget nu och väntar leverans från 4 olika länder..
          Så jag hoppas verkligen på välembalerade paket!

          Har fått svår platsbrist nu!
          Jag måste fokusera på bokhyllor och förvaring ett tag framöver tror jag.. Har många olika idéer, så får försöka sätta dem i verket nu bara.

          Mvh Skogens

          Comment


          • Mycket vackra fåglar Alegni!
            Då var jag rätt ute i tanke iaf, även om jag inte kunde modellbetäckningen. Har sett dem på eBay, men inte med lystereffekten, jätte söt och roligt objekt!
            Är etiketten undertill från tillverkningen/ ursprungliga försäljningen? Har sett dessa lappar på lite olika objekt både på eBay och hemmaplan.

            Jag har fått hem en ny Lirafågel, fast denna skiljer sig en hel del från de andra jag har.
            Något mindre, samt färgen är lite speciell och den har även pålagda ögon.
            (Tar med mina 2 tidigare som jämförelse)
            Click image for larger version

Name:	20180624_112558.jpg
Views:	1
Size:	115,0 KB
ID:	568600Click image for larger version

Name:	20180624_112628.jpg
Views:	1
Size:	86,0 KB
ID:	568601Click image for larger version

Name:	20180624_112709.jpg
Views:	1
Size:	126,7 KB
ID:	568602
            Click image for larger version

Name:	20180624_112606.jpg
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	568603
            Har även fått en revansch på de grå och fått hem 2 nya objekt, som båda är signerade, hela och mkt fina!
            Saknar etikett på ugglan, men i detta fallet syns ju bara den underbara färgen mer..!?
            Click image for larger version

Name:	20180624_113133.jpg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	568604Click image for larger version

Name:	20180624_113238.jpg
Views:	1
Size:	53,1 KB
ID:	568605Click image for larger version

Name:	20180624_113105.jpg
Views:	1
Size:	66,8 KB
ID:	568606
            ..och så har det vandrat in en fin pingvin i samlingen, samt en hare i neodym som har alla FM-dragen, men som jag inte sett med etikett eller dylikt och tar därför gärna emot era tankar om den! Har sett elefanter, pingviner, fåglar och fiskar i samma färg, men inte just objektet i sig självt (dvs haren).
            Så vad tror ni, är det här en FM?
            Click image for larger version

Name:	20180624_112932.jpg
Views:	1
Size:	56,5 KB
ID:	568611
            Click image for larger version

Name:	20180624_112921.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	568607
            Click image for larger version

Name:	20180624_113641.jpg
Views:	1
Size:	114,9 KB
ID:	568609Click image for larger version

Name:	20180624_113429.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	568608Click image for larger version

Name:	20180624_113453.jpg
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	568610

            Glad midsommar i efterskott alla fm-vänner och forsatt trevlig sommar!

            Mvh Skogens

            Comment


            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Nu kommer det som jag lite skämtsamt kallade för mitt KinderEGG. Det har självklart inget med Kinderegg att göra men det sitter en klurig klisteretikett undertill och den ger mig huvudbry. Vad betyder E G G?
              Vi har nu sett olika bokstavskombinationer (klisterlappar undertill) på flertalet FM-föremål så vi får fortsätta söka svaret. I dagsläget vet jag inte innebörden av E G G men vi håller frågan öppen, och hoppas att lösningen så småningom kommer flygande vår väg.

              Zeruel, du gissar R1 och det ser ut som en R1 ... med lystereffekt! En variation av R1?

              Vad som överraskade mig när jag packade upp min fågel det var att det är lystereffekt på ytan. Den skimrar vackert i regnbågens färger, och det har jag kämpat med för att kameran ska fånga. Kameran är tyvärr inte alltid med på noterna.

              Jag har plockat ihop lite bilder till er.
              Först bilder på min nya fågel.
              sedan en katalogbild på R1, R2 och R3
              sedan mina tre fåglar tillsammans
              och avslutningsvis en bild på de två fåglar som jag har sedan tidigare. På de två sista bilderna ser ni verkligen skillnaden när man tar bilder i olika ljusförhållanden.
              Jag funderade också lite över de där etiketterna, och tittar vi på fler FM-föremål från samma säljare så hittar vi också följande kombinationer:
              865 P G G
              865 S P G G
              866 S G G G
              869 E G G
              870 A G G
              871 U G G
              873 D G G
              877 U G G

              Tittar man på de föremål som har samma färgkombinationer så har de ändå helt olika bokstavskombinationer, så det har ju inte med det att göra.
              Nästan lite märkligt att alla nummer är så nära varandra, kanske har alla dessa föremål sålts tillsammans i någon stor auktion eller något liknande?
              Man kan ju bara gissa tyvärr.

              Den fågeln gillade jag lite extra, eftersom jag med min kanske lite väl vilda fantasi, särskilt på tredje bilden, tycker att fågelns innandöme ser ut som en bergstopp med snö/moln runtomkring och med en vacker himmel ovanför. Nästan som en egen liten värld i miniatyr : )

              Ännu en katalogbild som du lyckats efterlikna, snyggt!

              Comment


              • På tal om kinderägg, så fick jag hem detta för ett tag sedan.

                Click image for larger version

Name:	fm-20180624-1.jpg
Views:	1
Size:	137,8 KB
ID:	568614

                Click image for larger version

Name:	fm-20180624-2.jpg
Views:	1
Size:	130,6 KB
ID:	568615

                Det är 9 cm högt, och signerat "Marcolin Sweden B-513-80".

                Comment


                • Etiketter

                  .

                  Uppskattad tidsdatering av etiketter från FM/Marcolin.

                  Allt kan förbättras, så om du som läser detta har ytterligare information ... låt oss höra! Alla framsteg byggs av våra gemensamma insatser.

                  Börja med att läsa inlägg 4361 en gång till.


                  Gå även tillbaka till sidan 10, läs inlägg 91-101 så ser ni hur vi resonerade då om när en etikett började användas, ansökningsdatum resp, registreringsdatum hos PRV. Begrunda årtal 1962-1963 samt 1965.



                  Baserat på det underlag vi har, samt observationer och teorier som vi har diskuterat tidigare i FM-tråden så gör jag följande uppskattad tidsdatering av etiketter från FM/Marcolin.

                  Den första gruppen lägger jag mellan 1961 – här kan vi välja 1963 eller 1965 (baserat på resonemanget på sid 10).

                  Den andra gruppen får börja på 1963 eller 1965 (baserat på resonemanget på sid 10), och jag låter denna grupp löpa fram till 1982.

                  Det tredje gruppen 1983-1991


                  -------------------------------------------


                  Den första gruppen lägger jag mellan 1961 – här kan vi välja 1963 eller 1965 (baserat på resonemanget på sid 10).


                  Click image for larger version

Name:	10.jpg
Views:	1
Size:	60,3 KB
ID:	568616


                  Click image for larger version

Name:	20.jpg
Views:	1
Size:	66,7 KB
ID:	568617


                  Click image for larger version

Name:	30.jpg
Views:	2
Size:	65,6 KB
ID:	568618


                  Click image for larger version

Name:	40.jpg
Views:	1
Size:	56,6 KB
ID:	568619


                  Click image for larger version

Name:	50.jpg
Views:	2
Size:	59,4 KB
ID:	568620

                  Comment


                  • Etiketter

                    .

                    Uppskattad tidsdatering av etiketter från FM/Marcolin.

                    Den andra gruppen får börja på 1963 eller 1965 (baserat på resonemanget på sid 10), och jag låter denna grupp löpa fram till 1982.

                    Både i grupp 1 och 2 får vi göra en uppskattning om i vilken ordning etiketterna ska placeras. Om några etiketter löpte parallellt är också en intressant frågeställning.


                    Click image for larger version

Name:	60.jpg
Views:	1
Size:	55,3 KB
ID:	568621


                    Click image for larger version

Name:	61.jpg
Views:	2
Size:	99,3 KB
ID:	568622


                    Click image for larger version

Name:	62.jpg
Views:	2
Size:	58,2 KB
ID:	568623


                    Click image for larger version

Name:	70.jpg
Views:	1
Size:	38,4 KB
ID:	568624 den här brukar jag uppskatta med början ca 1971



                    Click image for larger version

Name:	80.jpg
Views:	2
Size:	39,7 KB
ID:	568625 den här brukar jag uppskatta med början ca 1977-1978



                    Click image for larger version

Name:	90.jpg
Views:	1
Size:	55,8 KB
ID:	568626 flaggetiketten brukar jag uppskatta med början ca 1980


                    Click image for larger version

Name:	91.jpg
Views:	2
Size:	69,3 KB
ID:	568627


                    Click image for larger version

Name:	92.jpg
Views:	2
Size:	97,8 KB
ID:	568628

                    Comment


                    • Etiketter

                      .

                      Uppskattad tidsdatering av etiketter från FM/Marcolin.

                      Det tredje gruppen tar vi mellan 1983-1991. Två etiketter, med eller utan FM-loggan.

                      Ansöknings- samt registreringsdatum är hämtade från Patent- och registreringsverket, PRV.




                      den här brukar jag uppskatta med början ca 1983.

                      Click image for larger version

Name:	100 a.jpg
Views:	2
Size:	64,4 KB
ID:	568629

                      Click image for larger version

Name:	100 M med FM.jpg
Views:	1
Size:	28,3 KB
ID:	568630


                      -----------------------------------------------------------------------------



                      den här brukar jag uppskatta med början ca 1989.


                      Click image for larger version

Name:	101 a.jpg
Views:	1
Size:	67,8 KB
ID:	568631

                      Click image for larger version

Name:	101 M utan FM.jpg
Views:	1
Size:	26,8 KB
ID:	568632
                      Last edited by alegni; 2018-06-24, 17:05.

                      Comment


                      • Stort tack Alegni!
                        Högst intressant att ta del av och oerhört användbart. Det kommer hjälpa mig långt på vägen och underlätta väldigt mkt!

                        Får återkomma med ev följdfrågor och övriga tankar, när jag fått lite mer överblick och kött på benen. Skall försöka dokumentera ned "de mina" och få en annan bild av hur samlingen ser ut, då även daterad etc. Jag har inte hunnit med riktigt alla vinklar jag tänkt ännu, men det kommer nog allt eftersom.

                        Mvh!

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                          Då var jag rätt ute i tanke iaf, även om jag inte kunde modellbetäckningen.
                          Är etiketten undertill från tillverkningen/ ursprungliga försäljningen? Har sett dessa lappar på lite olika objekt både på eBay och hemmaplan.


                          ..och så har det vandrat in en fin pingvin i samlingen, samt en hare i neodym som har alla FM-dragen, men som jag inte sett med etikett eller dylikt och tar därför gärna emot era tankar om den! Har sett elefanter, pingviner, fåglar och fiskar i samma färg, men inte just objektet i sig självt (dvs haren).
                          Så vad tror ni, är det här en FM?

                          Grattis till alla nya inköp! Jättefint! Det gråa, fortfarande min favorit!

                          Har ingen bra förklaring till dessa klisteretiketter i botten. Vem eller när?
                          Jag har sett föremål med klisteretiketter på Tradera. Du har även sett dom på eBay? Nyligen? Något jag kan hitta om jag letar (dvs. om du pekar mig i rätt riktning).
                          Jag vet inte om du sett den här tråden:


                          Hare.
                          Fin färg. Har du kollat? Skiftar den färg i olika belysning, det brukar neodymium göra.
                          Här skulle jag rikta blickarna mot Gränna glasbruk.



                          Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                          Jag funderade också lite över de där etiketterna, och tittar vi på fler FM-föremål från samma säljare så hittar vi också följande kombinationer:
                          Nästan lite märkligt att alla nummer är så nära varandra, kanske har alla dessa föremål sålts tillsammans i någon stor auktion eller något liknande?
                          Man kan ju bara gissa tyvärr.
                          Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                          På tal om kinderägg, så fick jag hem detta för ett tag sedan.
                          Det är 9 cm högt, och signerat "Marcolin Sweden B-513-80".

                          Vi får fortsätta söka svaret på klisterlapparna.
                          Var t.ex. föremålen uppställda på glasbruket i deras utställningsrum, eller hos representanten för FM/Marcolin (dvs. i deras ”showroom” i Göteborg)?
                          Intressant att föremålen nu kommer ut på marknaden, till försäljning. Inte för flera år sedan, utan mer nyligen som förra året och i år? Inte vad vi vet i alla fall, eller är det någon som kan fylla i luckorna här?

                          Grattis till inköp av ett mycket tilltalande ägg!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                            På tal om kinderägg, så fick jag hem detta för ett tag sedan.

                            [ATTACH]170818[/ATTACH]

                            [ATTACH]170819[/ATTACH]

                            Det är 9 cm högt, och signerat "Marcolin Sweden B-513-80".
                            Fantastiskt fin!

                            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Grattis till alla nya inköp! Jättefint! Det gråa, fortfarande min favorit!

                            Har ingen bra förklaring till dessa klisteretiketter i botten. Vem eller när?
                            Jag har sett föremål med klisteretiketter på Tradera. Du har även sett dom på eBay? Nyligen? Något jag kan hitta om jag letar (dvs. om du pekar mig i rätt riktning).
                            Jag vet inte om du sett den här tråden:


                            Hare.
                            Fin färg. Har du kollat? Skiftar den färg i olika belysning, det brukar neodymium göra.
                            Här skulle jag rikta blickarna mot Gränna glasbruk.








                            Vi får fortsätta söka svaret på klisterlapparna.
                            Var t.ex. föremålen uppställda på glasbruket i deras utställningsrum, eller hos representanten för FM/Marcolin (dvs. i deras ”showroom” i Göteborg)?
                            Intressant att föremålen nu kommer ut på marknaden, till försäljning. Inte för flera år sedan, utan mer nyligen som förra året och i år? Inte vad vi vet i alla fall, eller är det någon som kan fylla i luckorna här?

                            Grattis till inköp av ett mycket tilltalande ägg!

                            Många tack Alegni!
                            Jo det är absolut neodym.
                            Click image for larger version

Name:	20180625_115932.jpg
Views:	1
Size:	37,2 KB
ID:	568637Click image for larger version

Name:	20180625_115953.jpg
Views:	1
Size:	31,5 KB
ID:	568638Click image for larger version

Name:	20180625_120029.jpg
Views:	1
Size:	46,3 KB
ID:	568639
                            Barnen hade mycket roligt åt det och älskade haren.
                            Ok, så du tror det är Gränna? Jag har som sagt inte sett denna modellen bland FM, de harar/kaniner jag sett där ser har andra "poser", etc.
                            Men med blankpolerad botten, bubblor och neodym, så antog jag FM ändå. Den har många speciella och liknande drag iaf tycker jag..?
                            Men har mkt dåligt koll på Gränna, så det är fullt möjligt att den är därifrån!

                            Mvh!

                            Comment


                            • Vill bara klargöra för alla att haren är Gränna och inget annat!

                              Mvh!

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                                Vill bara klargöra för alla att haren är Gränna och inget annat!
                                Mvh!
                                Granna harar finns det gott om, och du hittade en grann en från Gränna!



                                Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                                Stort tack Alegni!
                                Högst intressant att ta del av och oerhört användbart. Det kommer hjälpa mig långt på vägen och underlätta väldigt mkt!

                                Får återkomma med ev följdfrågor och övriga tankar, när jag fått lite mer överblick och kött på benen. Skall försöka dokumentera ned "de mina" och få en annan bild av hur samlingen ser ut, då även daterad etc. Jag har inte hunnit med riktigt alla vinklar jag tänkt ännu, men det kommer nog allt eftersom.
                                Mvh!

                                Skogens, vad trevligt att du finner detta användbart. Det är alltid stimulerande att få feedback.

                                FM-tråden är nu en härligt porlande källa av information. Svar finns på de flesta frågor. Att finna svaret på en fråga blir som en egen liten skattjakt! Vi har nu det nya sällskapsspelet ”FM-tråden”. Kan spelas alla dagar i veckan! Alltid öppet!

                                Comment

                                Working...
                                X