Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Hej Zeruel,

    Noop, det är en sån här.....

    Har sett att Ronneby har liknande varianter men mest enpucklade, vad jag hittat.
    Där fick du mig! ; )

    Jag tror inte jag sett några FM-kameler/dromedarer, med undantag av dessa som finns i silverkatalogen:
    Click image for larger version

Name:	fm M102+ M103.jpg
Views:	1
Size:	125,0 KB
ID:	567717

    Om din kamel(?) är FM eller inte vet jag inte, vi får se om någon annan vet?

    Comment


    • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Spännande att du forskat så mycket om Marcolins framfart, TACK!
      Hirvi
      Hirvi, trevligt att du uppskattade mitt inlägg. Det tar tid och möda att leta fram uppgifter, en hel del finns att hitta på nätet, samt att jag dessutom träffat på hjälpsamma personer på vägen. Det är som att lägga pussel, och det är spännande att se bilden växa fram. En hel del återstår men jag har kommit en bra bit på väg, och efter jag gjorde mitt inlägg kom ytterligare några små pusselbitar min väg.
      Så jag kommer forska vidare, komplettera min samling av Marcolins underbara alster, och njuta av det vackra glaset.
      Har jag glastekniska frågor så vet jag vem jag kan vända mig till, klippan Hirvi, mannen som rätar ut våra frågetecken! Tack för att du så tålmodigt svarar på våra frågor.



      Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Jag har inte tillgång till samtliga uppgifter/fakta men jag ger en översikt över årtal som jag uppfattar det/baserat på det underlag jag har tillgång till.


      1961-1991 Ronneby

      Tiden efter Ronneby
      Vi börjar med att konstatera att produktionen lämnar Sverige men bolaget/företaget är fortsatt registrerat i Sverige.
      Samtliga årtal och tidpunkter får vara ungefärliga i min uppräkning.
      1992 flyttade Marcolin produktionen utomlands, till Sardinia Crystal. Samarbetet föll tyvärr inte särskilt väl ut.
      Sardinia Crystal fortsatte att producera efter att Josef och Benito lämnat. Sardinia Crystal hade kvar vissa rättigheter, till namnet och en del design.

      Som jag uppfattar det så pågick samarbetet mellan bröderna Marcolin och Sardinia Crystal fram till 1994.
      Sardinia Crystal lades ned 2004.
      Något att fundera på: Sardinia Crystal grundades 1989. När kom Marcolin in i bilden? Redan från början??? Det kan jag inte svara på så jag lämnar startpunkt för detta samarbete öppet.

      1994-2001 Benito Marcolin anställd på Vas Vitreum, Vadstena.

      1994 har jag uppgift om ’Marcolin The Original Art Crystal’. På etiketten står det Germany. Här har jag en referens till Glaswerk Döbern.

      Josef Marcolin samarbetade i perioder med Colle Vilca (i staden Colle di Val d'Elsa i Toscana). 1995 hittar jag en första referens till Colle Vilca.


      Konsult och utbildning av andra glasblåsare
      - 1997-1999 Josef Marcolin var hos Dartington Crystal.
      - Josef Marcolin var konsult hos Waterford Crystal. Jag har inte årtal för detta, så det är en gissning att detta kom efter Dartington Crystal.
      - Josef Marcolin två år i Turkiet. Denizli Cam. Jag har en tidningsartikel daterad 13 juni 2004 vilket ger oss en tidsreferens.

      Jag har en katalog (låg ute på internet) som det står Marcolin Art Crystal New Collection 2006, och då är vi tillbaka på Colle Vilca. Ett långvarigt samarbete.
      Colle Vilca som fortfarande idag tillverkar Marcolins design.

      Ett sista uppdrag fick Josef Marcolin våren/sommaren 2014. Han blir kontaktad av VAL Glashütte (i Österrike) för att skapa RED BULL's LOGO = red bull i glas, som Red Bull skulle ge bort som trofé till vinnarna på deras Formel I racing course i Spielberg, Österrike, som också ägs av Red Bull (headquarter i Salzburg).

      Värt att nämnas är att Josef och Benito under flertalet år har inregistrerat patent för olika tekniker för glastillverkning. Jag hittar datum från 1994 och framåt.


      När jag ibland läser kommentarer som "bröderna Marcolin stängde ned i Ronneby 1991, åkte hem till Italien och gick i pension" ler jag och tänker att mer fel än så kan det inte bli.

      Comment


      • Man kan inte samla på allt så jag begränsar mig till fågel, fisk och mittemellan.

        Här kommer en mix av föremål enligt ovan tema ...... fågel, fisk och mittemellan. Gemensam nämnare är Marcolin, olika tidsperioder. Jag har 'suddat/pixlat' etiketterna så dom inte distraherar, direkt avslöjar var/när.

        Kan ni placera föremålen i rätt tidsperiod/glasbruk. I vilken ordning ska bilderna/föremålen komma?
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Man kan inte samla på allt så jag begränsar mig till fågel, fisk och mittemellan.

          Här kommer en mix av föremål enligt ovan tema ...... fågel, fisk och mittemellan. Gemensam nämnare är Marcolin, olika tidsperioder. Jag har 'suddat/pixlat' etiketterna så dom inte distraherar, direkt avslöjar var/när.

          Kan ni placera föremålen i rätt tidsperiod/glasbruk. I vilken ordning ska bilderna/föremålen komma?
          För mig, som inte har några liknande föremål över huvud taget, så är det alldeles för svårt.
          Det enda jag kan göra är att ändå använda mig av etiketterna och se att nr 6,7 och 9 och gjorda 1991 eller tidigare i Ronneby, medan nr 5 är gjord 1997-1999 i Storbritannien, och nr 2 och 3 är gjorda 1992-2004 i Italien.

          Vi får hoppas på ett bättre försök av någon annan.

          Comment


          • Jag missade att det var världspingvindagen i onsdags, så här kommer en försenad pingvin.
            Click image for larger version

Name:	fm-20180427.jpg
Views:	1
Size:	128,3 KB
ID:	567737

            Comment


            • En liten fredagskisse i neodymium.

              Gissningen är svår, men guldpåsen var något nytt.
              Från Österrike om jag inte minns fel...
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                För mig, som inte har några liknande föremål över huvud taget, så är det alldeles för svårt.
                Det enda jag kan göra är att ändå använda mig av etiketterna och se att nr 6,7 och 9 och gjorda 1991 eller tidigare i Ronneby, medan nr 5 är gjord 1997-1999 i Storbritannien, och nr 2 och 3 är gjorda 1992-2004 i Italien.

                Vi får hoppas på ett bättre försök av någon annan.
                Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                Gissningen är svår, men guldpåsen var något nytt.
                Från Österrike om jag inte minns fel...
                Att samla, att hitta sin nisch. Man kan välja ett glasbruk, man kan välja en formgivare, välja att samla på vaser eller brevpressar eller djurfigurer, eller en mix av olika inriktningar, att köpa det som man tycker är vackert. Det viktigaste är att man själv är nöjd! Min nisch är Marcolin som formgivare, och då går det bortom Ronneby.

                Jag håller med om att det är svårt att tidsplacera. Lite lurigt. Jag återkommer med bilder och etiketter, men jag kan säga följande
                Zeruel: endast ett föremål är från Ronnebytiden, nr 5 stämmer (Dartington), med 2 och 3 blev det fel på en av dom.
                Cenedese: guldsäcken är inte från Österrike



                Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Jag missade att det var världspingvindagen i onsdags, så här kommer en försenad pingvin.
                då hakar jag på pingvintemat
                Bifogade filer

                Comment


                • Idag följde det med ett bubbligt päron med blåa blad.
                  Tog en bild på alla fyra jag har.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                    Idag följde det med ett bubbligt päron med blåa blad.
                    Frukt är både gott och nyttigt, samt vackert.

                    Ditt päron med blåa blad har det någon märkning, hur ser det ut i botten?

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Frukt är både gott och nyttigt, samt vackert.

                      Ditt päron med blåa blad har det någon märkning, hur ser det ut i botten?
                      Hej Alegni,

                      Nej, det har ingen märkning, slipningen under är lika (rakslipad) som mina andra dock är det inte lika putsat som mina FM.
                      Kanske Gränna eller något. Storleken är samma, bladen är lite mer välarbetade och även pinnen än mina FM.
                      Trevligt tillskott bland äpplena o päronen oavsett..
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Idag har det studsat in en liten kanin.
                        10 cm hög. Signerad "FM Ronneby Sweden M-5".

                        Click image for larger version

Name:	fm-20180504-1.jpg
Views:	1
Size:	131,5 KB
ID:	567786

                        Click image for larger version

Name:	fm-20180504-2.jpg
Views:	1
Size:	57,2 KB
ID:	567787

                        Click image for larger version

Name:	fm-20180504-3.jpg
Views:	1
Size:	87,7 KB
ID:	567788

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                          Idag har det studsat in en liten kanin.
                          10 cm hög. Signerad "FM Ronneby Sweden M-5".
                          Trevlig grupp! Jag hade en sådan FM kanin men den stackarn hade ett pålimmat öra. Här är han på bild tillsammans med en liten kompis.

                          Click image for larger version

Name:	1191 (0).jpg
Views:	2
Size:	42,1 KB
ID:	567791



                          Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                          Har sett att Ronneby har liknande varianter men mest enpucklade, vad jag hittat.
                          Det här känns inte som FM i stilen. Så nej, jag tror inte detta är FM.

                          Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                          Nej, det har ingen märkning, slipningen under är lika (rakslipad) som mina andra dock är det inte lika putsat som mina FM.
                          Kanske Gränna eller något. Storleken är samma, bladen är lite mer välarbetade och även pinnen än mina FM.
                          Trevligt tillskott bland äpplena o päronen oavsett..
                          Jag tror som du om ditt päron, kanske Gränna eller något. Jag fortsätter på ditt fina frukttema. Jag har letat och längtat efter ett stort äpple, och nu äntligen har jag hittat ett.

                          signerad: FM Ronneby Sweden B-635



                          Click image for larger version

Name:	4302 (1).jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	567792

                          Click image for larger version

Name:	4302 (2).jpg
Views:	1
Size:	70,2 KB
ID:	567793

                          Click image for larger version

Name:	4302 (3).jpg
Views:	1
Size:	56,5 KB
ID:	567794

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

                            Jag har letat och längtat efter ett stort äpple, och nu äntligen har jag hittat ett.
                            Alltid trevligt med ett matchande par!

                            Idag gjorde jag något så ovanligt som att hitta något på en loppisrunda.
                            21 cm hög.
                            Click image for larger version

Name:	fm-20180506-1.jpg
Views:	1
Size:	126,0 KB
ID:	567795


                            Click image for larger version

Name:	fm-20180506-2.jpg
Views:	1
Size:	72,0 KB
ID:	567796

                            Click image for larger version

Name:	fm-20180506-3.jpg
Views:	1
Size:	110,7 KB
ID:	567797

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                              Idag gjorde jag något så ovanligt som att hitta något på en loppisrunda.
                              21 cm hög.
                              Fint med en fågel. Tre på rad, alldeles underbart!



                              Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Man kan inte samla på allt så jag begränsar mig till fågel, fisk och mittemellan.
                              Här kommer en mix av föremål enligt ovan tema ...... fågel, fisk och mittemellan. Gemensam nämnare är Marcolin, olika tidsperioder. Jag har 'suddat/pixlat' etiketterna så dom inte distraherar, direkt avslöjar var/när.
                              Kan ni placera föremålen i rätt tidsperiod/glasbruk. I vilken ordning ska bilderna/föremålen komma?
                              efter Ronnebytiden http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post271679

                              Här kommer svaret på i vilken ordning föremålen ska komma. Det blir många bilder så jag delar upp det i flera inlägg.

                              Jag börjar med det föremål som är från Ronnebytiden, alltså tillverkat i Ronneby. Här kommer en vacker fisk M-236
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • efter Ronnebytiden


                                Sardinia Crystal

                                Vi börjar kavalkaden från Sardinia Crystal med en vacker fisk, en M-236.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X