Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Här kom en till liten gran med hem
    Fint med granar alla tider på året. Är den helt i klarglas eller är det även silver i den?


    Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Här har det flyttat in mycket nya djur.
    Det går med rasande fart! Man kan säga att det går som på räls. SJ kan bara drömma om ditt flyt!



    --------------------------------



    Jag delar upp ämnet etiketter i flera inlägg.

    Jag ser på ett föremål, jag ser på dess etikett, och sedan ska kameran fånga allt som ögat ser. Men ibland blir det lite fel, dvs. belysning, ljusbalans, reflektioner osv. ställer till det. Ett föremål i klarglas kan bli i olika färger och mönster beroende på bakgrund. Och även etiketter kan lura kameran, t.ex plocka upp färg från omgivningen..

    Nu kanske ni tänker … men spelar det någon roll?

    Vi hjälps åt att dokumentera. Med tiden lär vi oss mer och mer, lägger ihop två och två och hoppas att vi landar rätt. Vi kanske inte alltid kan vara säkra på att det blir helt rätt men om vi ska kunna summera ihop något så måste vi ha ett korrekt underlag.

    Tänk på att en bild kan säga väldigt mycket. Om det dessutom är en fråga om id, ja, då är det ett måste att ha bra bilder på föremålet. Olika vinklar och den viktiga bilden som visar bottenslipningen.

    Detta för mig till etiketter. Även här kan kameran ge olika färger på en och samma etikett om fotad under olika förutsättningar.
    Ett exempel är följande två bilder på en och samma etikett. Den ena bilden visar en etikett som ser ut som rött och guld, och den andra visar rött och silver (om någon undrar, nej, jag har inte använt blixt på bild nr 2.)

    Även om det nu ser helt olika ut så är det samma etikett på båda bilderna. Lagom lurigt! Så stäm alltid av att ögat och kameran fångar samma bild!
    Bifogade filer

    Comment


    • Hej Alegni,
      Den är helt i klarglas och har en silver rektangulär Marcolin etikett under.
      Här kommer en skål med.
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Det går med rasande fart! Man kan säga att det går som på räls. SJ kan bara drömma om ditt flyt!
        Tack Alegni! Hade SJ kunnat erbjuda bra fraktpriser, så hade jag kanske kunnat tänka mig ett samarbete!

        Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
        Hej Alegni,
        Den är helt i klarglas och har en silver rektangulär Marcolin etikett under.
        Här kommer en skål med.
        Mkt fina föremål Cenedese! Var också osäker på om det var silver i den, såg så ut faktiskt. Gillar granarna, men de syns inte till så ofta tyvärr. Rolig etikett med, den saknar jag bland mina föremål och jag letar intensivt.

        Finns en stor skål på Tradera nu som (jag förmodar) är ombyggd till "lampskärm" på en golvlampa. Vad tycker man om det, fräckt eller bara en förstörd fd fin FM-skål?
        Själv tycker jag det är synd, men jag kan också förstå att någon kanske tycker om den.
        Men köps den isf av en FM-samlare, är kanske den intressanta frågan..?

        Mvh!

        Comment


        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

          Se där, samlingen växer. Grattis! Svamp? Den var ny för mig. Spännande!

          Ja, jag kunde inte låta bli att buda hem denna "svamp", just för att den är så udda!


          Sen har jag även kommit över denna söta lilla katt, ca 9cm hög. Den är inte i klart klarglas, utan har en lätt rosa ton. Känns lite som ett "övningsobjekt", då den inte är helt plan i botten. Har även funderat på, ifall den ens är en FM, trots att det sitter en etikett på den?

          Click image for larger version

Name:	DSC_1095 (426x640).jpg
Views:	1
Size:	122,7 KB
ID:	568527Click image for larger version

Name:	DSC_1096 (426x640).jpg
Views:	1
Size:	125,7 KB
ID:	568528Click image for larger version

Name:	DSC_1098 (640x439).jpg
Views:	1
Size:	102,8 KB
ID:	568529
          Grodan, mest för att visa att katten har en annan ton i glaset.Click image for larger version

Name:	DSC_1099 (582x640).jpg
Views:	1
Size:	28,2 KB
ID:	568530

          Comment


          • Ursprungligen postat av Flames Visa inlägg
            Sen har jag även kommit över denna söta lilla katt, ca 9cm hög. Den är inte i klart klarglas, utan har en lätt rosa ton. Känns lite som ett "övningsobjekt", då den inte är helt plan i botten. Har även funderat på, ifall den ens är en FM, trots att det sitter en etikett på den?

            Katten ser inte ut som FM men den har FM etikett.

            Jag har inget svar men jag har funderingar kring detta.

            Har den något över huvud taget att göra med FM?

            Eller är det något som snabbgjordes för att kunna säljas billigt i bruksshoppen? Så att besökare med tunna plånböcker kunde få en souvenir med sig hem?



            En annan frågeställning är:

            Inköpt utifrån och såld på bruket?

            Följande två exempel belyser detta.

            Första handlar om Gränna.


            Nästa om Reijmyre. Äpple med etikett Reijmyre import.


            äpple med etikett Reijmyre import. Bay Åkerlund kommenterade detta så här i ett annat sammanhang (på Facebook):
            Bifogade filer

            Comment


            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Katten ser inte ut som FM men den har FM etikett.

              Jag har inget svar men jag har funderingar kring detta.

              Har den något över huvud taget att göra med FM?

              Eller är det något som snabbgjordes för att kunna säljas billigt i bruksshoppen? Så att besökare med tunna plånböcker kunde få en souvenir med sig hem?



              En annan frågeställning är:

              Inköpt utifrån och såld på bruket?

              Följande två exempel belyser detta.

              Första handlar om Gränna.


              Nästa om Reijmyre. Äpple med etikett Reijmyre import.


              äpple med etikett Reijmyre import. Bay Åkerlund kommenterade detta så här i ett annat sammanhang (på Facebook):

              Tackar för svar. Mycket intressant detta.
              Hoppas någon av de andra har något mer/annat att berätta om detta. :-)

              Comment


              • Hej igen gott folk!

                Ville iom tidigare diskussionen, visa mina fiskar med olika etiketter och särdrag. Titta gärna på fenor osv, som skiljer en del.
                Här är mina olika B-16 (som har etiketter och därmed ev går att åldersbedömma, 1 etikett-dublett förekommer i bild men medverkar pga utseendet):
                Click image for larger version

Name:	20180617_124730.jpg
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	568543
                Click image for larger version

Name:	20180617_121534.jpg
Views:	1
Size:	51,6 KB
ID:	568536
                Click image for larger version

Name:	20180617_121559.jpg
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	568537
                Jag har hittat 6 fiskar med olika etiketter och ytterligare en satt på en fågel, så har 7 unika i min samling och kunde få med dessa på ett och samma kort:
                Click image for larger version

Name:	20180616_193933.jpg
Views:	1
Size:	63,5 KB
ID:	568538

                Vann en fin fågel i den grå effekten och fick paketet på min födelsedag dessutom..
                Click image for larger version

Name:	20180616_202650.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	568539Click image for larger version

Name:	20180616_202754.jpg
Views:	1
Size:	31,4 KB
ID:	568540

                ..men anande tidigt oråd och har svårt att förstå hur man kan skicka en glasfågel med lång smal hals, näbb och vingar, tillsammans med ytterligare en liten glasfågel i en mjuk påse med posten..?
                Click image for larger version

Name:	20180616_202833.jpg
Views:	1
Size:	39,7 KB
ID:	568541Click image for larger version

Name:	20180616_202823.jpg
Views:	1
Size:	37,7 KB
ID:	568542
                Att den höll som den gjorde är inte illa, men det hjälper ju tyvärr inte och detta konstverket är ju nu förvärkat. Det finns mer dråpligheter i historien men det spar jag på tills vidare.

                Mvh Skogens!
                Last edited by Skogens; 2018-06-17, 12:49. Anledning: Grön fisk försvann utanför kanten.

                Comment


                • Jag fortsätter i fisk-tema och idag kom det hem en baddare på 1.7 kg! Signerad men ej etikett tyvärr.
                  Click image for larger version

Name:	20180619_194635.jpg
Views:	1
Size:	34,8 KB
ID:	568556Click image for larger version

Name:	20180619_194620.jpg
Views:	1
Size:	48,0 KB
ID:	568555


                  Här följer även en bild där ett tidigare visat objekt agerar måttstock:
                  Click image for larger version

Name:	20180619_194953.jpg
Views:	1
Size:	49,1 KB
ID:	568557

                  Mvh Skogens

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                    Hej Alegni,
                    Den är helt i klarglas och har en silver rektangulär Marcolin etikett under.
                    Tack för svar.


                    Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                    T
                    Finns en stor skål på Tradera nu som (jag förmodar) är ombyggd till "lampskärm" på en golvlampa. Vad tycker man om det, fräckt eller bara en förstörd fd fin FM-skål?
                    Själv tycker jag det är synd, men jag kan också förstå att någon kanske tycker om den.
                    Men köps den isf av en FM-samlare, är kanske den intressanta frågan..?
                    Ingen svarar på din fråga:
                    "Men köps den isf av en FM-samlare, är kanske den intressanta frågan..?"

                    Mitt svar är nej, jag känner mig inte särskilt lockad att köpa.


                    ---------------------------------
                    Last edited by alegni; 2018-06-20, 15:11.

                    Comment



                    • En gissning



                      Ett inköp som jag gjorde för ett tag sedan ... men vad är det ? Fågel, fisk eller mittemellan?

                      .
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Snart kommer etiketterna! :-)

                        .

                        Hur kan man datera en etikett? Hur kan man resonera kring datum?

                        När det gäller datering av etiketter så får vi väga samman tre olika datum.
                        - När etiketten började användas
                        - Ansökningsdatum PRV (Patent- och Registreringsverket)
                        - Registreringsdatum PRV

                        Det är svårt att veta exakt när en etikett började användas. Vi har inte tillgång till alla datum så vi fortsätter att använda ”på ett ungefär”. Men när det gäller FM/Marcolin brukar vi inte landa fel på så värst många år.

                        Det har tidigare i tråden varit otydligt vilket som är ansökningsdatum och registreringsdatum.

                        Ett exempel har vi här. Vi pratar om etiketten Royal Sweden Crystal.


                        Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                        Jag såg på dina bilder att du har en del etikettmärkta med Royal Sweden Crystal. Denna etikett användes på en del exportmarknader och tack vare ordet "Royal" vann man större atraktivitet. Man eleminerade även misstolkningar framförallt i tyskspråkiga länder där man oftast uppfattade ordet "konstglas" som något konstgjort glas d.v.s. plast eller liknande
                        Etiketten är registrerad 1982
                        Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Det är som sagt svårt att avgöra exakt när dom övergick från en etikett till
                        nästa och hur länge en etikett användes. En etikett kan tydligen användas
                        innan den är inregistrerad.

                        Jag tänker t.ex. på etiketten med Royal Sweden Crystal. Du nämnde att
                        etiketten är registrerad hos PRV 1982 men den användes uppenbarligen redan 1980.
                        Jag bifogar 2 bilder på en apelsin daterad 1980, från Los Angeles firande av
                        sitt 200-årsjubileum.

                        Följande gäller för Royal Sweden Crystal etiketten.

                        Vi vet att den var i bruk 1980

                        Sedan har vi ansökningsdatum samt registreringsdatum


                        Click image for larger version

Name:	Untitled.jpg
Views:	1
Size:	10,2 KB
ID:	568560

                        Click image for larger version

Name:	101 a.jpg
Views:	2
Size:	26,2 KB
ID:	568561

                        Click image for larger version

Name:	101 b.jpg
Views:	2
Size:	86,9 KB
ID:	568563

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20180620_160849 crop-640x480.jpg
Views:	1
Size:	29,9 KB
ID:	568562
                        Last edited by alegni; 2018-06-20, 20:30.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                          Finns en stor skål på Tradera nu som (jag förmodar) är ombyggd till "lampskärm" på en golvlampa. Vad tycker man om det, fräckt eller bara en förstörd fd fin FM-skål?
                          Själv tycker jag det är synd, men jag kan också förstå att någon kanske tycker om den.
                          Men köps den isf av en FM-samlare, är kanske den intressanta frågan..?

                          Mvh!
                          Jag besvarade den frågan, dvs om jag är intresserad av sådana lampor eller inte här:


                          Om det skulle vara så att någon massproducerat (för vi har ju sett ganska många, jag har nog sett ca 10 st totalt på nätet och loppisar.) sådana här hemma så tycker jag det är väldigt synd att förstöra skålarna. Skulle det istället vara en officiell produkt så är det förstås en helt annan femma, men ingen har ju dykt upp i någon katalog eller priskurant vad jag vet, så chansen är kanske inte så stor.
                          Last edited by Zeruel; 2018-06-22, 00:40.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Vann en fin fågel i den grå effekten och fick paketet på min födelsedag dessutom..

                            ..men anande tidigt oråd och har svårt att förstå hur man kan skicka en glasfågel med lång smal hals, näbb och vingar, tillsammans med ytterligare en liten glasfågel i en mjuk påse med posten..?
                            Att den höll som den gjorde är inte illa, men det hjälper ju tyvärr inte och detta konstverket är ju nu förvärkat. Det finns mer dråpligheter i historien men det spar jag på tills vidare.

                            Mvh Skogens!

                            Grattis på födelsedagen i efterskott! Hoppas att du också fick något som var i lite bättre skick...
                            Det är jättetråkigt när något man köpt inte klarar sig. Ibland är kunskapen om hur man packar ömtålig föremål inte så bra, och ibland går föremålen sönder även om de är hyfsat bra packade. Packar man riktigt bra dock, så ska det väldigt mycket till om föremålen ska gå sönder.

                            Jag fick hem ett stort fint föremål från USA från ett tag sedan som var trasigt, och i helgen hämtade jag ett paket från Storbritannien där föremålet var totaldemolerat. Jättetrist, och när man samlat i många år och hittat något man inte sett förut, så undrar man ju också om man någonsin kommer få chansen att köpa ett likadant föremål igen.
                            Jag väljer dock att inte visa några bilder på de trasiga föremålen, tycker bara det är deprimerande att se.

                            Men de hela föremålen, dvs alla dina fiskar, var ju fina! : )

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

                              En gissning



                              Ett inköp som jag gjorde för ett tag sedan ... men vad är det ? Fågel, fisk eller mittemellan?

                              .
                              Ingen gissning än, då gör jag ett försök.
                              kanske en sådan här?
                              Click image for larger version

Name:	fm-20180621.jpg
Views:	1
Size:	130,5 KB
ID:	568564
                              Dvs en R1?

                              Comment


                              • Click image for larger version

Name:	20180623_180916.jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	568589Click image for larger version

Name:	20180623_180926.jpg
Views:	1
Size:	56,2 KB
ID:	568590

                                Har denna hemma. Vet inte om det kan vara en sådan? är en signatur i botten som är svår att tyda. Första bokstäverna är mest troligt La.

                                Comment

                                Working...
                                X