Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Igår fick jag hem en mycket intressant pjäs från Tyskland!
    Hade verkligen uppskattat tankar och tips om signaturerna i botten!
    Ser ut att stå "CH, 374, F-Line collection, No, Royal Crystal Sweden, Marcolin"..eller vad tror ni?
    Denna signering har vi funderat på tidigare men än så länge har vi inget svar, tyvärr.

    Se inlägg nedan från 2007 där jag visade upp denna typ av signering.



    Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
    Jag såg på dina bilder att du har en del etikettmärkta med Royal Sweden Crystal. Denna etikett användes på en del exportmarknader och tack vare ordet "Royal" vann man större atraktivitet. Man eleminerade även misstolkningar framförallt i tyskspråkiga länder där man oftast uppfattade ordet "konstglas" som något konstgjort glas d.v.s. plast eller liknande
    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Etikett med Royal Sweden Crystal har vi sett tidigare men signering? Ja, här
    kommer en bild på detta.......

    Tar med några fler etiketter! Den med Marcolin The Original Art Crystal är lite
    sliten men det står faktiskt Germany på den!



    Tidsbestämma / åldersbestämma

    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Ålderbestämma Skogens C-763
    Jag håller med om Zeruels 1970-tal.
    Färg är en hjälpfaktor men vad mer ger oss tidsinformation?
    Du som följer och läst igenom FM-tråden. Vad säger oss Skogens fågel?

    Det här kom lite i skymundan bland alla inlägg men ack så intressant frågeställning.

    Hur ringar vi på bästa sätt in årtalen? En viktig detalj i sammanhanget har ännu inte nämnts.




    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Inspirerad av positiva och glada tillrop kommer här några pippifåglar och även fina fisken. Fåglarna är 80 +- 5 mm höga och fisken är 140 mm hög och 150 mm lång.
    Lars, där kom en liten fin parad av PIPPIfåglar. Inte helt fel att ha pippi på PIPPI!

    Fisken är en "motsägelse". Jag börjar med en följdfråga: har denna fisk någon signering?
    Last edited by alegni; 2018-07-14, 19:59.

    Comment


    • Tack Alegni!
      Nej, ingen signering - isf hade jag visat den.

      Comment


      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

        Tidsbestämma / åldersbestämma

        Det här kom lite i skymundan bland alla inlägg men ack så intressant frågeställning.

        Hur ringar vi på bästa sätt in årtalen? En viktig detalj i sammanhanget har ännu inte nämnts.

        Fisken är en "motsägelse". Jag börjar med en följdfråga: har denna fisk någon signering?
        Någon etikett har vi ju inte att gå på, och signeringen säger väl inte heller så mycket mer än att bekräfta att det är 70-talet som gäller, eller har jag missat något?

        Ja, en så sen etikett på en så tidig fisk, etiketten måste ha flyttats.

        Comment


        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Denna signering har vi funderat på tidigare men än så länge har vi inget svar, tyvärr.
          Se inlägg nedan från 2007 där jag visade upp denna typ av signering.
          Glömde i hastigheten att visa föremålet jag hänvisade till men det finns att beskåda i inlägg 1498




          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Nej, ingen signering - isf hade jag visat den.
          Fisken är en Marcolin Ronneby, inga oklarheter med det. Men vi har en avvikelse tidsmässigt.
          Fisken kan vara tillverkad andra hälften 1960-tal eller första hälften 1970-tal men etiketten avser en mycket senare period. Den här etiketten brukar jag uppskatta med början ca 1989.
          Hur en sen etiketten har hamnat på denna fisk vet jag inte?





          Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Tidsbestämma / åldersbestämma
          Det här kom lite i skymundan bland alla inlägg men ack så intressant frågeställning.
          Hur ringar vi på bästa sätt in årtalen? En viktig detalj i sammanhanget har ännu inte nämnts.
          Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
          Någon etikett har vi ju inte att gå på, och signeringen säger väl inte heller så mycket mer än att bekräfta att det är 70-talet som gäller, eller har jag missat något?

          Jag ville bara betona vikten av signeringen. Det kunde ju vara så att Skogens istället visat upp en C-763 i klarglas, och då hade vi inte haft någon färgkombination som hjälp.

          För ett sådant exemplar i klarglas, med signering "FM Ronneby Sweden C-763", så skulle den signeringen få mig att titta på perioden ca 1971-1982. Det är självklart svårt att exakt spika årtal men slutsatser måste ju börja någonstans.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Inspirerad av positiva och glada tillrop kommer här några pippifåglar och även fina fisken. Fåglarna är 80 +- 5 mm höga och fisken är 140 mm hög och 150 mm lång.
            Mycket trevliga fåglar och en jätte fin fisk! Jag gillar både modellen och färgen väldigt mycket, men jo, jag reagerade också på etiketten!
            Det är ju en väldigt sen etikett på en tidig fisk. Mkt intressant och märkligt!
            Finns det någon chans att den lämnat bruket med den etiketten, eller är det ett "solklart" fall av flyttad etikett? Isf är det skönt att se att den hamnade på en FM fisk iaf! (Det kan ju ha varit en tidigare ägare med ett trasigt föremål eller dylikt, som offrade sin etikett till en hel och etiketts-lös "släkting")
            Spännande och mystiskt iaf.

            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Glömde i hastigheten att visa föremålet jag hänvisade till men det finns att beskåda i inlägg 1498


            Jag ville bara betona vikten av signeringen. Det kunde ju vara så att Skogens istället visat upp en C-763 i klarglas, och då hade vi inte haft någon färgkombination som hjälp.

            För ett sådant exemplar i klarglas, med signering "FM Ronneby Sweden C-763", så skulle den signeringen få mig att titta på perioden ca 1971-1982. Det är självklart svårt att exakt spika årtal men slutsatser måste ju börja någonstans.
            Falken och sköldpaddan ruvar ju på en hel del frågetecken iaf! Med tiden får vi kanske svar i mysteriet med signeringen, jag hoppas det dyker upp fler ledtrådar och frågan hålls kvar på "glödbädden".

            Vi har ju även mysteriet med "bottenlapparna" med, kanske har även de något att göra med de okända numren och signaturerna på falken och sköldpaddan..? Eller så ligger de på en egen hemlighet.

            Frågor jag funderar över:
            1. Vad får man för information i katalogerna, etc, ni har? Hur väl kan ni följa modeller och fastställa årtal för nyheter, osv? Står även limiterade utgåvor med, specialbeställningar, etc? (Känns som katalogerna kan vara till stor hjälp att tidsbestämma?)
            2. Var får man statistiken för hur mkt som gått på export? Finns det mer information att hitta här?
            3. Varför signera, varför inte? Vad är "uppsåtet", är det för att göra reklam, bevara info, eller annan anledning?
            4. Glaset. Sodaglas och kristall borde kunna tidsbestämma en del tex. Finns det mer sätt att tidsbestämma genom själva glaset, eller tekniker, etc?
            5. Med tanke på att signering varit lite "sporadisk" förekommande, kan man räkna med att allt limiterat, specialbeställt eller dylikt, är signerat?

            Vi kanske skulle sammanfatta en "checklista" för åldersbestämning, som innefattar alla delar man kan ta hjälp av?
            Signatur, etikett, glaset, ev färg och teknik.
            Finns det mer detaljer?

            Problem/ bekymmer:
            Etiketter som flyttas och efterpålagd signatur, m.m.
            Detta är ju lite problematiskt i samband med ev "outsourcing" och speciella förhållanden i tysktalande länder, etc, med. Finns en del besvärande omständigheter och tillsammans med bristen på källmaterial, blir det lite knivigt. Men ju mer vi gräver i det, desto mer logiskt blir det väl förhoppningsvis!

            Mvh Skogens

            Comment


            • Hej Skogens,

              Signeringar

              Vi brukar prata om att vi inte har sett några föremål från 1960-talet som är signerade. Så vi brukar köra på den slutsatsen att inget signerades under 1960-talet.
              Naturligtvis kanske något signerades på begäran men rent generellt antar vi att inget signerades under 1960-talet.

              Det dyker upp signeringar under 1970-talet, och jag delar in denna period mellan 1971-1982. Här har vi signeringar med orden FM Ronneby Sweden, kan finnas varianter men ser vi på etiketterna så bör det ju vara någon kombination av orden FM Konstglas Ronneby Sweden.
              OBS! Allt signerades inte under denna period.

              Vi har etiketten Marcolin Art Crystal och den åtföljs av signering Marcolin Sweden. Denna period räknar jag från 1983-1991. Även här kan det finnas någon variation men signering och etikett följer varandra.
              OBS! Allt signerades inte under denna period.


              Inget är hugget i sten men vi har slutsatser att jobba med, kommer det in nya rön så skakar vi om kalejdoskopet och tolkar den nya bild som då dyker upp.
              Last edited by alegni; 2018-07-15, 23:51.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                Vi kanske skulle sammanfatta en "checklista" för åldersbestämning, som innefattar alla delar man kan ta hjälp av?
                Signatur, etikett, glaset, ev färg och teknik.
                Finns det mer detaljer?

                Det du räknar upp ovan använder vi för både identifikation samt åldersbestämning.

                Jag vill lägga till bottenslipning (för identifikation)

                Hur botten är slipad är en mycket viktig detalj när vi ska fastställa/försöka fastställa id.

                Denna checklista gäller självklart för alla glasbruk.

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Det du räknar upp ovan använder vi för både identifikation samt åldersbestämning.

                  Jag vill lägga till bottenslipning (för identifikation)

                  Hur botten är slipad är en mycket viktig detalj när vi ska fastställa/försöka fastställa id.

                  Denna checklista gäller självklart för alla glasbruk.
                  Stort tack Alegni!

                  Absolut, botten glömde jag och håller helt med!

                  Mvh!

                  Comment


                  • Hej!

                    När jag fick hem falken, satt det en "post-it" lapp i botten med vad jag tyckte var 4 siffror, skrivna på den. Jag tänkte inte mkt mer på det just då, men behöll iaf lappen.

                    Men så fick jag se fisken på eBay med bottenetikett igen och att den har: "OG 461".. Den är också ifrån Tyskland, precis som falken.
                    Tyckte siffrorna ringde lite bekant och på min handskrivna lapp står det: "J 451", eller som jag först trodde "3451".

                    Vad tror ni, är det en slump bara?
                    Kan det betyda vad som helst, eller verkar det ha relation med bottenetiketterna?
                    Jag tänker ju att de kan ha tagit bort den befintliga etiketten för att se signeringen tydligt och då skrivit upp det som tagits bort..?

                    Med vänliga hälsningar
                    Skogens
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                      När jag fick hem falken, satt det en "post-it" lapp i botten med vad jag tyckte var 4 siffror, skrivna på den.
                      Kan det betyda vad som helst,

                      Det här är säljarens egen interna numrering - det har inget med Marcolin att göra.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Det här är säljarens egen interna numrering - det har inget med Marcolin att göra.
                        Ok, tack! Tyckte det kunde vara möjlighet värd att nämnas iaf.

                        Mvh

                        Comment


                        • Gissning!

                          Här går det undan i tråden!
                          Och då kan det ju passa bra med en sådan här! Eller...?
                          Click image for larger version

Name:	fm-20180720-1.jpg
Views:	1
Size:	135,1 KB
ID:	568891

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                            Här går det undan i tråden!
                            Och då kan det ju passa bra med en sådan här! Eller...?
                            [ATTACH]171476[/ATTACH]
                            Den ser både fin och spännande ut!
                            Ser ju onekligen ut som en snäcka, virvel, eller snigel, men det ser ut att finnas en fortsättning på den, så jag gissar på en snigel iom det.
                            Ang ordleken kan jag bara associera med "virvelvind" och "snigelfart" iom mina gissningar då.

                            Idag fick jag hem en mkt häftig fisk som jag inte kan göra rättvis i mina bilder!
                            Sign: Sardinia, Marcolin M 236.17.82, eller står det ..236.17-82? Är det egna nummer osv på Sardinia, eller har "systemet" hängt med?

                            Mvh!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                              Den ser både fin och spännande ut!
                              Ser ju onekligen ut som en snäcka, virvel, eller snigel, men det ser ut att finnas en fortsättning på den, så jag gissar på en snigel iom det.
                              Ang ordleken kan jag bara associera med "virvelvind" och "snigelfart" iom mina gissningar då.

                              Idag fick jag hem en mkt häftig fisk som jag inte kan göra rättvis i mina bilder!
                              Sign: Sardinia, Marcolin M 236.17.82, eller står det ..236.17-82? Är det egna nummer osv på Sardinia, eller har "systemet" hängt med?

                              Mvh!
                              Fin fisk!
                              Systemet har hängt med, med ett extra tillskott i form av färgkoden som är de sista siffrorna.

                              Stämmer bra, visst är det en snigel!
                              Signerad "Marcolin Sweden B-42".
                              Click image for larger version

Name:	fm-20180720-2.jpg
Views:	1
Size:	141,5 KB
ID:	568901

                              Click image for larger version

Name:	fm-20180720-3.jpg
Views:	1
Size:	123,6 KB
ID:	568902

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                                Fin fisk!
                                Systemet har hängt med, med ett extra tillskott i form av färgkoden som är de sista siffrorna.

                                Stämmer bra, visst är det en snigel!
                                Signerad "Marcolin Sweden B-42".
                                [ATTACH]171488[/ATTACH]

                                [ATTACH]171489[/ATTACH]
                                Oj, den var verkligen fin och häftig, stort grattis!

                                Tack för info och kritik!
                                Kommer från Italien och den var bättre än jag vågade hoppas, bilder gör aldrig riktigt rättvisa!

                                Mvh!

                                Comment

                                Working...
                                X