Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollet vaktar skatten - Hjalmar Renström (1889–1962)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Trollet vaktar skatten - Hjalmar Renström (1889–1962)

    Drabbades av lappsjuka och var tvungen att häva mig iväg till närmaste antikaffär för att kurera mig. Efter att jag hade åkt runt till de få som finns härikring så fanns det lite saker som bytte ägare och numera bor denna hiskligt fula karl med mig. Har sett den i flera år och alltid haft ett gott öga till honom men priset var lite högt, men den föregående ägaren sänkte rejält.

    Under den främre kulan döljer sig ett bläckhorn, det finns inga stämplar förutom några stämplade bokstäver som inte säger något.Och den är skarpt lilagredelinrosa...Bildkvaliten är inte så bra men det är svårt att få till det med blixt. Tycker han liknar en del av Åke Holms figurer, men det var länge sedan jag såg någon så det kanske finns någon som äger en och kan visa? Något annat förslag?
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-07-09, 03:18.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Definitivt likt Åke Holm (eller hans figurer i alla fall ).
    En bild på undersidan skulle hjälpa till för en säkrare identifiering.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Jämför med den här figuren:
      Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.

      Jag har sett några olika föremål i samma stil som är lika oförklarliga. Bl.a. en brevpress i form av en drake och en skål med sjöhästhänklar. De ser ut att komma bådde från Höganäs och Rörstrand. Man skulle gärna vilja ha en ordentlig förklaring till vad det är. Försökte hitta uppgifter om dem i Bengt Nyströms för övrigt oslagbara bok om svensk jugendkeramik, men inte ett knyst. Ibland kan man läsa ett namn längs skulpturens nederkant... Har redan glömt allt jag tolkat namnet till. Figurerna brukar finnas med på varje antikmässa av större slag, så de verkar inte vara särskilt ovanliga.

      Tyvärr vet jag inte mer...

      Comment


      • #4
        Tack för länken,Peter! Ska besöka antingen Älvsjömässan eller Sollentuna och där ska jag hålla utkik efter de här gubbarna så kanske man hittar någon med tydlig stämpel. Har du sett andra varianter eller är det bläckhorn som är vanligast? Tycker att 1905 låter tidigt, ingen som har en priskurant Rörstrand från åren runt 1905?

        Tar ett kort i morgon på undersidan, den vita glasyren i botten slår ut blixten så det syns inget.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Slarvläste tydligen ditt svar så du behöver inte svara på variantfrågan, det har du ju redan gjort. Blev lite Jepardy över det hela, svaret kom innan frågan.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Visst är det konstigt! Det känns till viss del som om de här föremålen är utskurna ur ett större block lera, och inte gjutna (dvs "skulpterade" i dess ursprungligaste mening. Konsten att dra ifrån). I det avseendet är kanske inte 1905 så himla tidigt. Hilma Persson Hjelm jobbade ju lite med den tekniken, åtminstone i Värmland... Överhuvudtaget finns det gott om skulpterad jugendkeramik som saknar historia och kopplingar. Men jag har sett denna typ även så "sent" som 1915... Det ska bli spännande att se dina fotografier.

            Tror inte att de finns med i priskuranten om de räknas som "konstgods".

            Comment


            • #7
              Här kommer bottenbilden efter att ha rensat datorn från trojaner och dumt nog defragmenterade jag och det tog MYCKET längre tid än jag trodde. Det finns inga antydningar till andra stämplar. Tycker att materialet liknar stengods mer än porslin men kan inte så mycket om just de olika materialen.
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Nu blev jag väldigt tveksam!
                Sammantaget färgen, formen, undersidan och funktionen börjar jag luta åt centraleuropa och 1910-1930-tal. Kanske till och med förra sekelskiftet.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Det är ett hårt flintgods. Kan närmast liknas vid majolika, även om typiska majolikafigurer har ett annat formspråk. Botten verkar nerslipad efter glasyrbränningen för att få den att stå stadigare. Rörstrand tillverkade sånt här gods under tidigt 1900-tal, men avsaknaden av fabriksstämpel är förbryllande. Kanske handlade det om en specialtillverkning åt någon återförsäljare. Tänk om dessa producerades för att säljas i Tyra Grafströms ateljé eller liknande?

                  Comment


                  • #10
                    Är du helt inne på att den är svensk?
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Den behöver inte vara det, men de föremål som jag sett har haft ett svenskklingande namn inristat längs nederkanten. Jag kan för mitt liv inte komma på vilket, eftersom namn kommer och går för mig lika snabbt som virvlande löv om hösten. En tur till några antikmässor i vår bör kunna ge besked!

                      Comment


                      • #12
                        De djupstämplade bokstäverna samt själva lystern på glasyren som nu bilden återger ger mig en tanke på Göteborg.!!!? Den gröna glasyren däremot...hm...
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Såg en likadan figur, minus klotet, på en loppis idag. Märkningen densamma. Efter att ha hållit i den känner jag mig mycket tveksam till att den skulle vara svensk.
                          Kan dessvärre inte bidra med fler ledtrådar.
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #14
                            Såg en likadan mystisk figur idag på Degerberga marknad. Frågade säljaren om han viste ursprunget. "Rörstrand" kom svaret prompt. På frågan om han var säker sa han att han sett andra där djupstämpeln varit delvis synlig.
                            Fan tro't.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Man skulle kunna tro att "nytillverkning" har skett, har sett för många av detta slaget. Finns gul också.
                              Skulle det vara nytillverkning så är det mycket intressant. Det är på tiden att det börjar ifrågasättas inom "keramiken" också.
                              Har varit för mycket "så är det" där.

                              Comment

                              Working...
                              X