Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganässtämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganässtämpel

    Någon som kan beräta något om den här stämpeln? Kan inte påminna mig att jag har sett den förut. Är det en AJ-variant eller är det Höganäsbolaget eller något helt annat? Den lilla vasen känns gammal. Gissningsvis 1915-25.
    Bifogade filer
    www.starkeld.com

  • #2
    Står det AJ i triangeln? För mig ser det ut som RJ eller KJ. Har inte sett den typen av stämpel förut.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Jag tolkar det som RJ eller KJ precis som du tingeling
      www.starkeld.com

      Comment


      • #4
        Var lite sugen på den jag också, grattis. Spännande med en "ny" stämpel.

        Comment


        • #5
          Kompisen var på auktion och köpte den här åt mig då hon vet att jag tycker om svensk keramik. Den har en mycket mörkare lera än din och är från 1920talet. Höganässtämpeln är ju lik så jag skulle tro din ären tidigare variant. Vad hette Johansson i förnamn?
          Bifogade filer
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Tack EB, den känns som ett litet fynd, riktigt trevlig i verkligheten.
            Tingeling, din vas är riktigt fin, inte speciellt ofta man ser en sådan pjäs från AJ. Jag skulle tro tidigt 20-tal eller sista åren på 10-talet. Ser ut att var i fint skick också.
            AJ står för Karl Andersson och Sigfrid Johansson. Det är alltså inte John som är Andersson, vilket många tror. A&J grundades 1910 och John var med nästan från början, men då vara han bara en liten grabb.
            www.starkeld.com

            Comment


            • #7
              Var en tanke att KJ kunde stå för Karl Johansson men hade en känsla av att jag blandade ihop dem och det stämde.... Min vas är felfri och jag är glad att jag har vänner som köper åt mig när jag inte kan vara med på auktioner

              Visst är den bullig din vas? Som en blomknopp.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Fantastiskt intressanta saker som ni visar .
                Efter att ha tittat i Marie Rehnbergs bok "Höganäs keramik" tycker jag att bägge föremålen liknar det som tillverkades på 1910- och början av 1920-talet.
                Men stämpeln??
                Höganäs-experten Bengt Petersson brukar ju titta in på AP ibland, så hoppas att han hittar hit också.
                Kanske går det att skicka frågan till Höganäs museum.

                Comment


                • #9
                  Har du fått några tips om din stämpel, Larspeter?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                    AJ står för Karl Andersson och Sigfrid Johansson. Det är alltså inte John som är Andersson, vilket många tror. A&J grundades 1910 och John var med nästan från början, men då vara han bara en liten grabb.
                    enligt vingedal tog dessa två över en del av Höganäs-Billesholm 1927 då denne lade ner tillverkningen av prydnadsgods och Höganäskeramik tog oxå över en del av Billesholm tillverkningen + några andra mindre keramiker som inte nämns vid namn. AJ startade sin tillverkning 1910 men fick höganäs till sig 1927, därav flera tillverkare med olika Höganäs stämplar.

                    Comment


                    • #11
                      Har en skål med samma stämpel
                      Bifogade filer
                      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                        AJ står för Karl Andersson och Sigfrid Johansson. Det är alltså inte John som är Andersson, vilket många tror. A&J grundades 1910 och John var med nästan från början, men då vara han bara en liten grabb.
                        Enligt Höganäs stämplar skulle AJ stå för Alfred Johansson anställd mellan 1888-1939.
                        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                        Comment


                        • #13


                          titta längre ner på denna länk får du se din stämpel

                          Comment


                          • #14
                            Tackar. Jag hade fel.
                            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                            Comment

                            Working...
                            X