Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fjällmotiv. vem är han

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • fjällmotiv. vem är han

    hej jag undrar om någon vet vem målaren kan vara
    och är det olja när kan den vara gjord.
    tacksam för alla uppgifter.
    Bifogade filer

  • #2
    Det här är ett typexempel på s.k. hötorgskonst. Signaturen är nog inte namnet på den som har målat den. Det kommer bli svårt att hitta det exakta ursprunget för den här.

    Comment


    • #3
      Finns några Stig Aspelin. Någon från Skåne och någon från stockholmstrakten. Ser ut som en fyrtiotalare. Detta är Aspelin från Stockholm. Kanske var han bostt i närheten av Hötorget.

      Comment


      • #4
        Han behövde iofs inte bo där... Bara sälja sin konst där. Har du en annan uppfattning än jag, Ulferic? Det vore spännande att höra isåfall. Skånepågen med samma namn kommer farligt nära hötorget också i sina utsvävningar, men han signerar annorlunda. Kanske har Stockholmaren inspirerats av honom?

        Comment


        • #5
          Här är en till av Stockholmaren:

          Comment


          • #6
            Här är min tavla.

            Ja, det är väl typisk hötorgskonst, många och snabbmålade, men ändå kan man tycka, vackra. Det är väl inget värde, men kuil ändå.
            Jag har en som är mycket lik, hemma, kan inte riktigt komma ihåg om det är exakt, men det skall jag kolla. Den köpte jag 1959 på en marknad, tror att det var i Värnamo.
            Bifogade filer
            Last edited by bam; 2008-03-18, 19:52. Anledning: Hitta en bild.

            Comment


            • #7
              Stig Aspelin

              De alster som visas i denna tråd är av Stockholmaren Stig Aspelin. Han höll till på söder på 50 och 60 talet och polade med min moster Mary.
              Tyvärr så var han inte en framstående målare även om han verkligen tyckte om konst och att måla men kärleken var till stor del inte besvarad som synes.
              Han var dock väldigt snabb plus vill jag minnas, hade en kompis som iblnd fick måla himlen på alla alster. Jag satt med honom under kanske 45 minuter i hans ateljé som 7-8 åring. Han målade under den tiden säkert 5 målningar så här var det kvantitet som gällde.
              Ibland for han ut på beställnings och leveransresor. De enda jag minns är de som gick söderut i landet, gärna till ställen där konstkännedom inte var framträdande men som hade fått det lite bättre ställt. Bland annat så har jag sett en skånsk åker både med och utan mölla, med och utan bonde och så vidare.
              En dag när min moster kom hem, jg vet inte om det bara var från jobbet eller om hon hade varit bortrest, så var lägenheten på Åsögatan tömd på allt, till och med vedträna. Sedan dess har ingen hört av den gode Stig.
              Martin

              Comment


              • #8
                Vilken historia de kan bli när man skickar in en sak man har hemma till PES... Underbart!

                Comment


                • #9
                  Jättekul tråd..kul o få en bild av en hötorgskonstnär

                  Comment


                  • #10
                    Jättekul att få en bild av mannen bakom verken. Och att det var hans rätta namn dessutom. Jo, det syns att han har känsla för form och färg, men det syns tyvärr också att det är bortslarvat i dessa målningar som är tillverkade på löpande band.

                    Kringresande försäljare... Är inte det ett utdätt släkte idag. Jag minns fortfarande hur det kom matt- och dammsugarförsäljare hem till bostaden. Man var tvungen att sitta tyst som en mus så de trodde att ingen var hemma. Och detta trots skylten om "Bettleri och försäljning inom fastigheten FÖRBJUDEN" satt i porten.

                    Comment


                    • #11
                      En dag när min moster kom hem, jg vet inte om det bara var från jobbet eller om hon hade varit bortrest, så var lägenheten på Åsögatan tömd på allt, till och med vedträna. Sedan dess har ingen hört av den gode Stig.
                      Martin[/QUOTE]
                      Så den gode Stig kanske inte bara var en konstnär, utan solochvårare med vedträn som specialtet Kul story!
                      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                      Comment

                      Working...
                      X