Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta en termos ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Är detta en termos ?

    Saknar ev glasinsats, både skruvkork och delbar. Tysk. Om inte termos vad isåfall ?
    Bifogade filer
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

  • #2
    Sånt här gillar jag Tänker så det knakar. Inte är den till att skaka drinken med. Hur stor är den. Kanske en flaskgömma. Ser konisk ut så då faller nog det. Att den skall dölja något är klart. Ger för tillfället upp. Hoppas att alla kloka gubbar och gummor här på PES funderar och klurar. Går och lägger mig på sängen och klurar.

    Comment


    • #3
      Fyll med hett vatten, förslut, lägg i sängen. Har sett liknande i koppar.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Bwh är inte här?
        Funderar på om det inte kan vara något militärt. Tyckte formen liknade en granathylsa, och den lilla skruvkorken på toppen liknade lite locken jag sett för tändrör till minor.
        Fast jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Vad säger den tyska texten?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Sånt här gillar jag Tänker så det knakar. Inte är den till att skaka drinken med. Hur stor är den. Kanske en flaskgömma. Ser konisk ut så då faller nog det. Att den skall dölja något är klart. Ger för tillfället upp. Hoppas att alla kloka gubbar och gummor här på PES funderar och klurar. Går och lägger mig på sängen och klurar.
          Ca 35 cm hög. Men varför är den både delbar och möjlighet att skruva av en kork ?
          Den är stämplad ASECO Germany i botten
          Last edited by Samlartrollet; 2008-01-30, 20:19.
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #6
            Insidan har väl en slags vätskekorrosion?? Jag hade en sådan här cylinder i koppar som varit delbar men fastnat ihop. På kortändan en mässingsförslutning iform av en skruv med ögla. Man la den i sängen eller därest man valde att intaga sin väl förtjänta nattsömn. Varm o gott så länge kärlet höll värmen. Kopparn fungerade ju gott, hur det är med denna metall(mässing?) vet jag inte. Vågad gissning!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Lykta, brännare?
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #8
                Det jag funderar över om det skulle vara en vattenflaska, varför är den då delad? Det hade väl räckt med att fylla på den i skruvkorken?
                Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                Comment


                • #9
                  Sökte lite på ASECO. Hamnade på allt mellan himmel och jord. Inget tycktes passa. Om det skall ha varit någon form av kärl inuti så måste din burk vara delbar. DEt faller så att säga på eget grepp om kärlet skulle pressas in i den lilla gängade proppens hål. Att den innehållit något flytande eller pulver är nog klart.

                  Comment


                  • #10
                    Jag börjar få lite otäcka funderingar men vill hålla inne med dem ett tag till.
                    DG

                    Comment


                    • #11
                      Ooooo, Lasse, tänker vi på samma sak nu??? Deutsche dingen...
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Ooooo, Lasse, tänker vi på samma sak nu??? Deutsche dingen...
                        Hallååå, ni två sagt A så säger man B. Vad gissar ni på. Vill veta
                        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                        Comment


                        • #13
                          Jag undrar, precis om FBQ, om det kanske är en hylsa till en spränggranat.
                          Se: http://www.precisensan.com/antikforu...hlight=askkopp

                          Comment


                          • #14
                            Denna väger inte mer än en vanlig termos. Skall fråga min far som är pensionerad major sedan många år. Han var aktiv under andra världskriget så är ni inne på militärprylar så kanske han vet.
                            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                            Comment


                            • #15
                              Jag sökte på ASECO och fick fram att det kan vara ett rederi som finns i ett antal länder och har olika typ av fartyg, färjer,laster m,m.

                              Min tanke när jag såg denna var inte rolig men erftersom ingen annan vågar säga vad de tänker, gör jag det och hoppas att jag har totalt fel
                              En behållare/urna för aska som sprids över havet.

                              Comment

                              Working...
                              X