Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söholm / Søholm - c:a 1950 - 1996

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Söholm / Søholm - c:a 1950 - 1996

    Ett härligt fat, har googlat efter signaturen men svårt då jag ej kan utröna om det ä r LJ LS eller LT. Kan ngn hjälpa till här. Tänkte det kunde vara Lars thirslund först men...
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2012-06-01, 11:24.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Undrar om det är konstnärssignatur? Det finns fler i samma stil från Söholm och ganska vanlig är ett fat med en man som matar en häst, som jag har sett flera gånger. Här är några andra. Observera att det är en annan signatur inristat i vasen...


    Vet ej vem som gjort dem...

    Comment


    • #3
      Vad skulle signaturen kunna tänkas stå för? här finns ju ingen dekormålare?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Lars Thirslund är det inte, men väl Holm Sörensen.
        Han arbetade som frilans hos Söholm 1955-65, och är mest känd för att ha skapat serien "Burgundia" (tillsammans med Svend Aage Jensen), och "Du og Jeg"-serien, som var helt i hans egen design och är aktuell här.

        Ur boken: "Söholm - Bornholmsk keramik", utgiven av Bornholms museum 1992 (bildtext):
        Serien "Du og Jeg" kunde fås i två dekorationer.
        Dek. 1. Fram- och baksida med mörkgrått, refflad relief med vita sidor.
        Dek. 2. Fram- och baksida med ljusgrått, refflad relief och handmålade koboltblå sidor.
        Seriens enskilda delar fick namn, som t ex "Syndafallet", "Faderglädje", "Moderglädje", "Fiskarna" osv. Serietillverkningen av "Du og Jeg" startade 58/59 och fortsatte i de tio följande åren.

        Peter S länkar visar alltså "Fiskarna" och "Moderglädje", medan Äjths fat inte står omnämnd, men varför inte "Hjortarna"?. Hur många delar serien bestod av och vad alla fick heta, svarar säkert någon intendent på Bornholms museum bäst på, i en rak mailfråga.
        Om ni vill kan jag fotografera av den bild som hör till, som visar 11 olika delar, men då får nån av er vinka till det och jag mailar fvb hit..

        Jag har ingen bättre förklaring till varför det inte står HS, som signatur, än den att t ex Einar Johansen (1958-68) kan ha gjort det, efter det att Holm Sörensen avslutade sitt frilansarbete hos Söholm 1965.

        Comment


        • #5
          Tack Peter o Gideon! dock ser inte signaturen ens ut som EJ, Månne kallas den oxå hjortar.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Hej.
            Har fått ögonen på en vas, signerad Söholm i svart skrift, plus två olika bokstavssignaturer, som jag är nyfiken på.
            Vasen är målad runt om med motiv från Bornholm och är, tycker jag, fin att titta på men säkert av mindre värde. Trots allt en fröjd för ögat som också väcker positiva minnen från Bornholm med besök i rökerier, på Hamershus, de många havsbaden och mycket mer. Men som sagt, någon som vet något om vasens ursprung...

            Comment


            • #7
              Hej Joker1. var snäll och lägg in en bild annars är det svårt att uttala sig.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Ljuslykta Søholm

                Finns det någon särskild formgivare bakom denna ljuslykta?
                (Tjejen som sålde den på loppis sa "Den är afrikansk")
                Bifogade filer
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Har bläddrat igenom min Söholmbok utan att hitta någon med signaturen AN. På 70-talet gjorde Joseph Simon ljuslyktor som påminner om din och Haico Nitsche gjorde liknande utflippade lampskärmar mm, men det stämmer ju dåligt med signaturen.
                  www.starkeld.com

                  Comment


                  • #10
                    Signaturen AN kan antingen stå för drejaren, men mer troligt är att det är en tllfällig, talangfull inhoppare i Söholms verkstad. De flesta keramikfabrikerna på ön Bornholm fick gästspel av keramiker, som stannade kortare eller längre tider, innan de fortsatte på egen hand i andras eller gjorde karriär i egna verkstäder.
                    Men annars skulle jag tillägna, precis som Larspeter, ljuslyktan Joseph Simon, men det är ett ganska lågt serienummer om vi ska vara kvar i 1970-talets början.
                    Jag håller inte med om att Haico gjorde utflippade grejer - han arbetade i asiatisk anda i både material, som formgivning och inte minst med sina glasyrer. Han är outstanding i Söholms moderna framställning av konstnärlig keramikproduktion.

                    Ska vi leta efter någon utflippad på Söholm, så ska vi nog titta lite närmare på Gerd Hiort Petersen och hennes storögda fåglar som kanske pickat i sig lite konstigheter.

                    Comment


                    • #11
                      Förvånad att du glömde Orla Muff när du var inne på storögda djur Gideon :-)
                      Men visst har du rätt om Haico. Hans unika stengods är fantastiskt och jag har några stora serietillverkade skålar som är riktigt bra.
                      www.starkeld.com

                      Comment


                      • #12
                        Bornholmska fåglar

                        Har en fråga ang denna keramiktavla, som jag gillar, främst för att jag tycker så mycket om fåglar. Det är en tungviktare, väger 3240 gram, så det räcker inte att ”hänga upp” den på väggen. Den bör nog förankras . Storleken är 37 x 30 cm och eftersom fåglarna är i kraftig relief är tjockleken ca 6 cm.
                        Jag kan se att den har en signatur i nedre vänstra hörnet – men jag kan inte tyda den . Vet inte heller om ”K”:et på baksidan har med konstnären att göra. Det är det jag önskar hjälp med. Vem har gjort den? Och när? vore också trevligt att veta. Har letat, googlat och ”haft mig” för att själv finna svar på frågorna men har gått bet.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Står det inte Søholm Bornholm Denmark stentøj (stengods).

                          Comment


                          • #14
                            Tack Susiflätan! Visst står det Söholm. Har googlat lite till på just det namnet.
                            Så har jag även vänt och vridit på "fågelklumpen" och kunnat tyda signaturen i vänsterhörnet (tror jag). Det verkar stå AME - bokstäverna ihopskrivna, dvs att M:ets "ben" utgör A:ets högra ben och E:ets "rygg".
                            Himmel det blev visst lite krångligt i beskrivningen. Kvarstår frågan vem denna / denne AME kan vara.

                            Comment


                            • #15
                              söholm

                              denna lilla figurin eller vad man nu ska kalla det är märkt under med made in söholm Denmark 785 vart hittar man info om söholm?
                              finns det nått sätt att avgöra hur gammal den är?
                              Bifogade filer
                              livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                              Comment

                              Working...
                              X