Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hög blå en..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hög blå en..

    Ni får ursäkta bilden, har inte mycket till ljus här på jobbet. Den här vasen som har vit insida (även utvikt vid mynningen) har jag funderingar på varifrån den kan komma. Kan det vara en Holmegaard skapelse tro? Den är relativt lätt för att vara såpass stor, ca 32 cm hög. Alsterfors har ju också gjort en hel del med vit insida, men de brukar vara lite tyngre i glaset, lite tjockare liksom. Ingen signatur finns på den. Vad tror Ni?
    Bifogade filer

  • #2
    Ännu en gammal fråga...

    ...men denna kommer från Lindshammar tror jag, jag har en i en annan färg. Den ska, (om den är likadan som min) egentligen ha en propp och är en karaff.

    Click image for larger version

Name:	Annons Lindshammar.jpg
Views:	1
Size:	123,0 KB
ID:	542024

    Click image for larger version

Name:	Karaff Lindshammar.jpg
Views:	1
Size:	36,0 KB
ID:	542025
    http://www.porslinsbloggen.se/

    Comment


    • #3
      Är nog ändå inte samma då min hade en vit glasmassa på insidan. Har också för mig att den var i en annan blå färg.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
        Är nog ändå inte samma då min hade en vit glasmassa på insidan. Har också för mig att den var i en annan blå färg.
        Om det är den koboltblå på bilden överst så är det samma som min, det syns inte heller nån vit insida på den bilden?

        Om det är något glasbruk som har sjukt mycket färger (bl.a. samma färg som den på bilden överst) så är det ju Lindshammar, jag vet inte hur många jag sett, men tror att de hade ett 50-tal olika i produktion...dessutom stämmer måtten, så jag är övertygad att det är samma karaff
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
          Om det är den koboltblå på bilden överst så är det samma som min, det syns inte heller nån vit insida på den bilden?

          Om det är något glasbruk som har sjukt mycket färger (bl.a. samma färg som den på bilden överst) så är det ju Lindshammar, jag vet inte hur många jag sett, men tror att de hade ett 50-tal olika i produktion...dessutom stämmer måtten, så jag är övertygad att det är samma karaff
          Fast jag ser ju att halsen är lite längre på en koboltblå...
          http://www.porslinsbloggen.se/

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
            Om det är den koboltblå på bilden överst så är det samma som min, det syns inte heller nån vit insida på den bilden?

            Om det är något glasbruk som har sjukt mycket färger (bl.a. samma färg som den på bilden överst) så är det ju Lindshammar, jag vet inte hur många jag sett, men tror att de hade ett 50-tal olika i produktion...dessutom stämmer måtten, så jag är övertygad att det är samma karaff
            Fotot är uruselt, men jag kommer ihåg att den hade vit insida. Som du säger i nästa inlägg så stämmer inte formen helt heller.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
              Ni får ursäkta bilden, har inte mycket till ljus här på jobbet. Den här vasen som har vit insida (även utvikt vid mynningen) har jag funderingar på varifrån den kan komma. Kan det vara en Holmegaard skapelse tro? Den är relativt lätt för att vara såpass stor, ca 32 cm hög. Alsterfors har ju också gjort en hel del med vit insida, men de brukar vara lite tyngre i glaset, lite tjockare liksom. Ingen signatur finns på den. Vad tror Ni?
              Möjligen, möjligen kan det vara en karaff utan propp från Empoli, men jag har inte sett dem i den blå färgen tidigare. Den vita insidan är i så fall rätt och formen också tycker jag...

              M.v.h.

              Comment

              Working...
              X