Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moderna avdelningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Moderna avdelningen

    Flaskan till vänster, som innehållit äppelmust från Folkungabygdens fruktindustri i Väderstad, trodde jag först var en vanlig 33 cl. Men den rymmer ca 45 cl, är 23,5 cm hög och är tillverkad av Årnäs. Jämför med Hammar -49 bredvid.
    Bifogade filer
    Last edited by Per; 2006-01-18, 09:46.

  • #2
    Den typen ser man emellanåt, Årnäs Glasbruk har tillverkat mängder av s.k. vattenflaskor. Många av dem har inget med standardisering att göra, beställaren har väl fått det begärda helt enkelt. Kul etiketter på dina flaskor!
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Raketflaska

      Denna designades av Sigvard Bernadotte för Ramlösa. Tillverkad av Hammar 1959 och rymmer ca 2 dl.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Kronolja

        Jag fyller på med halvgamla flaskor som kanske intresserar någon

        Denna för kronolja från Reymersholm har en intressant förslutning. Är den ursprunglig eller har den tagits från någon annan flaska?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Jag tycker mig ha en minnesbild av denna gamla förslutning, så jag tror den är original
          mvh

          Comment


          • #6
            Cool cola!

            Fin Pepsiflaska från gissningsvis slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Tillverkad av Surte.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Kronoljan torde ha sin orginalförslutning då jag har en exakt lidadan på min kronolja.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Kul att det rör sig lite även här på "Moderna Avdelningen". Jag köpte lite flaskor igår och fick med denna på köpet. Jag har ägt en tidigare men kommer inte ihåg vad den hade innehållit ? Den är märkt i botten med Å för Årnäs samt tre stjärnor. Vad tror ni om ålder och eventuellt fd innehåll. Någon sorts Cola och 50-60 tal ?
                Bifogade filer
                Last edited by Björn L; 2007-09-14, 23:00.
                Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                Comment


                • #9
                  Björn, har sett den flasktypen med etikett "Rio-cola". Första hälften av 50-talet bedömer jag.

                  Comment


                  • #10
                    Tack för infon Per !
                    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                    Comment


                    • #11
                      Apropå nyare flaskor fann jag för en tid sedan en cocacolaflaska jag aldrig sett tidigare. Den var en specialutgivning inför OS i Atlanta 1986! All text och information satt i glaset så där var ingen etikett. Lite kuriosa såhär på moderna avdelningen.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Kastrup men årtal?

                        KG för Kastrups Glasverk. Kan 64 nedtill stå för årtal?
                        Flaskan är en svensk standard 33 cl.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                          KG för Kastrups Glasverk. Kan 64 nedtill stå för årtal?
                          Flaskan är en svensk standard 33 cl.
                          Kastrup Glasværk anvendte denne mærkning (sammenskrevet KG) i perioden 1950-67 - så 64 er sikkert fabrikationsåret og 8 må være formnummeret.
                          Får man se en "svensk standard"?
                          Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                          Min hemsida: www.antikflasker.dk

                          Comment


                          • #14
                            Om BjörnL vill komplettera flaskan med etikett så finns det ofta Rio Cola etiketter till salu på Tradera.
                            Just idag och nu finns två till salu.

                            Comment


                            • #15
                              Svensk standard

                              Självklart Plyng! Här är tre stycken till höger, just dessa är från Borensberg (nedlagt 1952).

                              Den danska flaskan skickade jag ut i cirkulation igen igår, dvs. pantade den.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X