Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moderna avdelningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Fin liten "provburk" som nog aldrig varit ute i handeln.
    Snarare från Separators laboratorium, dessutom lite för
    gammal för "den moderna avdelningen".

    Comment


    • #32
      Härförleden vid ett besök i Limmared kunde jag köpa ett antal roliga tomglas för ett facilt pris. Och här är ett från 1992. Amadeus för Åkessons Vinhus var ju inte så framgångsrikt här http://www.akessonvin.se/historien-om-amadeus/. Men 1992 fick PLM pris för bäst i klassen! PLM L03 står det i botten.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Det är naturligtvis roligt att Fa Åkesson försöker blåsa liv i den svenska vintillverkningen, och det verkar som det går bra för dem. Den som vill veta med om svensk vintillverkning i ett historiskt perspektiv, rekommenderas att läsa boken: Af en inländsk drufwa, av Katarina Nordli.

        Texten i länken ovan leder FEL, FEL och åter FEL!!!
        Detta med avseende på påståendet att Åkessons är först med mousserande vin i Sverige.
        Ända fram till 1970-talet tillverkades ett helsvenskt mousserande vin enligt champagnemetoden på Knutstorp gård i Småland. Knutstorps egendom ligger ganska nära Eksjö och råvaran till vinet var vinbär och krusbär. Knutstorps sparkling fanns i två kvaliteter - torr och söt. Jag tror tillverkningen startade omkring sekelskiftet 1900. Den första vinmakaren hette Groms. Vinet fanns som sagt att köpa hos Systembolaget (tror varunummret var 7715-16) en bit in på 1970-talet.

        Comment


        • #34
          Tack HgF men länken handlar om flaskan och inte innehållet. Det är väl känt att Knutstorps Sparkling gjordes av vita vinbär och såldes på Systembolaget men på vilka flaskor och vem tillverkade dem? http://www.nassjo.se/Om-kommunen/Nae...orps-herrgaard

          Comment


          • #35
            Den siste (senaste) vinmakaren på Knutstorp - Bertil Wärnberg - finns kvar där fortfarande. Han kanske kan svara på frågan om vem som gjorde flaskorna.

            Comment


            • #36
              Hur hm - hm -svårt skall det vara att fotografera flaskor i klarglas?
              Med läshjälp kan man dock se att det i en båge över ett äppelträd står "Kiviks Musteri". Hur tydligt som helst ser man att flaskan kommer från Limmared med PLM och L 20.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Okänd märkning

                Trodde jag hade sett alla märkningar på de 33 cl standardflaskor av alkamodell som cirkulerar/har cirkulerat i Sverige, men denna är obekant för mig. Profil av gran med ett utdraget S i mitten. Formnummer på sidan, ingen annan märkning.
                Click image for larger version

Name:	Gran i botten.jpg
Views:	1
Size:	70,3 KB
ID:	568504
                Tippar på 1960- eller 1970-tal. Förslag på glasbruk, någon?
                Tillägg: jag hittade svaret själv, den är östtysk.
                Last edited by Per; 2018-06-13, 10:40.

                Comment


                • #38
                  Förbryllande

                  Click image for larger version

Name:	arnas konstig.jpg
Views:	1
Size:	81,5 KB
ID:	571436
                  Denna svagt gulgröna 33 cl av standardmodell blir jag inte riktigt klok på. På halsen finns ett A omgivet av de tre "stjärnorna".Kan inte se någon ring ovanför A:et (tydligen ingen flaska från Årnäs alltså) och det går heller inte att se någon årsbokstav under A:et. Flaskan är av den tyngre sorten, före 1949, och jag bedömer att den är tillverkad i en halvautomatisk maskin. I botten formnumret. Kan det röra sig om ett av de små Arbogaglasbruken som fanns på 30-talet, i så fall det som var i drift fram till 1939? Men hade inte det glasbruket endast manuell tillverkning? På alla Årnäsare med halsmärkning jag har, syns mer eller mindre tydligt en ring ovanför A:et, dessutom har de inte formnumret i botten och Årnäs blev helautomatiserat i början av 1930-talet...

                  Comment


                  • #39
                    Två flaskor från Finland - nja, det stämmer kanske bara till hälften....? Den ljusgröna med patentkork torde väl vara en omärkt från Årnäs? Men etiketten är från Finlands bryggeri i Kristianstad tillhörande AB Skånebryggerier..... samma som den här men är inte "uppfriskande och stimulerande" https://reflex.regionmuseet.se/items/show/21619.
                    Den mörka ölflaskan kan jag inte heller härleda var eller vem som tillverkat. Innehållet är däremot väl dokumenterat: Rousal Brygghus Pils 33 cl och från 2013. Rosalalandet i sydvästra Finland.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2019-08-13, 17:13.

                    Comment

                    Working...
                    X