Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 "svarting" - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"svarting"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "svarting"

    Har i arla morgonstund läst två böcker om glasbruk. Den första med titeln: Rejmyre-utpost i glasriket. Jo, Rejmyre stavas så. Den andra: Glasfolket- Buteljglasbruket i Hammar 1854-1930.
    Böckerna handlar väl inte direkt om flaskor och buteljer utan mer om glasbruket, arbetet och arbetsförhållande. Nog så intressant tycker jag.
    Nu till frågan. I den sist nämnda boken finns en liten liten bild över Hammars sortiment. Den ännu mindre texten nämner en flaska kallad "svarting" vilket måste innebära att den var svart eller nästan svart. I texten om flaskan står att den var ett misslyckat expriment 1917. Frågan är om ni glaskunniga vet om flaskan var i cirkulation eller om det bara var ett expriment som aldrig kom ut på marknaden.

  • #2
    Har inget svar på din fråga men har en liten fundering.
    Hur långa morgonstunder har du egentligen?
    Jag hinner knappt läsa morgontidningen på morgonen.

    Comment


    • #3
      Första kaffet drickes vid fyra halvfem på morgonen. Samlar inte direkt buteljer men finns den svarta på marknaden skall jag börja och inte ge mig förrän jag har en i handen.

      Comment


      • #4
        Nu vet jag ju inte hur din flaska ser ut men här är en tråd med "svartingar".

        Comment


        • #5
          Borde jag naturligtvis skrivit. Det är en knoppöl.

          Comment


          • #6
            Visst har dessa varit på tapeten förut. Varsågod:

            Comment


            • #7
              Där var den. Sökte på en del sökord men svarting var inte något av dom. Borde jag tänkt på. Man får tacka E.B. Då blir till att leta efter en.

              Comment


              • #8
                En flaska som är så mycket brun att den vid en första anblick ser svart ut är inte gjord i svart glas. Svart glas har en helt annan lyster och man kan inte ens se solen lysa igenom om man håller flaskan mot den. Har i min ägo en helflaska av engelsk modell som är gjort i helt och hållet svart glas, den borde logiskt ha tillverkats för att innehålla porter vilket ansågs vara extra känsligt mot solljus. Vad jag minns är detta den enda svarta ölflaska jag sett vilket, i alla fall i mina ögon, gör svarta ölflaskor ovanliga. Medicinflaskor däremot kan dyka upp emellanåt i svart glas.

                Jag gillar svart glas men en bekant tycker det är otäckt, det känns som det stirrar på mig säger han. Kanske är svart glas lite mystiskt och speciellt med tanke på så olika känslomässiga reaktioner.
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

                Comment


                • #9


                  Hade tur att få tag på några och skulle gärna vilja veta mer om boken du läst. Den borde ju gå att fjärrlåna från vårt förnämliga kommunbibliotek. Finns lite att läsa på länken ovan.

                  Comment

                  Working...
                  X