Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tysk? skön form och färg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tysk? skön form och färg

    Lite tråiga bilder men förhoppningsvis kan ni hjälpa mig på traven och komma fram till var denna, i mitt tycke formsköna vasen, kommer ifrån. Den är ca 12-13 cm hög och har en matt glasyr, typ Gefles Mangania ungefär. Den i godset ristade/stämplade signaturen har jag svårt att tyda, i varje fall den första raden. Den kan börja med "Lie....", andra raden "handarbeit" och tredje raden "123".

    Vad tror Ni?
    Bifogade filer

  • #2
    Det kan ju vara någonstans i hela den tyskspråkiga regionen... Rent allmänt kan man säga att keramik från mindre verkstäder/ateljéer är oerhört svåra att bestämma. Det är svårt redan i Sverige (kolla gärna i Vingedals bok "Porslinsmärken" och lägg till alla som sitter och drejar temuggar, souvenirer mm runt om i Sverige). Keramik är en så enkel och grundläggande produkt att tillverka att det är svårt att hålla reda på alla. (Till skillnad från glas och porslin, som kräver en större anläggning och större investeringar).

    Jag kan tillägga att jag inte känner igen signaturen. Det som är lite förbryllande är numret längst ner som troligen är ett modellnummer.

    Comment


    • #3
      Gissa i kapp

      Blev så frestad att jag måste lägga in denna bild. Passa på att gissa var denna kommer ifrån ? Storlek ca 19 cm hög.
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Äjth
        Blev så frestad att jag måste lägga in denna bild. Passa på att gissa var denna kommer ifrån ? Storlek ca 19 cm hög.
        Rörstrand, Stålhane gissar jag på.

        Comment


        • #5
          E.B du är i rätt land i varje fall.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Kan ju vara varifrån som helst... Själva formen är universell! Finns ju t.ex. som glas med liten snip har jag själv sett här på forumet (och ibland är det Blomberg, ibland Franck...).

            Den verkar vara ljusare på insidan, så jag tror det är lergods, Kanske Bo Fajans?

            Att bedöma keramik utifrån en bild är inte alls lätt! Däremot kan man nästan stänga ögonen när man håller dem i handen.

            Comment


            • #7
              Ja den är ljusare på insidan, rödglaserad och du har så rätt så rätt Peter, jag blir impad. Det är Bo Fajans.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment

              Working...
              X