Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Unik Stålhane

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Man ser också att numreringen som finns under unikatet i signeringen också finns i orginalbeviset från Rörstrand.

    Comment


    • #17
      Här är bilder på en del av det ateljégods jag har av Stålhane. Man kan lätt känna igen denna typ av gods på stilen utan att titta under på signeringen. De har en speciell stil tycker jag både formmässigt, vad gäller glasyr och mönster. Här har Stålhane tagit ut svängarna lite mer iallafall än i dussingodset. Signeringen har ni ju redan sett exempel på så bild på det hoppar jag över.

      Det är ju otroligt märkligt att unikatgods och ateljégods inte värderas högre gentemot dussingodset som gjordes i stora upplagor och oftast var gjutna i formar. Medan det här godset var handdrejat. Ett uttryck för människors formsmak eller okunskap, vad vet jag....
      Bifogade filer
      Last edited by Jonny Mårtes; 2008-01-27, 10:46.

      Comment


      • #18
        Mycket bra inlägg av Jonny, tack.
        --eller hur det nu va.

        Comment


        • #19
          En gör så gott en kan de få gånger man har tid :-)

          Comment


          • #20
            Jag fyller på den här informativa tråden med den här.

            Mvh
            Emil
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Grattis!!

              Vill du göra av med vasen, så får den gärna flytta hit
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #22
                Unikat Designhuset

                Håller med Emil om att tråden är informativ och bra. Får därför bidra med min Stålhane, inköpt idag för 25kr.
                Mycket ristad information under som jag inte förstår. MVLLM ser det ut som, trodde det var årtalet. Men
                inte ens på grekiska får jag ihop det. Sedan har vi 20% och +16. Till sist AU (kanske ingår guld i glasyren) ?
                420 borde väl vara ett ordningnummer..........
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Ja, det var mycket information...

                  I inlägg nr elva i den här tråden står det att "märkningen på Stålhanes unika keramik brukar ha 1-2 bokstäver och 1-3 siffror i kombination". Om det stämmer så borde väl AU 420 vara ett unikatnummer.

                  Comment


                  • #24
                    Men i inlägg 2 här så skriver Kaptenen om glasyren och ingående mineraler, AU kanske kan stå för guld
                    då tänkte jag som inte har någon koll alls på vad Designhusets eller Stålhanes signeringar står för.....

                    Comment


                    • #25
                      Ah, en Stålhanetråd till...

                      Vi är två då, som inte har någon koll alls. Men du kan mycket väl ha rätt.

                      Men om jag får lov att vara lite kinkig med detaljerna så är väl förkortningen för guld Au inte AU som det ser ut att stå på vasen.

                      När jag nu ändå är i farten och gissar vilt så kan jag väl fortsätta med det, riskerar ju bara att göra bort mig... Det kanske inte står MVLLM utan MULLM istället. Kan det då vara en förkortning för mullmalm? Jag har inte riktigt koll på vad mullmalm är, men det verkar vara söndervittrad malm, kanske går detta att använda i glasyrer. CHS har kanske använt mullmalm i glasyren (20%?).
                      Last edited by hugo2; 2013-06-10, 23:46.

                      Comment


                      • #26
                        Någon sorts järnoxid verkar det ju vara, mulligt om Du har rätt.

                        Comment


                        • #27
                          Blå vas

                          Ramlade över den här. Är de någon som vet mer om den? Har letat med lupp på nätet men hittar inget..

                          Click image for larger version

Name:	IMG_6694.jpg
Views:	1
Size:	41,1 KB
ID:	548162

                          Click image for larger version

Name:	IMG_6696.jpg
Views:	1
Size:	36,9 KB
ID:	548163

                          Comment


                          • #28
                            Blank harpälsglasyr

                            Påminner om Swen Wejsfeldts glasyrer tycker jag.

                            Oj, oj vad stort det blev.................................,
                            ett tips scrolla ner bilden till 50% så blir det bra.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              En flaska eller möjligen vas är denna 11 cm höga keramik från Rörstrand som jag hittade igår. Form : Carl-Harry Stålhane och Dekor: Aune Laukkanen. Unik står det men jag skulle vilja veta vad det svarta som är övermålat döljer!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Unikatnumreringen

                                I’m a real mean bitch!

                                Comment

                                Working...
                                X