Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Unik Stålhane

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Unik Stålhane

    Hej
    Jag har två unika stålhanar där unikatnumret är överslipat. Kan inte se någon defekt som motiverar. Kan någon förklara för mig varför man har gjort så? Finns ingen förklaring i stålhaneboken. Där antyds istället att de unika grejor som inte dög slogs sönder.
    Sen undrar jag om någon vet vad de där siffrorna står för.
    www.starkeld.com

  • #2
    Unika grejer har haft ett bifogat cerifikat av typen "Härmed intygas att denna rörstrandsprodukt med nummer xxxxxxx är ett unikt konstobjekt..." mm.
    Bortslipade nummer verkar konstigt. Numren tillkom ju först efter sista kvalitetskontrollen. Kan det ha varit den tidigare ägaren som gjort det? Kommer de från samma ställe?

    Comment


    • #3
      Det är 2:soetering, jag har keramik av Hertha Bengtson och Einar Lynge-Ahlberg, även där är unikatnumrering bortslipad på samma sätt.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Är numrena ristade före glasyrbränningen?

        Comment


        • #5
          På Hertha Bengtson keramiken är märkningen målad innan bränning.
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #6
            På unik Stålhane keramik är märkningen ristad innan bränning.
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
              På Hertha Bengtson keramiken är märkningen målad innan bränning.
              Är även numret målat?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Är även numret målat?

                Ja, det är målat, se bifogad bild.
                Bifogade filer
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #9
                  Aha, inte "bort"slipat då... Då förstår jag vad ni menar. Mer som ett andrasorteringsstreck...

                  Comment


                  • #10
                    Hur ser unikatmärkningen ut på stålhanes pjäser? Och är det T 101 som betyder unikt på HB:saker? Har en del modernare keramik men har inte samlat så jag har ingen koll på vad som är vad.
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • #11
                      HB skålen är från 1960 och T 101 unikatmärkningen, märkningen på Stålhanes unika keramik brukar ha 1-2 bokstäver och 1-3 siffror i kombination, (större produktion).
                      Bifogade filer
                      Last edited by Maria; 2008-01-11, 20:31.
                      I’m a real mean bitch!

                      Comment


                      • #12
                        Och jag som trodde att när det stog Stålhane istället för CSH så var det en mindre produktion, unikat hade jag inte en tanke på att det fanns. Som sagt, på det här området är jag ett blåbär men imorgon skall jag vända på de få vaser jag har.
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #13
                          Sen finns Stålhane atelje produktion (lite mindre serier), då är dom märkta Atelje och CHS-e.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Maria; 2008-01-12, 14:27.
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #14
                            Orginalbevisen som följde med unikaten finns i lite olika grafiska varianter. Här är exempel på två av dem.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Unikaten är ju också ofta lite mer "spejsade" medan ateljégodset har en speciell stil man lätt känner igen.

                              Här är tre av de unikat jag har av stålhane och undersidan av dem (ursäkta att det är lite dålig skärpa).
                              Bifogade filer
                              Last edited by Jonny Mårtes; 2008-01-27, 11:46.

                              Comment

                              Working...
                              X