Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: Unik Stålhane

Unik Stålhane

Hej
    Jag har två unika stålhanar där unikatnumret är överslipat. Kan inte se någon defekt som motiverar. Kan någon förklara för mig varför man har gjort så? Finns ingen förklaring i stålhaneboken. Där antyds istället att de unika grejor som inte dög slogs sönder.
    Sen undrar jag om någon vet vad de där siffrorna står för.

Unika grejer har haft ett bifogat cerifikat av typen "Härmed intygas att denna rörstrandsprodukt med nummer xxxxxxx är ett unikt konstobjekt..." mm.
    Bortslipade nummer verkar konstigt. Numren tillkom ju först efter sista kvalitetskontrollen. Kan det ha varit den tidigare ägaren som gjort det? Kommer de från samma ställe?

Det är 2:soetering, jag har keramik av Hertha Bengtson och Einar Lynge-Ahlberg, även där är unikatnumrering bortslipad på samma sätt.

Är numrena ristade före glasyrbränningen?

På Hertha Bengtson keramiken är märkningen målad innan bränning.

På unik Stålhane keramik är märkningen ristad innan bränning.

Citat Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
    På Hertha Bengtson keramiken är märkningen målad innan bränning.
    Är även numret målat?

Citat Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Är även numret målat?

Ja, det är målat, se bifogad bild.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Aha, inte "bort"slipat då... Då förstår jag vad ni menar. Mer som ett andrasorteringsstreck...

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hur ser unikatmärkningen ut på stålhanes pjäser? Och är det T 101 som betyder unikt på HB:saker? Har en del modernare keramik men har inte samlat så jag har ingen koll på vad som är vad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •