Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PO Ström

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • PO Ström

    Denna lilla vas har jag tidigare haft med både Alsterfors-etikett och signatur "P. Ström". Denna saknar båda. Om signatur saknas betyder det att det är andra sortering? Hittar inga fel på den nämligen.
    Har vasen något namn?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Det finns ett otal liknande former som denna men vet inte med mig att jag hört ngt namn på Ströms objekt. Kolla noga under, det borde finnas en signatur, om inte, är det nog möjligt att det är 2:a sort. Kan du se om där finns anledning till att det kunde vara 2:a sort?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Äjth
      Det finns ett otal liknande former som denna men vet inte med mig att jag hört ngt namn på Ströms objekt. Kolla noga under, det borde finnas en signatur, om inte, är det nog möjligt att det är 2:a sort. Kan du se om där finns anledning till att det kunde vara 2:a sort?
      Har synat med lupp efter både signatur och defekter. Nada!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Hr denna utlagd på Tradera och har fått ett medelande som säger att det är Flygfors och har sett en vas med denna etikett. Jag har haft en likadan i orange som var signerad "P Ström" och med Alsterfors-etikett. Har denna modell förekommit på flera glasbruk?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Ström-vas

          Njae - Flyfors gjorde väl inga vaser som är exakt lika PO Ström? Verkar lite osannorlikt. Jag har en lika din fast högre med etikett (den som "torkar" och trillar bort så bara klistret blir kvar... ) men utan signatur under. Vad jag har hört - men aldrig fått bekräftat - är att Ström själv bara signera de vaser han själv gillade och de andra fick "bara" en etikett. Även om de inte var sekunda. Så kanske är fallet med din vas. Snygg är den i alla fall! Hälsn. A Antik

          Comment


          • #6
            Vasen som du frågar efter är formgiven av P O Ström och tillverkad vid Alsterfors glasbruk. Den har modellbeteckning S 5053/14. Modeller av Ström förekommer både med märkning (signering) och utan, kan bero på tillverkningsperiod eller att det är en andrasortering.

            S = Ström 5053= artikelnummer 14= höjd eller diameter, i detta fall höjd.

            Formarna såldes efter brukets konkurs och kan då senare ha tillverkats vid något annat glasbruk, okänt vilket...

            Comment


            • #7
              Tack så mycket för svar!

              Eftersom personen intygar att hans vas har en lygsfors-etikett kanske vi har en ledtråd till vart formarna tog vägen.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment

              Working...
              X