Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Negern Pettersson"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Negern Pettersson"

    En fantastisk målning



    och en lika fantastisk historia i denna (nästan lika fantastiska blogg):

    OBS! Läs den från slutet längst ned på sidan (äldsta inlägget sist).
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Man blir alldeles stum. Både av levnadsödet och av forskargärningen. Och filosofisk! Är det meningen att Internet en gång för alla ska ta bort alla osäkerheter, traderingar och minnesluckor?

    Tack för en gripande stund med Negern Petterssons 15 minuter i rampljuset...

    Comment


    • #3
      Det känns lite smörigt att ofta instämma med Peter S, men han sätter ord på det jag inte själv får ur mig.
      Pettersson vilar nu på mitt skrivbordsunderlägg.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Äsch! Vi kan väl smöra lite för varandra... Nästa gång håller jag med dig!

        Comment


        • #5
          Kul att min historia gillas!

          Tack för uppskattande referenser och kommentarer. Hittade dem av en slump.

          Kan idag meddela att jag och mina" åtta små negerpojkar" spelats in av Antikrundan för att sändas i vår. Förhoppningen är att därigenom lokalisera fler konstverk föreställande "Negern Pettersson". Har påbörjat en katalogisering.

          Alla tips mottages med tacksamhet!
          Mvh
          MATS WERNER

          Comment


          • #6
            Höll på att säga något dumt om att jag måste ta tillbaka allt jag sagt om Internets förträfflighet eftersom sidan inte längre finns kvar. Men det visade sig att den bytt namn. Försök här istället:

            Comment


            • #7
              Hallå Mats,
              Tack för att fick lära känna Pettersson och ta del av din imponerade forskning och fina beskrivningar. Känner så väl igen snubben
              men kan inte placera honom, tyvärr. Det finns väl knappast några reproduktioner? Kanske får jag bilden för ögonen efter att ha stirrat mig blind
              på din sida
              So long..

              PS. Vilken expert ska analysera Pettersson på rundan?

              Comment


              • #8
                Vacker målning och en fantastisk men bitvis tragisk historia. Pettersons utseende fick mig genast att tänka på den amerikanska skådespelaren Danny Glover.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ja det var en verklig look-a-like! Mannen på målningen, Petterson har en tidsenlig frisyr, helt up-to-date
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Kul o få se på antikrundan igår!!!

                    Comment


                    • #11
                      hej mats jag har en av tavla med pettersson

                      Ursprungligen postat av Mats Werner Visa inlägg
                      Tack för uppskattande referenser och kommentarer. Hittade dem av en slump.

                      Kan idag meddela att jag och mina" åtta små negerpojkar" spelats in av Antikrundan för att sändas i vår. Förhoppningen är att därigenom lokalisera fler konstverk föreställande "Negern Pettersson". Har påbörjat en katalogisering.

                      Alla tips mottages med tacksamhet!
                      Mvh
                      MATS WERNER
                      hej mats det var ett intresannt reportage om pettersson jag har en pettersson målad av johan krouthen . en stor målning med ett gammalt brev på baksidan som berättar om hans namn o vem han var.meningen var att jag skall sälja tavlan på vårkvaliten på skånes auktionsverk i maj . det var därför jag hittade denna sidan när jag letade på negeren pettersson. men i går ringde jag andreas killen som jobbar på antikrundan ,för att fråga om han hadde ditt namn mm . men det hade han inte. men det löste sig hör gärna av dig mvh göran lindell

                      Comment


                      • #12
                        "Svarte Peder/Negern Petterson – från Cayenne till Nationalmuseum"

                        Roligt att åter läsa de uppskattande kommentarerna. Därför en glädje att meddela att min bok med rubr. titel kommer att släppas inom någon månad och kommer sedan att finnas hos alla nätbokhandlare och för beställning även i vanliga bokhandeln (somliga kanske rentav kommer att lagerhålla den). I boken ingår också en utförlig katalog över de 43 konstverk med Pierre Louis Alexandre som modell som jag då hade lyckats finna och/eller lokalisera. Nu i helgen dök av en slump ytterligare två verk upp, varav det ena åtminstone gjorde mig extra glad eftersom det var en "bror" till min fina ärvda målning av Karin Bergöö. Den "nya" konstnärinnan Alma Holsteinson satt tydligen alldeles bredvid Karin Bergöö under sittningen på Konstakademien. Den andra nya målningen har jag ännu inte fått någon bild på.

                        Roligt var också att Antikrundan i februari i år repriserade inslaget med mig och mina "negerpojkar" från 2012 som exempel på samlande. Samtidigt som en recensent i Dagens Nyheter i en artikel om en elevuställning på Konstakademien efterlyste information om just Pierre Louis Alexandre. Dessutom torde Anders Zorns akvarell av "Petterson" finnas med i Nationalmuseums stora utställning som öppnar nu. Nationalmuseum köpte för ett par år sedan in sin egen första "Petterson" (en byst av Verner Åkerman) för dyra pengar.....
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Missat meddelande!

                          Ursprungligen postat av rolex Visa inlägg
                          hej mats det var ett intresannt reportage om pettersson jag har en pettersson målad av johan krouthen . en stor målning med ett gammalt brev på baksidan som berättar om hans namn o vem han var.meningen var att jag skall sälja tavlan på vårkvaliten på skånes auktionsverk i maj . det var därför jag hittade denna sidan när jag letade på negeren pettersson. men i går ringde jag andreas killen som jobbar på antikrundan ,för att fråga om han hadde ditt namn mm . men det hade han inte. men det löste sig hör gärna av dig mvh göran lindell
                          Hej Göran!

                          Det var ju trist detta att jag missat detta meddelande från 2013. Men vi hade tydligen kontakt på något sätt ändå för jag hade antecknat Dig som ägare då. Men sedan verkar det som om tavlan såldes två gånger till i rask följd med en enorm prisstegring. "Petterson-effekten" kallar jag den. Nationalmuseum ville köpa in sin första egna "Petterson" och trodde sig göra ett fynd när en byst av den relativt okände skulptören Verner Åkerman ropades ut för rimliga 2.500:-. Men de fick betala över 40.000:-.... Så själv har jag inte råd att köpa fler och när min bok nu kommer ut om någon månad så kommer jag istället att sälja 10 eller 11 av mina 13.

                          Allt gott!
                          MATS WERNER

                          Comment


                          • #14
                            Hej Mats kan du lägga upp bilder på dom du äger, det skulle uppskattas

                            Comment


                            • #15
                              Mina "Pettersöner"

                              Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                              Hej Mats kan du lägga upp bilder på dom du äger, det skulle uppskattas
                              På min blogg: https://matswerner.blogg.se/category...ettersson.html finns de flesta nu kända konstverk med modellen Pierre Louis Alexandre. T.o.m. nr 40. Men sedan dess har ytterligare fem verk kunnat upptäckas. Själv äger jag 13 av dessa. På bloggen finns alla avbildade. De senaste kommer att läggas ut snarast.

                              Comment

                              Working...
                              X