Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bocksbeutel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Dagens fynd

    Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
    Generellt sett, ju mer handgjort örat är, och desto högre upp på halsen överändan sitter, desto äldre är flaskorna. Puntelmärke kan finnas fram till c:a 1880. Ovanstående enligt av mig tillgänglig litteratur, och det stämmer säkert för logikfaktorn är hög.
    Detta öra liknar inget av de andra........... Mer bilder i morgon. Vilken överända ?.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2011-11-20, 22:48.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Här kommer min Bocksbeutel, min första, vet inte om jag ska behålla den, den följde med i en låda med lite annat smått och gott. Jag vet ingenting om dessa förutom det jag läst här, förstår att de med puntelmärke är äldst och att hänkeln sitter högre upp på de äldre exemplaren. Hänkeln på min är liksom "rullad" och halsen är ganska sned, någon som vågar sig på att gissa eller vet vilken tidsperiod det kan röra sig om?
      Mvh Simco
      Hittade min första igår. Den liknar Din mest av tidigare visade tycker jag, Simco. Örat saknar fäste upptill och färgen går nästan över från brunt till rubinrött. Det stod några fula plastblommar i på loppisen, ut med dom och simsalabim, en vacker Bocksbeutel för 20kr.

      PS Örat är rullat och det finns inget som helst fäste upptill, man ser en skugga på bilden som man kan låta lura sig av. Flaskan är gjord i tredelad form men formskarvarna är så tunna att det är nästan, för att inte säga helt omöjligt att få skarvarna på bild. Den vågräta skarven är långt ner på den tjockaste delen av flaskan och går i en böj, den lodräta är mitt på kortsidorna och går nästan ända upp till där halsen börjar. Flaskan rymmer ca 1/4 K.
      Såg en liknande på glashistoriskt sällskap, Steinwein och troligen dansk påstod de.http://www.glashistoriskselskab.dk/i...Steinwein-4692
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2011-11-21, 23:11.

      Comment


      • #48
        Grattis till din första Bocksbeutel!

        Handtagen på våra Bocksbeutlar ser ut vara tillverkade eller ditsatta på samma vis. Som en rullad glas-"sträng". Min har inte heller något fäste upptill men rullen har smält ihop nedtill, på din är det en tydlig "flärp" som sticker ut nedtill. Färgen ser också ut att stämma väl, från brun/svart till rubinrött när ljuset lyser igenom.
        Det här med de korrekta glastermerna har jag fortfarande inte kläm på vilket märks tydligt.
        Jag skulle gissa på att våra är från samma tidsperiod, slutet av 1800+-10 år.

        Jag älskar när dom sätter tygblommor i fina saker på loppisarna. Detta kamouflerar själva föremålet. En dam på loppis tittade bekymrat på mig när jag skulle köpa en sådan vas
        -Tygblommorna ingår inte i priset, sa hon.

        Härlig svans på bocksbeuteln du visar i länken! Den intilliggande tycker jag liknar våra mer, lite kortare hals och liknande ihopsmältning nedtill på handtaget som min.



        Hoppas du får svar från någon mer initierad vad gäller Bocksbeutlar.
        Last edited by simco; 2011-11-22, 07:51.

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Grattis till din första Bocksbeutel!

          Härlig svans på bocksbeuteln du visar i länken! Den intilliggande tycker jag liknar våra mer, lite kortare hals och liknande ihopsmältning nedtill på handtaget som min.



          Hoppas du får svar från någon mer initierad vad gäller Bocksbeutlar.
          Tack Simco, jag är glad över svaret från Dig också ska Du veta. PS Tycker nog min har lite längre hals än den Du visar, men den är inte "otvättad". Hur lång är "Din" tvättade hals? Min är totalt drygt 8cm och 5cm ner till överkanten på "örat".
          Last edited by prylsnubben; 2011-11-22, 11:40.

          Comment


          • #50
            Tack för det!

            Halsen på "min" Bocksbeutel är ca 7cm och 4cm till örat så du vinner!

            Din är nog en hybrid, eller produkten av ett giftermål mellan de två beutlarna i länken.

            Den jag hade har överlämnats till en mycket glad dam som börjat samla på gamla flaskor. Det gick ju inte heller att ta bort de torkade blommorna från den, eftersom de satt fastetsade på utsidan.

            Comment


            • #51
              Ett nytillskott till min samling.
              Inget speciellt med utformningen.
              Hänkeln ser relativt ny ut.
              Det som gör att jag köpte den var botten.
              7 rökpukter. Det har jag inte sett förut.
              Vad tror ni om ålder??
              Bifogade filer

              Comment

              Working...
              X