Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanske jugend?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kanske jugend?

    Mystisk glasvas, 29cm hög, med symetriskt mönster av bubblor. Färgen går från dimmigt mossgrön till klar gulbrun. Den gröna färgen kommer igen högst upp vid kanten.
    Jag tycker själv att den verkar vara från tidigt 1900-tal med tanke på form och färg, lite jugendkänsla. Vad gäller ursprung så vågar jag inte spekulera, kan vara svensk men lika gärna någon annastans ifrån.
    Inköpt för en 100-lapp av ren nyfikenhet.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Har fått indikationer på att det kanske inte är jugend. Det är kanske Johansfors?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Färgen påminner mest om vissa 70-talssoffor i plysch...

      Comment


      • #4
        Lyfter denna fråga.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Har fått lite information om vasen från Börje Åkerblom.

          Han kan inte identifiera någon formgivare eller glasbruk, men tror att den är tillverkad på 1930-talet.

          Vasen är utförs med spikoptik som Börje förklarar så här:
          "Spikoptik: de små tätt sittande luftbubblorna som är runt vasen är gjorda med spikoptik, man använder en form där spika, vassa piggar sitter i en tät ordning, man trycker det varma glaset som är på glasblåsarpipan i formen och trycker till. Sedan stänger man in de små fördjupningarna med ett nytt anfång av glas, innan man blåser upp föremålet till den önskade formen. Fördjupningarna framträder sedan som små luftbubblor i glaset, detta kallas för spikoptik. Finns flera andra sätt att göra spikoptik på bl.a. att man sticker med spikar fast satta på en träklubba, stång. Det är lite beroende på hur man vill ha optiken placerad.

          Du har kanske sett Vicke Lindstrands modeller med luftbubblor i jämna linjer, eller Johansfors sejdlar, även detta är utfört med spikoptik."
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Tack för trevlig information.

            Comment


            • #7
              Bottnen, Bottnen! 30-tal skulle förvåna mig mycket! Ni har en förmåga att få vissa prylar till att bli lite för gamla. Och det är ju kul om så verkligen varit fallet. Typisk blaha botten skulle jag misstänka, det är kul att inte vara sååå optimistisk om andras prylar.
              BAY har ju viss "nytta" av att vara lite optimistisk, det är ju så roligt när folket har lite klass på deras loppisfynd.

              Comment


              • #8
                Varför skulle det inte vara 1930-tal?
                Hur ska botten se ut enligt dig? Dela med dig av din kunskap!
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Jag vet inte men om man ser bottnen kanske det skulle trollas bort vissa tvivel.
                  Jag vet inte men känsla får styra som vanligt.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av 766
                    Jag vet inte men känsla får styra som vanligt.
                    Aaah! Precis som när min känsla sa jugend.
                    Kanske jag lägger in en bild på vasens undersida bara för att göra dig glad 766.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Chansen att någon bli glad efter att du producerat bild på undersidan är nog liten. Men lite glad blev jag nu när du verkar ha tagit ditt förnuft till fånga.

                      Comment


                      • #12
                        Fångat förnuft vet jag inte om jag har?
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Vi hoppar över bild, den är förmodligen inte slipad i bottnen och då tycker inte jag att den är något äldre än 1970.
                          Varför skall man klydda till det mer än nödvändigt?
                          Ser väl riktigt sådär dassig ut i bönn som t.ex. Höglund.

                          Comment

                          Working...
                          X