Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gamla kan dessa kandelabrar vara?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur gamla kan dessa kandelabrar vara?

    Hittade dessa på en loppis och slog till på en gång.

    De är 59cm höga.

    Väger cirka 12kg/st

    Vad jag skulle vilja veta är vad de kan vara gjorda av för material och hur hög ålderna kan vara.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag skulle tro att elekrifieringen är original och att de troligen är 1950-60-talet som äldst. Men strömbrytarna är inte vanliga här. Jag skulle gissa på Italien.

    Comment


    • #3
      Ja, den kan nog vara original. Men från början tror jag faktiskt att de endast har vart avsedda för ljus då brickorna som ligger i ljushållarna inte alls ser så väldigt gamla ut om man jämnför med de andra sakerna.

      Jag kommer dock att byta ut elen och få den fin, så att jag vågar använda dessa.

      Vad tror du det kan vara för material?

      Comment


      • #4
        Håller i stort med Peter. En eller flera bilder på undersidan och gängorna gör det lättare. Elen ser lite eftermonterad ut. Kablaget är dock draget inuti så de är säkerligen för el från början. Metallen kan vara bronserad vitmetall eller troligare mässing. Kvaliteten på gjutningen och efterarbetet är inte speciellt väl utfört. Foten ser bättre ut än "figurerna" Visa lite detaljbilder så blir det lättare att bestämma.
        Skulle gissa på tillverkning i något land österut eller Polen.
        Last edited by Ulferic; 2007-12-31, 09:39.

        Comment


        • #5
          Här kommer det lite flera bilder.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            De nya bilderna bekräftar att dom inte är gamla. Ta bort dom fula hållarna och använd riktiga ljus så blir betydligt snyggare än vad det är nu.

            Comment

            Working...
            X