Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Waldemarsudde-kruka.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Waldemarsudde-kruka.

    Fick idag tag på en Waldemarsudde-kruka av modell mindre.
    Den är märkt "Gustavsberg", "Minne av Prins Eugen, Waldemarsudde" osv, och årtalet 1915 finns också med.
    Försökte hitta den på internet, men hittade nästan uteslutande stora. Den är rätt liten. På Waldemarsuddes hemsida står att de finns i fem storlekar. Nytillverkas de, och gäller isåfall de fem storlekarna de nytillverkade eller de gamla?

    Någon som vet, berätta allt om dem?
    Bifogade filer

  • #2
    Om jag inte tar fel så fanns alla fem storlekarna till försäljning sist jag var där.
    (I början av december).

    Comment


    • #3
      Aha, då så..

      Jag kanske kan avgöra på Gustavsbergstämpeln hur gammalt just det här exemplaret är?

      Comment


      • #4
        Stämpeln har sett likadan ut så länge jag kan minnas...
        Den är ritad av Prins Eugen själv i början av 1900-talet men var ursprungligen lite lägre i förhållande till bredden än den är idag. Det var alltså en ganska liten kruka i storlek som dagens näst minsta.

        Jag ser att du hittat fram till Waldemarsuddes sida om krukan. Här ser du om någon av storlekarna är likadan som din egen: (Alla dessa tillverkas idag... De finns ju till försäljning på museet)


        Krukan är en ganska ny souvenir från Waldemarsudde, är osäker på när den kom i serieproduktion. Men tidigare (ca 50-talet) fanns en vas med Eugens monogram som såldes som souvenir. I mina ögon är krukan mer lyckad som minnesföremål och försäljningsobjekt...

        Comment


        • #5
          En helt underbar krukserie. Perfekt till blomster. Har naturligtvis alla storlekar. När dessa krukor dyker upp på auktioner i mina trakter brukar de nästan bli lika dyra som att köpa på Waldemarsudde. Under en period såldes de faktiskt i Rörstrands Fabriksbod i Lidköping. Troligen andrasortering.

          Comment


          • #6
            Peter S, jag menade hur själva "Gustavsberg" är signerat under krukan.
            Det har väl absolut sett ut på olika sätt genom åren, eller menade du att signeringen ser likadan ut under alla Waldemarsudde-krukorna?
            Det är ingen rund Gustavsbergstämpel med ankare i. Inget ankare, och ordet står rakt.

            Comment


            • #7
              Det brukar vara en rund stämpel med ankare... Kan du inte sätta in en bild på din kruka (både från sidan och underifrån) så kan man jämföra med den som finns idag?

              Comment


              • #8
                Peter S, tyvärr kan jag inte sätta in någon bild på krukan. Min mamma fick krukan, den är mer hennes inredningsstil (vitt, ljust, rent, nordiskt) än min (50-tal, plast, teak). Jag hälsar inte på henne så ofta.
                Jag är rätt säker på att det inte var något ankare, utan att texten "Gustavsberg" stod rakt, liksom..

                Comment


                • #9
                  Tittade på undersidan på en av mina. Står: Prins Eugens Waldemarsudde i en cirkel. Inuti cirkeln Ett monogram Ett rättvänt E och ett felväntE. Under står det Gustavsberg med rak text. Ingen bild kameran urladdad.
                  Skall plocka fram de andra och titta på hur de ser ut.

                  Comment


                  • #10
                    Ja, så minns jag absolut att den såg ut! Att texten stod runtom, och att Gustavsberg stod rakt. Årtalet 1915 fanns också med.

                    Visa gärna bild på dina om du har möjlighet!

                    Comment


                    • #11
                      Kruka från Waldemarsudde

                      Jag har en sådan kruka, 13x13 cm, märkt i botten med "Minne från prins Eugens Waldemarsudde" i cirkel, "Gustafsberg" i halvcirkel med ankare under, "Eugene" (antar jag) i signatur och 1915. Är det någon som vet vad den kan vara värd?

                      Comment


                      • #12
                        Tippar på att du får kring 300:- om ska sälja den på Tradera.
                        Jag sålde krukor som var 10 cm och fick 125/st om jag inte minns fel.
                        [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

                        Comment

                        Working...
                        X