Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Allmogekeramik! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vimmerby 1939

    Visst är det kul med både ursprung och årtal! Här är ett drygt 70 år gammalt fat med 28 cm diam. och jag gissar att det är ett blad från svarta vinbär som visas.
    Bifogade filer

    Comment


    • Hittade idag denna kruka, som väl bör vara av samma tillverkare som Söffes
      I alla fall är den märkt med SD på yttersidans nederdel.
      Hoppas på mer ideér om tillverkare.
      Bifogade filer

      Comment


      • Det blev ett hastigt loppisbesök idag också.

        En gammal kanna (tror jag).
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Hittade idag denna kruka, som väl bör vara av samma tillverkare som Söffes
          I alla fall är den märkt med SD på yttersidans nederdel.
          Hoppas på mer ideér om tillverkare.
          Då är det klarlagt med en tillverkare med initialerna SD.
          Slas Olof Danielsson är den enda som hittas, och då har jag använt alla upptänkliga yrkesbeteckningar i keramikbranschen - för både 1890 och 1900.

          Danielsson, Slas Olof
          Kakelugns Arbetare
          f. 1866 i Leksand (Kopparbergs län, Dalarna)
          Ogift man, ensam i familjen
          qv: 43 gård 1/2 1
          Falu Kristine (Kopparbergs län, Dalarna)
          Frånvarande vid inskrivningen
          Födelseort i källan: Leksand

          Dödböckerna hittar inte honom inte, men tillsvidare (det arbetas ju fortfarande med inmatningar av SVAR och andra institutioner) får vi hålla oos nöjda med vår Slas Olof.

          Gratulerar till er båda, Söffe och Bengt, till goda köp!

          Comment


          • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
            Det blev ett hastigt loppisbesök idag också.

            En gammal kanna (tror jag).
            Känns som någon av krukmakarna från Kvidinge och ganska tidigt på 1900-talet.

            Comment


            • Tack för upplysningarna om Slas Danielsson, Gideon.
              Mycket intressant!
              Förhoppningsvis går det så småningom att få fram lite mer information om honom.

              Upplysningsvis så är min kruka inköpt i Östersund.


              Roligt om min lilla kanna skulle vara från Kvidinge.

              Comment


              • Tack Gideon! Som vanligt verkar du ha löst en gåta! Hoppas jag är förlåten för att jag diskat krukan!
                Söffe

                Comment


                • Jadå, eftersom den fortfarande har sin lyster i glans.
                  Men gör inte om det!

                  Comment


                  • Ännu en gammal kruka utan tydbar signering. Har försökt leta utan att lyckas. De 2 möjliga exemplen på ovala stämplar i Vingedals stämmer inte. Möjligen är det 5 bokstäver i underkanten, men ser inte ut som Gefle. Hjälp!! En 5:a är instämplad i botten, ung. kl 13 på bottenbilden.
                    Söffe
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Varbergs Stenkärls AB

                      Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                      Ännu en gammal kruka utan tydbar signering. Har försökt leta utan att lyckas. De 2 möjliga exemplen på ovala stämplar i Vingedals stämmer inte. Möjligen är det 5 bokstäver i underkanten, men ser inte ut som Gefle. Hjälp!! En 5:a är instämplad i botten, ung. kl 13 på bottenbilden.
                      Söffe
                      Det är en kruka från Varbergs Stenkärls AB. Längst ner på utsidan finns alltid (nästan) en oval eller ellips där det står AB ST överst och Varberg under. På äldre kärl står det bara ST överst och Varberg under.

                      Comment


                      • Tack Lars M! Den tolkningen av texten i ovalen hade jag aldrig fått till! Men det syns ju å andra sidan inga bokstäver alls.
                        Söffe

                        Comment


                        • Liten väldrejad kanna (8 cm hög) med tvåfärgad dekor; koppar och kopparärgsfärgad. Närmast empireform!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Glasdykarens kruka märkt A.M. VILLNER Askersund känns som den kan lyftas upp i denna tråd

                            Kruka märkt med volym 2K (5,23 Liter)
                            Någon som har en liknande eller andra alster av denne krukmakare?
                            Och om någon vet något om denne A.M. Villner i Askersund?

                            Comment


                            • År 1890 och 1900 fanns varken krukmakare eller kakelugnsmakare i staden, och inte heller någon Villner överhuvudtaget. I hela landet fanns åtta Villner 1890, men ingen av dem i yrkena.
                              Villner eller Willner finns inte heller med i Ellen Raphaels förteckning över kakelugnsmakare och gesäller fram till skråförordningens upphörande 1846. Fram till dess, under 1800-talet, fanns bara två kakelugnsmakarmästare i Askersund, och de hette Ekman resp Kullman.

                              Det ser ut som att A.M. Villner hamnat "mellan två stolar" - det vill säga: Han blev etablerad efter 1846 och försvann ur follkräknarnas sikte redan 1890. Dessutom är kruset märkt 2 K, och litersystemet togs på allvar just kring 1890.
                              Vår Villner har alltså haft otur i våra ögon, och får bli upprättad via forskning i lokala arkiv.

                              En annan möjlighet, men inte så värst trolig, är att Villner var en gross-/viktualiehandlare som fick sitt namn stämplat av krukmakaren på annan ort.
                              Last edited by Gideon; 2010-04-03, 00:18.

                              Comment


                              • En charmig skål som är anonym, men som med sin flata botten kan tyda på Norge som härkomst.
                                Det sägs att det räcker med en enkel bukett för att göra kärestan glad?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X