Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skulle säga+

    Comment


    • Har Du sett denna Luchur ?
      Bifogade filer

      Comment


      • Ja den har jag faktiskt sett förr! Har du köpt den på T eller visat upp den här tidigare? Supersöt

        Comment


        • Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
          Ja den har jag faktiskt sett förr! Har du köpt den på T eller visat upp den här tidigare? Supersöt
          Visat tidigare, köpt på hemligt ställe....

          Comment


          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Visat tidigare, köpt på hemligt ställe....
            Hemligt.. hm det låter intressant

            Comment


            • Knut Hallsten (1896-1979), V Sönnarslöv, Kvidinge

              Fat signerat Hallsten, Kvidinge och Skåne-keramik, 30 cm i diameter
              Bifogade filer

              Comment


              • Gult är inte fult, men lite skavanker finns!

                Här kommer ett litet fat - 17 cm diam. - från Hallstens verkstad
                Bifogade filer

                Comment


                • Jäk

                  Tänker jag på PES när jag är på loppis? Svar Ja!! På stadmissionen köpte jag denna klumpigt gjorda och inte så snyggt dekorerade vas, enbart pga den mystiska signaturen. Jag gillar rinnglasyr, men här har den blå färgen flutit ut för mycket så det ser ut som bläckfläckar.

                  Jäk står det inristat och jag lyckades fånga det hyfsat på bild. Vem kan det vara
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Jag tycker nästan det ser ut som HAK, men den signaturen har jag inte sett. Den måste vara riktigt gammal isåfall........

                    Comment


                    • Njaee...tror inte på det spåret (tyvärr). Snarare att krukmakaren efter att ha misslyckats med glasyren börjat skriva Jäklar! men besinnat sig . Visst ja, ristningen borde vara gjord före glaseringen.

                      Vi får se om det kommer in fler tips.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Njaee...tror inte på det spåret (tyvärr). Snarare att krukmakaren efter att ha misslyckats med glasyren börjat skriva Jäklar! men besinnat sig . Visst ja, ristningen borde vara gjord före glaseringen.

                        Vi får se om det kommer in fler tips.
                        Har tyvärr inget att komma med i fråga om signeringen, men vill gärna
                        säga att glasyren är spännande värre. Den vasen kan sätta "färg" på många miljöer!
                        p-son

                        Comment


                        • Kruka med signatur

                          Har försökt hitta något som kan klargöra vems signatur det är på den här krukan, utan att lyckas. Det står SO (eller möjligen SD) med 5 i raden under. Eftersom krukan rymmer ca tre liter borde väl femman vara en numrering i en följd av storlekar. Innan den stoppades i diskmaskinen såg den riktigt gammal ut!
                          Söffe
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                            Har försökt hitta något som kan klargöra vems signatur det är på den här krukan, utan att lyckas. Det står SO (eller möjligen SD) med 5 i raden under. Eftersom krukan rymmer ca tre liter borde väl femman vara en numrering i en följd av storlekar. Innan den stoppades i diskmaskinen såg den riktigt gammal ut!
                            Söffe
                            Diskmaskinen? Jag hoppas att Du driver med oss.

                            SO eller SD, det är frågan. Har Du försökt med en annan fotovinkel, för att bli mer säker på saken? Vid invertering, som Du ser nedan, vill ögonen gärna tro på SD.
                            År 1900 fanns ingen kakelugnsmakare med de initialerna, men 1890 finns en Slas Olof Danielsson (född 1866) och verksam i Dalarna, och det ser ut att vara lagom i tiden för Din kruka.
                            Annars finns det tre SO att välja på 1890 och tio år senare bara två.
                            Från vilken del av landet tror Du att den väldigt diskade krukan kommer från?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                              Tänker jag på PES när jag är på loppis? Svar Ja!! På stadmissionen köpte jag denna klumpigt gjorda och inte så snyggt dekorerade vas, enbart pga den mystiska signaturen. Jag gillar rinnglasyr, men här har den blå färgen flutit ut för mycket så det ser ut som bläckfläckar.

                              Jäk står det inristat och jag lyckades fånga det hyfsat på bild. Vem kan det vara
                              Det är inte utan att man tänker på flera krukmakare vid anblicken av färgklicken här!
                              Ett par vågade vaser http://www.precisensan.com/antikforu...t=7955&page=41 skulle mycket väl kunna komma från samma drejskiva, men bottnen på Din vas ser lite äldre ut - fastän skrivstilen var vanlig kring sekelskiftet 1900. Min gamla faster skrev också på det sättet, men hon avbröt aldrig vad hon ville få sagt...

                              Någon av de tidiga Hjobergarna, Lindblad på sin tid i Norrtälje, vad har för fler att välja på? AJ I Höganäs i förstås, men insidan på vasen säger nej.
                              Ta ett nytt och skarpt foto, så ska vi se vad krukmakaren ville få skrivet, innan han blev frestad att gå ifrån av någon anledning.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Diskmaskinen? Jag hoppas att Du driver med oss.

                                SO eller SD, det är frågan. Har Du försökt med en annan fotovinkel, för att bli mer säker på saken? Vid invertering, som Du ser nedan, vill ögonen gärna tro på SD.
                                År 1900 fanns ingen kakelugnsmakare med de initialerna, men 1890 finns en Slas Olof Danielsson (född 1866) och verksam i Dalarna, och det ser ut att vara lagom i tiden för Din kruka.
                                Annars finns det tre SO att välja på 1890 och tio år senare bara två.
                                Från vilken del av landet tror Du att den väldigt diskade krukan kommer från?
                                Har försökt med två bilder till på signaturen. Det lutar nog mer åt SD som du tror. Krukan är köpt på Kvibergs marknad, Göteborg, frågade aldrig om ursprung. Däremot var den rejält kletig, varför den behövde rengöras. Jämför med fatet på bild #368. Det har inte rengjorts!
                                Söffe
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X