Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Detta är ju verkligen allmoge. Att skålen är lagad på detta sätt gör den inte sämre, snarare tvärsom. I alla fall i mina ögon.

    Visar några saker som har stämpeln "Gripsholm" på undersidan.
    Hoppas att någon har lite information att ge om denna verkstad.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Fortsätter med en liten kanna märkt "Mariefred" och en sak från "Wäddö".
      Hoppas också på information om dessa:
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Mycket trevliga föremål Bengt!! Tyvärr har jag ingen info att dela med mig av. Fortsätter tråden med en sejdel signerad GB eller GR, den vet jag heller inget om
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Hittade samma signering på en sak från Norrtälje. Förmodligen har denne P A L som jag tror det står flyttat in till Norrtälje från Wäddö att ddöma av stavningen. Bild på föremålet kommer senare.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Detta är också ett gränsfall tror jag. Men eftersom Mellby varit uppe tidigare i tråden får den hänga med. Grönglaserad "gubbe" lergods. Fick en något suddig bild på signeringen. Det står: Plump plump Eriksson plump Mellby. Plumparna står för bokstäver jag inte kan tyda.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Fick inte in bilden. Kommer här.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Mycket intressant med denne P A L från Wäddö och Norrtelje. Jag har nu fått uppgifter om namnet P A Lindblad och Norrtelje kakelfabrik.
                Hoppas att någon kan berätta mer om detta, t.ex. under vilken tidsperiod verksamheterna bedrevs.
                Inte mindre intressant är "gubbansiktet". Det är väl endera Stora- eller Södra Mellby som kan vara ortsnamnet. Konstnären borde ju inte vara helt bortglömd, så någon kan förhoppningsvis lämna lite mer upplysningar om denne och detta mycket intressanta "porträtt".
                Även E.B.´s sejdel skulle vara intressant att få veta lite mer om. Den ser ut att ha en hel del likhet med föremål från Stenbäcks verkstad i Trelleborg.
                Jag hoppas också att Gideon kan återkomma och lämna intressanta kommentarer till föremålen och naturligtvis även visa lite mer av sin samling.

                Jag bidrar med bilder på tre föremål av Ville Sjöholm (på samma bild) och två saker av okänd tillverkning. En förningskruka och en burk (?). Krukan utan märkning undertill och burken med inristat "72" samt något otydbart. Hoppas också här på något förslag till tillverkare. Tillägg: Förningskrukan har i verkligheten en gul glasyr. Den vita varianten beror på fotografen.
                Bifogade filer
                Last edited by Bengt H.; 2008-01-05, 02:39.

                Comment


                • #38
                  Visste att jag för några år sedan läst om krukmakare. Men var? När jag läste FBQ:s tråd om Svenska Kulturbilder kom jag på var.I Svenska Kuturbilder del IX finns en artikel skriven av Martin A Ohlsson: Om de Halländska Krukmakarna heter artikeln. Visade sig att det handlade mest om Falkenberg och om hur tillverkningen skedde. Finns bara några namngivna krukmakare. Fanns som mest 14 krukmakarmästare i Falkenberg. Artikeln är läsvärd för de som är intresserade av olika tekniker och tillverkningsmetoder genom åren.
                  I slutet hänvisar han till Ellen Raphael som i Pesonhistorisk Tidskrift skrivit om Kakelungsmakare och krukmakare i Sverige från cirka 1700 till 1846. Om denna skrift går att få tag vet jag inte men den vore intressant att läsa.
                  Återkommer säkert med lite mer fakta när jag lusläst artikeln.
                  Last edited by Ulferic; 2008-01-05, 10:59.

                  Comment


                  • #39
                    Hoppas att du återkommer med mer intressant fakta, Ulferic. Och naturligtvis med flera fina bilder.
                    Jag återkommer här med ännu en bild på några Ville Sjöholms saker. Dessutom med ett fat från Törngrens och Edvin Larsson. Slutligen en sak av okänd tillverkare. Inbillar mig dock att det går att läsa "Upsala" på nedre raden. Tips och synpunkter emottages tacksamt.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Fick lite svar från Arvikatrakterna och Övre Stortorpet.

                      "Den är troligen gjord av Sven Persson. Han gjorde inte särskilt mycket då han var handikappad och satt i rullstol. Han hade en bror, Nils, som arbetade i 27 år i krukmakeriet på Övre Stortorpet."

                      Alltid kul att komma lite närmare lösningar på objekt i UFO-lådan.

                      Comment


                      • #41
                        Försöker att hålla tråden vid liv genom att visa bilder på tre fat av okända tillverkare. Det sista är jag mycket osäker på. Nytillverkat? Ursprung? Visar bild på undersidan.
                        Hoppas på åsikter.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Fortsätter med bild på ett bord med hushållsgods. Inte allmoge, förutom kanske fat och skålar från Forsbergs, men rätt så gammalt. Tillverkat av bl.a. Tillinge, UE, Bobergs (BoFajans), Varbergs stenkärlsfabrik och A&J.

                          En bild med keramik från bl.a. Ystads keramik.

                          En hylla med saker från bl.a. Krukmakaren i Ystad (Nils Palmgren) och Ystads keramik. Där finns även någon sak från Arvika.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Finsa saker.
                            Tycker mej se en kanna från Gabriel också.

                            Comment


                            • #44
                              Ellas Margarinbytta

                              Den första med grönflytande glasyr påminner lite om laholmaren som jag la ut tidigare. CVB har jag sett tidigare, vet bara inte var.


                              Här är en bytta gjord till margarin ELLA KVALITETS MARGARIN. Varje ord har en egen tryckstil så det ser taffligt ut, men har i tanken att den här har stått i en lanthandel där man fick köpa en klick direkt ur byttan. Leran innehåller massor av sten så det var nog mycket som sprack i bränningen. Ganska sunkig inuti så den har varit väl använd.
                              Bifogade filer
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                              Comment


                              • #45
                                Lite mer Ville Sjöholm.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X