Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Fantastiskt fina saker som visas här.
    Jag bidrar med ännu en kopia gjord av Ville Sjöholm.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Denna kruka/vas har jag ingen aning om mer än att den kommer från min farmor. Signaturen är också okänd. Den kostade tydligen 35:- vid något tillfälle. Skrivet med tusch.
      Bifogade filer
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

      Comment


      • #18
        Den sista krukan visar en typ av dekor som är vanlig i central- och östeuropa.

        Comment


        • #19
          Jaha, nytillverkad menar du eller är det en dekor som funnits länge och forfarande används?
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #20
            Under hela 1900-talet iallafall, troligen från mitten av 1800-talet ca, men fick väl en blomstringstid hos oss på 70-talet.
            Hittade en länk (tyvärr inte exakt identiskt)

            Comment


            • #21
              Kan väl också platsa här tycker jag. Lergods. Inpressad stämpel, St Mellby. Höjd 14 cm.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Får bidra lite med det jag har på hyllorna jobbet En liten vas signerad Albert Svensson Kvidinge samt en trevlig blå lergök med signatur SP (som för mig är okänd)
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Fortsätter med några föremål från Kvidinge.
                  Först en sak också av Albert Svensson. Sedan två fat av Knut Hallsten.

                  Angående E.B.´s lergök: Den enda jag kan komma på är Sven Persson, Arvika. Jag har dock för mig att hans bokstäver var något "snirkligare" och kompletterade med "Arvika".
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Sven Persson Arvika har jag aldrig hört talas om och inte finner jag hans namn i boken om Arvikakeramikerna. Du menr inte Gunnar Persson (Persman)

                    Comment


                    • #25
                      Har inte sett något av keramikerna från Kvidinge förut så det var några nya namn för mig. Och Ulferics Stora Mellby, var ligger det?
                      Håller fortfarande på och letar efter Lundgrenfatet, höll i det för ett par veckor sedan men sen försvann det bara
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #26
                        Stroa Mellby ligger i Västergötland - Älvsborgs län. Stora Mellby nämndes i tråden Okänd signering.

                        Comment


                        • #27
                          Liten nattastake. Höjd 9 cm. Signerad Falkenberg.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Visst fanns det en Sven Persson i Arvika, E.B.
                            Jag har inte boken tillgänglig nu, men jag tror att Sven bara omnämns på några rader i samband med presentationen av brodern Nils Persson. Bägge finns i varje fall med i bokens signaturförteckningen. (Jag har en kopia av den framför mig).
                            Din lergök är ju verkligen fin med denna fantastiska glasyr.
                            Även Albert Svensson-vasen är riktigt mästerverk.

                            Faller också i beundran av Ulferics vas. Mycket intressant.
                            Jag vet inte vem som signerade med S. Mellby, men kanske kan det vara Knut Hugo Ebbmar, som var verksam i Södra Mellby (Skåne).

                            Comment


                            • #29
                              Oj! Vilken fantastisk ljusstake! Roligt att få se alla dessa saker.

                              Ser nu att din vas är signerad St. Mellby. Då faller skånealternativet bort.

                              Comment


                              • #30
                                Får väl läsa på om Arvika lite mer då.

                                Lägger in lite till, en gammal lagad skål från 1831, ska komma från Skåne. Samt ett fat där jag ej kan tyda signaturen som går runt hela botten.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X