Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ovanlig fat 28 cm i diameter

    Efter Hbg-mässorna ångrade en familjemedlem sitt inköp och eftersom jag studerat fatet redan i fjol och i år, men inte kunde bestämma mig, köpte jag det i Trelleborg, inte Helsingborg.

    Om nu årtalet stämmer, tillverkades fatet 10 år innan skråväsendet upphörde.
    Det ovanliga med fatet enligt min mening är att krukmakaren har använt brunsten/manganoxid (svart) som dekoration. Visst är det naggigt och slitet, men inte sprucket, men är man 173 år måste det väl synas?
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-08-04, 20:29.
    p-son

    Comment


    • Josefine Björnberg

      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      För att följa upp det här med Stora Mellby, lägger jag in ett mailsvar, som legat ett tag i korgen...
      Med stor säkerhet är Ulderics ansiktsmask gjord av den Eriksson som nämns i brevet. Om den är av Gustaf eller Tilda, låter jag vara osagt för tillfället.

      Ur ett mail från konservatorn vid Bohusläns museum:
      "Josefina Björnberg född den 25 mars 1874. Död i februari 1932.
      Fadern hade krukmakeriverkstad på Kvarnbacken i St. Mellby.
      Det var fem stycken barn i familjen och Josefina var den av syskonen som övertog krukmakeriverkstaden efter fadern. Systern Tilda gifte sig med krukmakaregesällen Gustaf Eriksson och de flyttade sedermera till St. Mellby där de drev krukmakeri.
      I början på 1950-talet lades detta krukmakeri ned.
      Från Älvsborgsslöjds, Trollhättan lager vid affärens nedläggning 1984.

      En minnesutställning över "Josephine Björnberg 1874-1931" gjordes i Alingsås Konsthall troligen 1967.
      Ett litet häfte producerades. En del av texten citerar vad Elin Wägner skrev som redaktionssekreterare i Idun i november 1909.
      Skålar, krukor och vaser visades. Mycket var hämtat från privata hem i Stora Mellby.
      Kort beskrivning över henne lyder:
      Josephine Björnberg föddes 25 mars 1874. Lärde krukmakareyrket av sin far. I en syskonkrets på fem blev Josephine den som övertog och ledde arbetet i krukmakareverkstaden på Kvaranbacken och var också den som bar det ekonomiska ansvaret för gård och affär. Hon avled i februari 1931 och ligger begravd på Stora Mellby kyrkogård.
      (Notera att de olika källorna har skilda dödår för Josephina. Även olika stavning av hennes namn.)

      I Trollhättan fanns från 1870-talets början en fabrik "Trollhättans kakel- och lerkärlsfabrik" startad av Axel Rudolf Björnberg. Han kom från Stora Mellby. Kakel till kakelugnar och köksspisar tillverkades vid fabriken. År 1898 startar han även en lerkärlsfabrik. Bolaget upplöstes 1913.
      I Trollhättegillet: Historia och historier om "Stranna, oktober 2005 9:2 skriver Lars Myrén om tillverkningen. Fabriken låg i en byggnad ritad av Uddevalla-arkitekten Arthur Brattberg. Där finns kopplingen till att jag kommit i kontakt med Björnbergs."
      På annan tråd har inköp på auktionen i Heberg i söndags redovisats. Jag gjorde bl a ett köp för 50 + 20 SEK, nämligen en lite annorlunda vas med tre extra hål. Vasen är ca 19 cm hög och signerad Josefine Björnberg. (OBS! stavningen)
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Varje gång jag ser lergods av Ville Sjöholm frapperas jag av hur välgjort det är. Samtidigt förvånar det mig att det värderas så lågt. Ofta ligger VS-gods i lådor på auktioner tillsammans med kreti och pleti. Hans kopior av gammal praktallmogelergods är mästerligt gjorda. Har sett många fina saker av honom på denna tråd (tror jag att det var) och vill nu aktualisera honom genom att visa mina två VS-alster. Visst blir man glad av att titta på grisen!
        Här en annan variant, lika välgjord, dök upp idag.
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Här en annan variant, lika välgjord, dök upp idag.
          Man blir lika glad varje gång man ser VS-gods. Naturligtvis håller jag med dig om "lika välgjord".
          p-son

          Comment


          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            På annan tråd har inköp på auktionen i Heberg i söndags redovisats. Jag gjorde bl a ett köp för 50 + 20 SEK, nämligen en lite annorlunda vas med tre extra hål. Vasen är ca 19 cm hög och signerad Josefine Björnberg. (OBS! stavningen)


            Såg vasen på auktionen i Heberg och tyckte den var annorlunda. Kände inte till signaturen, men retar mig inte. Grattis Lars M! Du som är från trakterna, är det typiskt för Hallandsauktioner att priserna är så låga?
            p-son

            Comment


            • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Efter Hbg-mässorna ångrade en familjemedlem sitt inköp och eftersom jag studerat fatet redan i fjol och i år, men inte kunde bestämma mig, köpte jag det i Trelleborg, inte Helsingborg.

              Om nu årtalet stämmer, tillverkades fatet 10 år innan skråväsendet upphörde.
              Det ovanliga med fatet enligt min mening är att krukmakaren har använt brunsten/manganoxid (svart) som dekoration. Visst är det naggigt och slitet, men inte sprucket, men är man 173 år måste det väl synas?
              Ska återkomma till den här utsökta tråden, men måste i förbifarten komma med en bön om att upphängningen inte är klippt och kastad.
              Väl?
              För den hör till och är ett luffararbete, som beställdes för fatets bekvämlighet på vägg, ganska kort tid efter inköpet.
              Skulle jag tro...

              Comment


              • Ej klippt och skuret

                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Ska återkomma till den här utsökta tråden, men måste i förbifarten komma med en bön om att upphängningen inte är klippt och kastad.
                Väl?
                För den hör till och är ett luffararbete, som beställdes för fatets bekvämlighet på vägg, ganska kort tid efter inköpet.
                Skulle jag tro...
                Gideon! Du kan vara helt lugn och tack för upplysningen om luffararbetet. Det har jag inte tänkt på.
                p-son

                Comment


                • GP Arvika. Gunnar Persson (Persman) om jag läst rätt i tråden. Överväger att inhandla boken som rekomenderas men passar ändå på att få lite mer info kring denne GP. Kunde f.ö inte se ngn keramik av honom i denna tråd. Tyvärr har regnvädret tvingat mig att fota med blixt men färgst'ällningen på första bilden ligger ändå rätt nära verkligheten. Den stod på en hylla bland annan keramik men lyste riktigt med sina färger. I like it.
                  Bifogade filer
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    GP Arvika. Gunnar Persson (Persman) om jag läst rätt i tråden. Överväger att inhandla boken som rekomenderas men passar ändå på att få lite mer info kring denne GP. Kunde f.ö inte se ngn keramik av honom i denna tråd. Tyvärr har regnvädret tvingat mig att fota med blixt men färgst'ällningen på första bilden ligger ändå rätt nära verkligheten. Den stod på en hylla bland annan keramik men lyste riktigt med sina färger. I like it.
                    Det var en av de trevligaste Persman jag sett. Ofta är de ju rätt slätstrukna och väldigt mycket souvenirbetonat, tycker jag i varje fall.

                    Comment


                    • Gustav Persman

                      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      GP Arvika. Gunnar Persson (Persman) om jag läst rätt i tråden. Överväger att inhandla boken som rekomenderas men passar ändå på att få lite mer info kring denne GP. Kunde f.ö inte se ngn keramik av honom i denna tråd. Tyvärr har regnvädret tvingat mig att fota med blixt men färgst'ällningen på första bilden ligger ändå rätt nära verkligheten. Den stod på en hylla bland annan keramik men lyste riktigt med sina färger. I like it.
                      Om boken som rekommenderas är "från stenkärle till prydnadskeramik", kan jag berätta att den ägnar 3,5 sidor åt Gustav (ej Gunnar) Persman. Däribland 3 bilder med sammanlagt 8 lergodsalster. Bland annat bringare i samma form som din, fast glaserade endast i grönt. Din bringare sjuder av mycket mer liv än dessa.

                      På Tradera finns ett fat som GP gjort tills. med en annan Arvikakeramiker.
                      Last edited by Polsson; 2009-08-15, 18:16.
                      p-son

                      Comment


                      • Jag har alltid tyckt att åldersdefinitionen av allmogekeramik är svår är det så att den är flytande? Själv tänker jag på 1700-tal och det Hallenskt lergods och internationell folkkonst. Den sgraffiato tekniken som b la. härstammar från Kina.
                        Men då kanske mina ljustakar jag har till jul gjorde i Arvika är 1700-tal? Eller hur ska det vara.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Om boken som rekommenderas är "från stenkärle till prydnadskeramik", kan jag berätta att den ägnar 3,5 sidor åt Gustav (ej Gunnar) Persman. Däribland 3 bilder med sammanlagt 8 lergodsalster. Bland annat bringare i samma form som din, fast glaserade endast i grönt. Din bringare sjuder av mycket mer liv än dessa.

                          På Tradera finns ett fat som GP gjort tills. med en annan Arvikakeramiker.
                          Tack för detta E.B och Polsson, det låter upplyftande att jag har ett trevligt och kanske inte ett helt representativt föremål här.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • Tillbaks på jobbet efter en välbehövlig ledighet. Lunchen bestod som vanligt utav en tur till stamstället. Sprang på en lergodsskål som kändes mycket Nittsjö, men när jag vände på den stod där "No4 FORS" i en djupstämpel. Efter lite googling så hittar jag ingenting, inte ens på PES. Någon som känner till någonting om keramik från FORS? Hoppas att kunna lägga in en bild ikväll.

                            Comment


                            • Så lite bilder. Tunn piplersdekor ska jag väl också tillägga. Svårfotad signatur, pga av att den är ganska grund.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                                Så lite bilder. Tunn piplersdekor ska jag väl också tillägga. Svårfotad signatur, pga av att den är ganska grund.
                                Den ser spännande ut, men för övrigt har jag inget att komma med, men nyfiken blir man.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X